چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

یزد- محمد خادمی: بیشترین گلایه‌های شهروندان شهر تاریخی ابرکوه، نبود روشنایی در معابر و فضای داخلی شهر است. با گشت‌وگذاری شبانه در نقاط گوناگون این شهر می‌توان به‌وضوح نقص در سیستم روشنایی را مشاهده کرد.

ابرکوه یزد

کمبود بودجه در اداره برق

رئیس شورای شهر ابرکوه در این‌باره گفت: طی 2 تا3سال اخیر برای تامین روشنایی معابر در خیابان‌های تازه احداث، اداره برق به‌دلیل کمبود بودجه اقدامی در جهت سیستم روشنایی مناسب نکرده است. سیدنبی رسولی افزود: برای جابه‌جایی یک تیر برق که باعث سد معبر شده است، تا به‌حال نامه‌نگاری‌های زیادی انجام داده‌ایم و این نشان می‌دهد که اداره برق شهرستان ابرکوه هیچ اختیاری از خود ندارد. وی خاطرنشان کرد: شهر ابرکوه یکی از شهرهای تاریخی و باستانی ایران است به همین دلیل گردشگران زیادی از مکان‌های دیدنی این شهر مانند گنبد عالی، درخت سرو چهارهزار ساله، قلعه‌های تاریخی و... دیدن می‌کنند اما همین مکان‌ها به‌دلیل نبود روشنایی مناسب هنگام شب مورد استقبال گردشگران قرار نمی‌گیرند، درصورتی که با یک روشنایی و نصب نورافکن با رنگ‌های شاد و جذاب می‌توان محیط مناسبی را حتی برای خود شهروندان ابرکوهی به‌وجود آورد.

کهنسال‌ترین درخت جهان با نورافکن زیباتر می‌شود

رسولی یادآور شد: در شهر‌های دیگر برای یک درخت معمولی تاریخی چند نورافکن تهیه می‌شود تا در هنگام شب شهروندان برای تفریح به کنار محیط سبز بروند اما در شهر ابرکوه که یکی از کهنسال‌ترین درختان جهان را دارد یک نورافکن درست و حسابی هم وجود ندارد، تا زیبایی این درخت را بیشتر به رخ گردشگران بکشاند. نماینده مردم ابرکوه در شورای شهر در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه تا به‌حال اقدامی هم برای پیگیری احداث روشنای معابر کرد‌ه‌اید، گفت: ما حتی از طرف مرکز استان هم پیگیر مسئله شده‌ایم اما آنها فقط نبود بودجه برای روشنایی را مطرح می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر ابرکوه از عدم‌اجرای مصوبات سال 89 در زمینه روشنایی شهر نیز انتقاد کرده و یادآور شد: شهرستان ابرکوه جزو شهرستان‌های محروم کشور به‌حساب می‌آید و مسئولان به‌ویژه استانداری باید در این زمینه همت بیشتری داشته باشند، نه اینکه با یک کلمه «نبود بودجه و اعتبارات» دیگر به فعالیت خود ادامه ندهند. وی افزود: این در حالی است که در برخی از نقاط شهر، شهروندان با هزینه خودشان در مقابل ورودی خانه و داخل کوچه سیستم روشنایی (هرچند جزئی) را راه‌اندازی کرده‌اند.

تردد بالا در تاریکی شب

فرماندار شهرستان ابرکوه نیز در این خصوص گفت: بلوار امام رضا(ع) تا فیض‌آباد به‌عنوان ورودی استان یزد و روستاهای در مسیر آن به جهت عدم‌روشنایی کافی تاکنون شاهد حوادث دلخراشی بوده است. اسماعیل برزگرزاده می‌افزاید: از دیگر نقاطی که نصب سیستم روشنایی مناسب در آن به جد احساس می‌شود، مسیر گنبد عالی است، زیرا مکانی تفرجگاهی به حساب آمده و تردد بالایی در آنجا صورت می‌گیرد. فرماندار ابرکوه خاطرنشان کرد: از دیگر نقاط مهم شهرستان که نیازمند روشنایی است جاده جدید مریم‌آباد به امامزاده عباسعلی است که با توجه به زیارتی‌بودن مسیر باید در اولویت‌های شرکت توزیع برق باشد. برزگرزاده تأمین برق جاده حسام‌آباد که محل تردد کشاورزان است و پارک احمد‌آباد را که تنها نیازمند 200متر شبکه برق جهت راه‌اندازی است، را از دیگر درخواست‌ها در تأمین روشنایی ذکر کرد. وی با بیان اینکه روشنایی معابر نسبت به پیش بهتر شده اظهار داشت: البته برای ایجاد رضایت مردم نصب 600 دستگاه چراغ لاک‌پشتی دیگر در معابر اصلی این شهر لازم است.

روشنایی ابرکوه بیشتر از استانداردهاست

خبرنگار همشهری برای پیگیری مشکل روشنایی شب در شهر ابرکوه به سراغ «محمدرضا صحتی»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد رفت. وی معتقد است روشنایی شهر ابرکوه بیشتر از استانداردهاست. صحتی گفت: با توجه به اینکه شهرداری ابرکوه از لحاظ مالی یکی از شهرداری‌های ضعیف استان به‌حساب می‌آید به همین دلیل همیشه این شهر مورد توجه ویژه اداره برق قرار گرفته است. از این لحاظ تاکنون 2 نامه به شرکت توزیع برق ارسال شده که با بررسی کارشناسان این شرکت هیچ نوع مشکلی برای روشنایی شهر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه برای جابه‌جایی تیرهای قدیمی چراغ برق چرا اقدامی نمی‌کنید؟ (درحالی‌که مسئولان شهر نامه‌ای در این زمینه ارسال کرده‌اند)، گفت: جابه‌جایی تیر برق برعهده شرکت توزیع برق نیست بلکه شهرداری مسئول است؛ در این زمینه اگر یکی دو مورد باشد این کار را ما انجام می‌دهیم. وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره کمبود بودجه گفت: ما در رابطه با این شهرستان هیچ کمبود بودجه‌ای نداریم. صحتی افزود: روشنایی برای مکان‌های تاریخی و باستانی شهر ابرکوه نیز برعهده سازمان میراث فرهنگی است و شرکت توزیع برق مسئولیت روشنایی این مکان‌ها را ندارد.

کد خبر 164855

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز