همشهری آنلاین: وزارت خارجه انگلیس روز سه شنبه در بیانیه ای حمله آرژانتینی های خشمگین به سفارت این کشور در بوینس آیرس را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، این وزارتخانه با اشاره به تظاهرات ضدانگلیسی مردم آرژانتین در سالگرد جنگ فالکلند، گفت: ما اقدامات خشونت بار یک گروه اقلیت را در جریان برگزاری تظاهرات در مقابل سفارت انگلیس، محکوم می کنیم.

روز دوشنبه دوم آوریل، سی امین سالگرد آغاز جنگ فالکلند میان انگلیس و آرژانتین بود که طی آن مراسم های مختلفی به یاد قربانیان آن جنگ در دو کشور برگزار شد.

در جریان تظاهرات مردم آرژانتین در بوینس آیرس، تظاهر کنندگان خشمگین پرچم های انگلیس و آدمک های پرنس ویلیام نوه ملک انگلیس را که اخیرا برای یک ماموریت نظامی به فالکلند رفته بود، به آتش کشیدند.

آنان همچنین با شکستن موانع مقابل ساختمان سفارت انگلیس در آرژانتین با سنگ و چوب به ساختمان حمله کردند و با پلیس ضدشورش که تلاش می کرد آنها را از محل دور کند درگیر شدند.

پلیس آرژانتین برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از ماشین های آبپاش، گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور استفاده کرد که در جریان آن چند نفر نیز مجروح شدند.

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود در واکنش به اتفاقات روز گذشته تاکید کرد: همه دولت ها بر اساس کنوانسیون وین موظف هستند حفاظت های لازم را از اماکن دیپلماتیک به عمل آورند.

بیانیه افزوده است: ما انتظار داریم دولت آرژانتین به انجام تعهدات خود بر اساس این کنوانسیون ادامه دهد و نظم و قانون را در مقابل تظاهرکنندگانی که به دنبال ارتکاب جرم هستند، اجرا کند.

'فرناندو استچه' یکی از سازمان دهندگان تظاهرات دیروز در بوینوس آیرس به تلویزیون اسکای نیوز انگلیس گفت: آتش زدن پرچم های انگلیس و آدمک های خانواده سلطنتی، نمادی از خشم و نفرت ما نسبت به تجاوز انگلیس به سرزمین های متعلق به آرژانتین است.

مردم آرژانتین جزایر مالویناس(فالکلند) را متعلق به خود می دانند و معتقدند حضور اشغالگرانه نیروهای انگلیسی در آن جزایر که ادامه دوران استعمار است، باید پایان یابد.

استچه افزود: ما موانع برپا شده در مقابل سفارت انگلیس را در هم شکستیم تا نشان دهیم که انگلیسی ها نمی توانند در کشور ما مانع ایجاد کنند و جلوی حق اعتراض ما را بگیرند.

خانم 'کریستینا فرناندز دکرچنر' رییس جمهوری آرژانتین نیز طی سخنانی به مناسبت سالگرد جنگ فالکلند دولت انگلیس را به ادامه سیاست های استعماری و اشغالگرانه متهم کرد.

در همین حال نخست وزیر انگلیس در سی امین سالگرد جنگ فالکلند با آرژانتین، تاکید کرد که لندن در مورد این جزایر واقع در اقیانوس اطلس جنوبی، کوتاه نخواهد آمد.

دیوید کامرون با انتشار بیانیه ای بار دیگر ادعای مالکیت انگلیس بر فالکلند را تکرار کرد و گفت: ما متعهد هستیم که حاکمیت خود را بر جزایر فالکلند حفظ کنیم.

دولت آرژانتین که این جزایر را متعلق به خود می داند، اخیرا علیه اشغال این جزایر توسط انگلیس به سازمان ملل متحد نیز شکایت کرده است.

بوینوس آیرس همچنین بارها خواستار مذاکره درباره وضعیت جزایر فالکلند شده ولی دولت انگلیس این درخواست ها را رد کرده است.

کامرون در بیانیه خود با گرامیداشت یاد قربانیان جنگ سال 1982 فالکلند، گفت: 30 سال پیش در چنین روزی مردم فالکلند با یک اقدام تجاوز کارانه مواجه شدند که قصد داشت آزادی و شیوه زندگی آنها را به یغما ببرد.

نخست وزیر انگلیس افزود: ما به دفاع از حقوق ساکنان جزایر فالکلند متعهد هستیم و فقط آنان هستند که می توانند در مورد سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند... این موضع اصولی ما از 30 سال پیش تاکنون تغییری نکرده است.

وزارت دفاع و نظامیان بازنشسته انگلیس نیز دیروز مانند همتایان آرژانتینی خود ویژه برنامه های مختلفی را به مناسبت سی امین سالگرد جنگ فالکلند برگزار کردند.

روابط انگلیس و آرژانتین طی ماه های اخیر و در آستانه سی امین سالگرد جنگ فالکلند پرتنش بود و دو طرف اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح می کردند.

این تنش ها بویژه با اعزام پرنس ویلیام نوه ملکه انگلیس به جزایر فالکلند برای سپری کردن یک دوره آموزش شش هفته ای تشدید شد و دولت آرژانتین، انگلیس را به نظامی کردن جزایر و منازعه موجود متهم نمود.

این اتهامات با اعزام یک کشتی جنگی و یک زیردریایی انگلیسی به آبهای نزدیک جزایر فالکلند تشدید شد ولی دولت انگلیس هربار با رد اتهامات آرژانتین، اقدامات نظامی خود را در منطقه ماموریت های معمولی توصیف کرد.

جزایر فالکلند که هم اکنون تحت کنترل انگلیس قرار دارد، پس از گذشت سه دهه از جنگ فالکلند همچنان منطقه ای مورد منازعه است و آرژانتین تاکید می کند که این جزایر باید از طرق سیاسی و مسالمت آمیز مجددا تحت حاکمیت آرژانتین قرار بگیرد.

انگلیس از حدود سال 1833 میلادی و از دوره استعمار این جزایر را به نوعی تحت اشغال دارد و آن را جزیی از سرزمین های ماوراء بحار خود می داند.

تشدید حفاری ها برای استخراج منابع نفت موجود در جزایر فالکلند توسط یک شرکت انگلیسی در سال گذشته میلادی نیز باعث حساسیت بیشتر آرژانتین نسبت به بازپس گیری کنترل این جزایر شده است.

جنگ فالکلند

جنگ فالکلند در روز دوم آوریل سال 1982 میلادی و با حمله نیروهای آرژانتین به نیروهای انگلیسی مستقر در این جزیره آغاز شد و

بیش از دو ماه ادامه یافت.

نیروهای آرژانتین در مدت کوتاهی موفق شدند جزایر فالکلند را به تصرف خود در آورند ولی پس از گذشت دو ماه و اعزام چندین کشتی جنگی و زیردریایی اتمی انگلیسی به منطقه، نیروهای آرژانتین مجبور شدند در 14 ژوئن همان سال فالکلند را تخلیه کنند، هر چند که بر حاکمیت خود بر این جزایر همچنان تاکید دارند.

در جریان این جنگ 255 نظامی انگلیسی، 649 نظامی آرژانتینی و سه غیرنظامی از ساکنان جزایر فالکلند کشته شدند.

موفقیت نیروهای انگلیسی در این جنگ باعث تقویت موضع حزب محافظه کار این کشور تحت رهبری مارگارت تاچر شد و یک سال بعد وی توانست باردیگر در انتخابات پارلمانی انگلیس پیروز شود.

پس از پایان درگیری های نظامی، روابط دیپلماتیک دو کشور تا اواخر سال 1989 همچنان قطع بود ولی از اوایل دهه 1990 گفت و گوها میان دو کشور آغاز شد و مقرر گردید که اختلافات موجود از طرق سیاسی و بر اساس خواست ساکنان جزیره حل و فصل شود.

به رغم بهبود قابل توجه روابط لندن - بوینوس آیرس طی دو دهه گذشته، منازعه بر سر این جزایر همچنان ادامه دارد و به مناسبت های مختلف باعث تشدید تنش سیاسی میان دو کشور می شود.

جزایر فالکلند که آرژانتینی ها آن را 'مالویناس' می نامند 12 هزار و 173 کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود سه هزار و 500 نفر نیز در آن ساکن هستند.

 

کد خبر 164772
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز