دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان موفق به تولید یک نرم‌افزار کامپیوتری شده‌اند که در قالب یک بازی آموزشی به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا با زوم دستی روی اشیاء، مولکول‌های سازنده آن‌ها را مشاهده کنند

«ما عاشق معلم‌های علوم هستیم.»

این شعار موسسه Green-Eye Visualization است، موسسه‌ای که Powers of Minus Ten (POMT) را تولید کرده است.

POMT نرم افزاری است که روی آی‌پد، آی فون، کامپیوترهای خانگی مک و همچنین بر روی شبکه اینترنت اجرا می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا با زوم کردن بر روی دست با بزرگنمایی‌های مختلف آن‌چه را که در سطح مولکولی در دستشان می‌گذرد کشف کنند و سپس با مرور آنچه در این بازی کوچک دیده‌اند، دانش خود را در زمینه زیست‌شناسی مولکولی ارتقاء دهند.

به گزارش لایوساینس، آنچه باعث علاقه محققان شرکت Green-Eye Visualization به تولید چنین نرم‌افزاری شده، چیزی نیست جز وابستگی روزافزون دانش‌آموزان به تکنولوژی.

دانش آموزان روز به روز بیشتر به فن آوری وابسته می‌شوند و هم‌زمان با دسترسی سریع آن‌ها به انواع و اقسام اطلاعات و علاقه بیش از پیششان به تصاویر گرافیکی، بازی‌های تعاملی و ابزارارهایی که خیلی سریع موجب دسترسی آن‌ها به حجم وسیعی از اطلاغات می‌شود، این واقعیت نمود می‌یابد که روش‌های قدیمی آموزش برای نسل جدید از دانش‌آموزان از کارایی قبلی برخوردار نیست. حالا معلم‌ها باید برای آموزش به این دانش‌آموزان به ابزار و امکاناتی فراتر از تخته بر روی دیوار کلاس بیاندیشند.

بازی با نرم‌افزار POMT این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که بر روی تصویر یک دست زوم کنند و به دنیای میکروسکوپی 3 بعدی سفری کوتاه داشته باشند. هرچه درصد بزرگنمایی با استفاده از افزایش زوم بیشتر می‌شود، کاربر به دنیای ریزترین اجزای سازنده بدن خود راه پیدا می‌کند. به عبارتی با فشردن ماوس بر روی تصویر دستی که روی صفحه نمایشگر قرار دارد، مانند این دست که شما دست خود را زیر یک میکروسکوپ قوی قرار داده‌اید و به تدریج تصاویری از سلول‌ها، پروتئین‌ها و حتی DNA و کروموزوم‌های تشکیل‌ دهنده دست را مشاهده می‌کنید.

آزمایشی که بر روی این نرم‌افزار در یک کلاس درسی انجام شده نشان داده که بازی با این نرم‌افزار آموزش زیست‌شناسی را برای معلم‌ها ساده‌تر می‌کند و بچه‌هایی که با این نرم‌افزار بازی می‌کنند، مفاهیم را بهتر درک می‌کنند.

طراحان این نرم‌افزار درنظر دارند تا در در نسخه های آینده POMT امکان زوم کردن بر روی گیاهان، مواد معدنی، قطرات آب و ... را قرار دهند تا دانش‌آموزان سفر به دنیای مواد مختلف در سطح اتمی را تجربه کنند.

برای بازی با نسخه نمایشی POMT می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

کد خبر 165171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز