سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

جواد شمقدری که در نخستین روزهای حضورش در معاونت سینمایی «به رنگ ارغوان» حاتمی‌کیا را از محاق 6ساله خارج کرد، حالا و با گذشت نزدیک به 3 سال باید شاهد از پرده پایین آمدن فیلم‌هایی باشد که با مجوز زیرمجموعه‌اش در فهرست اکران نوروزی قرار گرفته بودند.

جواد شمقدری

اتفاقی که در 6 سال اخیر رخ نداده بود و سابقه‌اش را باید در دهه 70 و اوایل دهه 80 جست‌وجو کرد.وقتی از چند فیلم اکران نوروزی انتقاد به عمل آمد و بحث جلوگیری از ادامه اکران «گشت ارشاد» و «خصوصی» جدی شد، شمقدری و سجادپور اعلام کردند، سازمان سینمایی تنها متولی اکران است ولی وقتی ادارات کل ارشاد در چند استان، اقدام به توقف اکران فیلم‌های جنجالی کردند، مدیران سینمایی چاره‌ای جز عقب‌نشینی نیافتند. پیدا بود وقتی ادارات کل ارشاد از تصمیم‌های وزارتخانه تبعیت نمی‌کنند، شمقدری و سجادپور هم چاره‌ای جز پس گرفتن حرف‌هایشان ندارند.

یادمان باشد که این اتفاق برای فیلم‌هایی افتاده که در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور داشتند و نامزد دریافت چند سیمرغ نیز شدند. اگر گشت ارشاد با اما و اگرهایی به جشنواره رسید و پروانه گرفت، خصوصی از حمایت تلویحی مدیران سینمایی برخوردار بود. آنقدر که برای نخستین‌بار در 20 سال اخیر فیلمی از حسین فرح‌بخش به بخش مسابقه جشنواره فجر راه یافت و حتی سیمرغ هم گرفت.فیلم «خصوصی» توانست به بهانه بعضی از حرف های گنگ سیاسی اش از خط قر مز های اخلاقی عبور کند و همین نکته هم باعث به وجود آمدن اعتراض های زیادی شد.

بعضی از شوخی های «گشت ارشاد» هم این اعتراضات را تشدید کرد و نشان داد که سازندگان این فیلم باید در بیان حرف هایشان دقت بیشتری می کردند. اینکه چه اتفاق‌هایی رخ داد که این دو فیلم دچار مشکل شدند این روزها به تفصیل مورد بررسی رسانه‌ها قرار گرفته است. نکته اصلی اما شکستن اقتدار مدیریت سینمای کشور است. اقتداری که به‌خصوص در یک‌سال اول حضور شمقدری در راس هرم مدیریتی سینمای کشور، وجود داشت و به‌نظر می‌رسید به پشتوانه حمایت شخص رئیس‌جمهور، حرفش بیشتر از تمام مدیران قبلی، برش دارد. اگر روزگاری شمقدری پشت فیلم‌های مسئله‌داری که در زمان مدیران قبلی سینما ساخته شده بودند می‌ایستاد و اکرانشان می‌کرد، حالا حتی نمی‌تواند از آثاری که در دوران مدیریت خودش ساخته شده‌اند دفاع کند.

در اینکه برخی از تولیدات سینمای ایران دچار مشکلات عدیده هستند تردیدی وجود ندارد، اما این فیلم‌ها با طی مراحل قانونی و زیرنظر اداره نظارت و ارزشیابی ساخته شده‌اند. صدور پروانه نمایش و اجازه اکران را نیز باید به معنای تایید این فیلم‌ها از سوی مدیران سینمایی دانست. هرچند با اتفاق‌هایی که این روزها رخ داده به‌نظر می‌رسد باید در اعتبار پروانه نمایش فیلم‌ها هم تجدیدنظر کرد. همه این اتفاق‌ها هم درحالی رخ داده که میزان دخالت دولت در سینما بیشتر از گذشته شده است. این فیلم‌ها هم با تصمیم شورای صنفی نمایشی به اکران نوروزی رسیدند که اعضایشان برخلاف گذشته نه از سوی اصناف که توسط اداره نظارت و ارزشیابی تعیین می‌شوند. اینکه خروجی این میزان دخالت دولت در سینما، فیلم‌هایی جنجال‌آفرین شده و همه چیز رنگ بحران و التهاب به‌خود گرفته حتی اگر دلایلی فرامتنی و غیرسینمایی هم داشته باشد باز نمی‌توان نقش و سهم مدیریت سینما را در آن نادیده گرفت.جواد شمقدری که حالا ترفیع درجه گرفته و اولین رئیس سازمان سینمایی کشور لقب گرفته، روزهای سختی را در پیش دارد.

کد خبر 164676

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز