همشهری آنلاین: رئیس مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: مسافران نوروزی غذاها را برای مصرف یک وعده بپزند چون سرد کردن غذاهایی مانند برنج پخته و گرم کردن آن‌ها ممکن است باعث ابتلای فرد به بیماری‌های ویروسی و اسهال و استفراغ شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای در نوروز

دکتر مرتضی ایزدی در گفت و گو با  ایسنا افزود: وقت کم مسافران نوروزی باعث به اوج رسیدن ابتلا به برخی بیماریهای عفونی در این روزها می‌شود چراکه آنان به علت وقت کم به سمت صرف غذا در رستوران‌ها سوق پیدا می‌کنند این در حالیست که مسافران تا حد امکان باید از غذاهای خانگی و ساده استفاده کنند چرا که یک ساندویچ پنیر به مراتب بهتر و سالمتر از یک همبرگر است.

وی توصیه کرد: اگر مسافران قصد استفاده از غذاهای رستوران‌ها را دارند غذاهای تکی انتخاب کنند و غذاهایی مانند کباب که مخلوط چند ماده است را مصرف نکنند چرا که ممکن است غذاهای مخلوط، حاوی انواع بیماری‌های عفونی و باکتری‌ها باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به مصرف سبزیجات در نوروز اظهار کرد: به شرطی مصرف میوه‌ها و سبزیها طی سفر توصیه می‌شود که مسافران خود این مواد را بشویند و مصرف کنند بنابراین بهتر است آنان حتی در بهترین رستوران‌ها از مصرف سبزی‌ها و سالاد خودداری کنند چون به خاطر تردد مشتریان زیاد به این رستوران‌ها، آنان نمی‌توانند میوه‌ها و سبزیها را به خوبی بشویند.

ایزدی با بیان اینکه افراد در صورت مسافرت به مناطق گرم از یخ جامد استفاده نکنند،گفت: یخ جامد مانند آب می‌تواند آلوده باشد بنابراین به مسافران توصیه می‌شود که از آب سرد کن‌های برقی استفاده کنند یا در صورت استفاده از یخ، مخزن آب و یخ جدا باشد چون در غیراینصورت ممکن است افراد به ویژه کودکان دچار عفونت‌های روده‌ای شوند.

کد خبر 163398
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز