پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شواهد نشان می‌دهد که ساختار فعلی حاکم بر عربستان سعودی مراحل پایانی خود را طی می‌کند و پادشاهی عربستان در سال آینده، دو تغییر را شاهد خواهد بود.

saudi

مجله فارن پالیسی با چاپ مقاله‌ای نوشت اعضای خاندان سلطنتی آل‎سعود، به شدت شکننده به نظر می‌رسند.

ملک عبدالله، پادشاه ۸۹ ساله عربستان هفته جاری به جای رفتن به ساختمان شورای وزیران، از کاخ خود بر این جلسه ریاست کرد.

بنابر گمانه‌ها، سرطان شاهزاده نایف بن عبدالعزیز ولیعهد ۷۸ ساله عربستان نیز که احتمالا از نوع سرطان خون است نیز پس از سال‌ها رو به وخامت گذاشته است.

نایف یک ماه قبل کشور را به مقصد مراکش ترک کرد اما سپس برای انجام آزمایش‌های "معمول" پزشکی عازم امریکا شد. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد که وی به کشور بازگشته است.

به نوشته مقاله فارن پالیسی، در حال حاضر به نظر می‎رسد سلمان بن عبدالعزیز شاهزاده ۷۶ ساله عربستان سعودی که در ماه نوامبر پس از مرگ شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان به سمت وزیر دفاع منصوب شد، اداره کشور را بر عهده دارد.

رسانه‌های سعودی در هفته‌های اخیر ، گزارش‌ها و تصاویر متعددی را از بازدید‎های سلمان بن عبدالعزیز از یگان‌های نظامی در سراسر کشور منتشر کرده‌اند.

بنابر این گزارش، حتی در صورتی که سلمان پادشاه عربستان شود؛ وی به دلیل کهولت سن و ضعف سلامتی که دارد اطمینانی نیست که بتواند برای مدتی طولانی بر کشور حکومت کند.

شاهزاده سلمان دست‌کم یک سکته را پشت سر گذاشته است و تصاویر منتشر شده از او نشان می‌دهد که بازوی سمت چپ وی به خوبی بازوی سمت راست‌اش عمل نمی‌کند.

به نوشته این مقاله، به نظر می‌رسد که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا و کشوری که داعیه رهبری جهان عرب را دارد، در پیمودن مسیر ثبات سیاسی راه طولانی را در پیش دارد.

این مقاله می‌افزاید چشم انداز پادشاهی سلمان در هاله‌ای از ابهام است و این که حتی چه فردی پس از او وارث تاج و تخت می‌شود نیز بیش از پیش این موضوع را پیچیده کرده است.

از سوی دیگر، در این مقاله آمده است که به راحتی می‌توان رقابت آشکار فزاینده‌ای را میان نایف و سلمان که هردو از پسران عبدالله هستند، پیش بینی کرد.

این مقاله یادآور می شود که وقوع ناآرامی در کشورهای سوریه و یمن و افزایش فشارهای دیپلماتیک بر ایران ونبود اطمینان درباره آینده نزدیک عربستان سعودی ، همگی موجب شده تا اوضاع در منطقه خاورمیانه رو به وخامت رود.

کد خبر 165945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز