نه‌جهان پهلوان نه مردآهنی، نه هرکول نه ابر قدرت، فقط یک وزنه‌بردار است؛ اما نه از آن وزنه بردارانی که می‌شناسیم؛ از آن دسته از قهرمانانی است که واقعی است، پوشالی و تو خالی نیست.

بهداد سلیمی

عشق ورزیدن به مردم مملکتش را بلد است و می‌داند که چطور از خجالت افرادی که دوستش دارند، دربیاید. با او که امید نخست کاروان ورزشی ایران در المپیک 2012 لندن و همچنین برترین چهره سال ورزش کشور است، به گفت‌وگو پرداختیم و از دیروز، امروز و فردا پرسیدیم و از گذشته که چطور گذشت، از حالا و از آینده که چطور خواهد شد. خواندن ماحصل مصاحبه متفاوت بهداد سلیمی، مرد تخته و وزنه با خبرنگار ما خالی از لطف نیست.

به‌نظر بهداد سلیمی، بهترین وزنه‌برداران تاریخ وزنه‌برداری ایران و جهان چه کسانی هستند؟
محمد نصیری و حسین رضازاده بهترین وزنه‌برداران ایران بوده‌اند. در جهان هم واسیل الکسیف، نعیم سلیمان اغلو، هلیل موتلو و پیروس دیماس برترین‌های وزنه‌برداری بودند.

در حال حاضر برترین وزنه‌بردار دنیا چه کسی است؟
در حال حاضر برترین وزنه‌بردار دنیا من هستم.

آیا این موضوع که علی پروین فوتبالیست اسبق باشگاه پرسپولیس و تیم ملی ایران بعد از مسابقات جهانی فرانسه به آن اشاره کرد که در پاریس می‌توانستید رکورد مجموع دنیا را نیز ارتقا بخشید، درست است؟
بله، در مسابقات جهانی پاریس می‌توانستم علاوه بر رکورد یک‌ضرب دنیا که به نام خودم ثبت کردم، رکورد مجموع دنیا را هم افزایش دهم.

پسچرا این کار را نکردید؟
واقعیت این است که پیش از اینکه بخواهم این کار را انجام دهم کسب مدال طلای من قطعی شده بود، برای همین ریسک نکردم و نخواستم وزنه سنگین‌تری که احتمال مصدومیت را افزایش می‌داد بالای سر ببرم. در واقع من تصمیم گرفتم به همان مقدار وزنه با کار خود در رقابت‌های جهانی پایان دهم و انجام این مهم را به مسابقات بعدی موکول کنم.

پس در بازی‌های المپیک 2012 لندن مجددا شاهد رکوردشکنی شما خواهیم بود؟
بله، تمام تلاش من این است که در لندن رکورد دنیا را در حرکت یک‌ضرب، دوضرب و مجموع افزایش دهم.

پس فکر می‌کنید بتوانید از آزمون سخت المپیک هم سربلند بیرون بیایید؟
به هیچ کس قول مدال طلای المپیک را نمی‌دهم. فقط می‌توانم این قول را بدهم با تمام وجودم برای ایستادن روی سکوی قهرمانی بجنگم و برای مردمم کم نگذارم. هدف اولم کسب مدال طلای المپیک است و بعد از آن به رکوردشکنی فکر می‌کنم. اگر هم از عهده هردو کار بربیایم که چه بهتر.

قبول دارید در دوضرب کمی ضعیف هستید؟
اصلا. شما در المپیک خواهید دید که حرکت دوضرب را با چه وزنه‌ای شروع می‌کنم. در مسابقات جهانی فرانسه وقتی با حرکت یک‌ضرب مدال طلایم حتمی شد ترجیح دادم به رکورد دوضرب و مجموع حمله نکنم. رکوردزدن با احتمال آسیب‌دیدگی شدید همراه است و دوست نداشتم در فاصله چند ماه مانده به بازی‌های المپیک مصدوم شوم و زحمات یکساله‌ام بر باد برود.خودم احساس می‌کنم رقیبانم در دوضرب به من نزدیک هستند اما رکوردهای یک‌ضربم به حدی خوب هست که برای مجموع دغدغه نداشته باشم. در همین مسابقات جهانی با رکورد ۴۶۴ کیلوگرم در مجموع طلا گرفتم و رقیب نزدیکم سجاد انوشیروانی بود که در مجموع 439کیلوگرم زد.

راستی چطور شد که مدالتان را به مردم تقدیم کردید؟
هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که وقتی نوجوان بودم، هر بار که حسین رضازاده پشت وزنه می‌ایستاد دل توی دلم نبود و برای موفقیت او دست به دعا برمی‌داشتم. با موفقیت رضازاده اشک شوق می‌ریختم و وقتی نمی‌توانست وزنه‌ای را بالای سر ببرد، انگار دنیا روی سرم خراب می‌شد. الان می‌دانم مردم همین احساس را نسبت به‌خودم دارند. می‌دانم خیلی‌ها برایم دعا کردند و بعد از مدال طلای من اشک ریختند و خوشحالی کردند. خب، من هم باید جواب محبت‌های مردم را می‌دادم و برای همین مدالم را به آنها پیشکش کردم.

مدال المپیک را به چه کسی تقدیم خواهید کرد؟
مدال المپیک را هم به تمام مردم خوب کشورم تقدیم خواهم کرد.

پس از کسب عنوان قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان و رکوردشکنی در پاریس، احساستان چه بود؟
به هرحال در جهان وزنه‌بردار خوب در سنگین‌وزن کم نیست و همه ورزشکاران این وزن می‌آیند تا به مدال طلا برسند و به‌عنوان قوی‌ترین وزنه‌بردار دنیا معرفی شوند. در بین این خوب‌ها به‌عنوان وزنه‌بردار برتر جهان شناخته شدم که این افتخار بزرگی است که برای دومین بار نصیب من شده است.

استقبال مردم از شما چطور بود؟
در فرودگاه امام خمینی که مراسم استقبال خوبی داشتیم. وقتی هم که به قائمشهر برگشتم شهر تقریبا تعطیل شده بود و تمام همشهری‌‌هایم به استقبالم آمده بودند. به مردم شهرم و تمام هموطنانم افتخار می‌کنم و همیشه فکر می‌کنم همین مسائل وظیفه‌ام را دشوارتر می‌کند. البته روزنامه‌ها عکس عمه‌ام را چاپ کردند و نوشتند مادر بهداد سلیمی به استقبال او رفت که من همین جا از طرف روزنامه‌ها از عمه‌ام عذرخواهی می‌کنم!

به‌نظر می‌رسد در رقابت‌های آینده رکورد رضازاده را در حرکت دوضرب خواهید شکست؟
ببینید، انگیزه‌ام برای رکوردشکنی پاک‌کردن نام رضازاده نیست. او یک الگوی ورزش و یک قهرمان بی‌مثال است و مطمئنا اگر او هم جای من بود تلاش می‌کرد تا یک نتیجه بهتر را به نام ایران و ایرانیان ثبت کند. تمام تلاشم این است که در المپیک به این مهم برسم و امیدوارم با انجام تمرینات منظم و کمک مربیان تیم، این رکورد را در المپیک بشکنم و برای کشور افتخارآفرین شوم. ان‌شاءالله که اینگونه شود.

نظر شما در مورد کادر فدراسیون چیست؟
به‌نظر می‌رسد با اضافه‌شدن باقری، تیم ملی جان تازه‌ای گرفته است. باقری و رضازاده هر دو از بزرگان وزنه‌برداری جهان هستند و با ترکیب این دو می‌توانیم در المپیک لندن هم موفق ظاهر شویم؛ همانگونه که در مسابقات آتی موفق شدیم. او برای همه وزنه‌برداران برنامه داشت و حمایت‌های رضازاده نیز باعث شد که تمام برنامه‌های باقری به ثمر بنشیند.

با وجود سن کم شما، این احتمال را می‌دهیم که در چند سال آینده در سنگین‌وزن مشکلی نخواهیم داشت؟
البته این موضوع فقط مختص سنگین‌وزن نیست، وزنه‌برداران خوب دیگری هم در دسته‌های دیگر حضور دارند که شاید از من خیلی بهتر باشند. به‌طور مثال سجاد انوشیروانی یکی از ورزشکاران شایسته وزن خود من است که تا چندین و چند سال می‌تواند برای کشور افتخار کسب کند. اگر مصدومیت سجاد تا قبل از پاریس برطرف می‌شد، می‌توانست بهتر از اینها نتیجه بگیرد. کیانوش، سهراب و سعید محمدپور هم از چهره‌هایی هستند که جزو بر‌ترین‌های دنیا به حساب می‌آیند.

تا چه زمان به فعالیت در عرصه قهرمانی ادامه خواهید داد؟
تا زمانی که احساس کنم می‌توانم افتخارآفرین باشم. تا وقتی که بدانم قدرتش را دارم که به موفقیت برسم. هر زمان که متوجه شوم دیگر نمی‌توانم مثمرثمر باشم، کنار خواهم رفت.

آیا به پایان عمر قهرمانی خود فکر کرده‌اید، آن زمان چه خواهید کرد؟
تصمیم دارم به تحصیلات خود ادامه دهم و در رشته تربیت بدنی فارغ‌التحصیل شوم تا بتوانم در رشته تربیت بدنی و وزنه‌برداری تدریس کنم. امیدوارم در تحصیلات خود نیز بتوانم همچون وزنه‌برداری موفق عمل کنم. می‌خواهم با پایان عمر قهرمانی‌ام در جای دیگری به مردم کشورم خدمت کنم.

راستی فکر می‌کردید روزی قهرمان شوید؟
از همان دوران بچگی نسبت به هم‌سن‌وسالانم احساس بزرگی می‌کردم و یک جورهایی از سنم بیشتر می‌فهمیدم. از چهار سالگی ورزش ژیمناستیک را آغاز کردم و بعد از آن به ورزش‌های مختلفی از جمله وزنه‌برداری پرداختم. اوایل که به سراغ این رشته آمدم، به فکر این بودم که 3 ماه تابستان وقتم را پر کنم اما کم‌کم به این رشته علاقه‌مند شدم. اصلا فکر نمی‌کردم روزی قهرمان وزنه‌برداری جهان شوم. از همان بچگی حسین رضازاده را خیلی دوست داشتم و آرزو می‌کردم مثل او بشوم که به این جایگاه رسیدم.

پس شروع کارتان با ژیمناستیک بوده است؟
بله، شروع ورزش من با ژیمناستیک بود، مدتی را هم به باشگاه کشتی رفتم، اما بعد متوجه شدم علاقه‌ام به وزنه‌برداری بیشتر است، این شد که به این رشته روی آوردم، البته وزنه‌بردارشدنم هم کاملا اتفاقی بود. یک روز یکی از دوستانم که به باشگاه وزنه‌برداری می‌رفت، به من گفت تو فیزیک بسیار مناسبی برای رشته وزنه‌برداری داری، من هم با توجه به اینکه افتخارآفرینی‌های رضازاده را بارها دیده بودم و دوست داشتم یک روز مثل او شوم، از پیشنهاد دوستم استقبال کردم و همراه او به باشگاه وزنه‌برداری نامجوی قائمشهر رفتم، این شروع حضور من در دنیای وزنه‌برداری بود.

به فوتبال چطور، به این ورزش جذاب هم علاقه‌ای دارید؟
راستش علاقه‌ زیادی به فوتبال ندارم، البته این بدان معنا نیست که از فوتبال متنفرم. تیم مورد علاقه‌ام در میان تیم‌های خارجی بارسلونا و بازیکن مورد علاقه‌ام هم لیونل‌مسی است.

مربیان تا چه اندازه در موفقیت شما نقش داشتند؟
مربیانم خیلی برای من زحمت کشیده‌اند. جا دارد از آقای غزالیان که سرمایه‌گذاری اولیه را روی من انجام دادند تشکر کنم. حسین رضازاده، حسین توکلی و کوروش باقری خیلی به من کمک کردند؛ به‌خصوص باقری که شبانه‌روز برای من زحمت کشید. از همه آنها و خانواده‌ام تشکر می‌کنم و امیدوارم لایق آن باشم و بتوانم باز افتخارآفرینی کنم.

کد خبر 164022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز