همشهری آنلاین: پارلمان مصر با اجماع قانون ممنوعیت انتصاب وابستگان رژیم حسنی مبارک به پست های سیاسی این کشور را تصویب کرد.

پارلمان مصر انتصاب وابستگان رژیم حسنی مبارک به پست های سیاسی را ممنوع کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از تلویزیون العالم ، پارلمان مصر روز پنج شنبه طرحی را موسوم به " عزل سیاسی " تصویب کرد که به موجب آن سران رژیم حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر نمی توانند هیچ پست سیاسی در این کشور تا ده سال دیگر داشته باشند.

همچنین افرادی که در ده سال گذشته سمت های رئیس جمهور،معاون رئیس جمهور،نخست وزیر یا رئیس حزب ملی منحله بودند مشمول این قانون می شوند.

خبرگزاری ایسنانیز در گزارشی در این خصوص اعلام کرد، پیش‌نویس این قانون روز پنج شنبه به صورت نهایی مورد تصویب نمایندگان مجلس شعب مصر قرار گرفت.

براساس این پیش‌نویس، تمامی کسانی که طی 10 سال گذشته یعنی پیش از برکناری حسنی مبارک رئیس جمهوری سابق مصر دارای پست‌های کلیدی در دولت بودند برای 10 سال آینده از حقوق سیاسی محروم خواهند بود.

در صورتی که اصلاح این قانون اجرایی شود شامل حال عمر سلیمان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مصر و احمد شفیق، آخرین نخست وزیر حکومت مبارک نیز خواهد شد.

قانون جدید تمامی کسانی را که طی 10 سال گذشته یعنی پیش از تاریخ 11 فوریه 2011 به عنوان رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس حزب ملی دموکرات منحل شده، دبیرکل این حزب و یا عضو دفتر سیاسی آن فعالیت داشتند، به مدت 10 سال از حقوق سیاسی محروم خواهد کرد.

این قانون باید توسط مجلس اعلای نیروهای مسلح مصر که از زمان سقوط حسنی مبارک در فوریه 2011 اداره کشور را برعهده دارد، تصویب شود تا به مرحله اجرا درآید و در واقع باید آن را آزمونی برای این شورا دانست که اعلام نموده از هیچ کاندیدایی در این انتخابات حمایت نمی‌کند.

حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی حاکم مصر تاکید کرد که ارتش برخلاف آنچه که برخی رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، از هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمی‌کند بلکه در تلاش برای ایجاد توافق بین تمامی گروه‌ها و اعتمادسازی جهت فراهم کردن شرایطی است که مردم بتوانند براساس آن سرنوشت خود را تعیین نموده و برای ساخت کشوری دموکرات و آزاد تلاش کنند.

بر اساس گزارش سایت اینترنتی شبکه الجزیره، طنطاوی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح منافع عالی کشور را در راس امور قرار داده‌ و شرایط حاکم بر مصر ایجاب می‌کند که همه در جهت حفظ وحدت و ثبات کشور تلاش کنند.

مصری ها روزجمعه علیه نامزدی عمر سلیمان تظاهرات می کنند

از سوی دیگر اعلام شد مردم مصر قرار است روز جمعه در اعتراض به نامزدی عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات رژیم حسنی مبارک دیکتاتور پیشین این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آینده به خیابانها می آیند.

مردم مصر در این تظاهراتی میلیونی با عنوان "حفاظت از انقلاب" شرکت می کنند تا بار دیگر بر پاسداری خود از دستاوردهای خویش تاکید کنند.

محمود حسین دبیرکل گروه اخوان المسلمین در بیانیه ای اعلام کرد: این گروه که به همراه حزب النور اکثریت را در پارلمان در اختیار خود دارد ، در پاسخ به مطالبات مردم و برخورد با تلاش های عناصر رژیم سابق برای بازگشت به قدرت در این تظاهرات میلیونی شرکت می کند.

وی افزود: این تظاهرات برای تاکید مردم مصر بر پاسداری از انقلاب و تحقق خواسته های آنها و وفاداری به خون شهداء برگزار می شود.

کد خبر 165996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز