گروه اقتصادی - رضا کربلایی: 1255 شرکت ایرانی و خارجی با حضور در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، فرصت را غنیمت شمردند بلکه با نمایش توانمندی‌های خود بتوانند سهمی از ظرفیت‌های خالی صنعت نفت کشور را در اختیار بگیرند.

شاید به همین خاطر است که مقامات ارشد نفتی ایران می‌گویند که نگران نیستند و هیچ پروژه نفتی در کشور معطل سرمایه نخواهد بود و سیاست‌های درهای باز به روی سرمایه‌گذاران و صنعتگران در بخش‌های مختلف همچنان اولویت اول این صنعت است.

پروژه تعطیل نداریم

به گزارش همشهری، رستم قاسمی وزیر نفت ایران در مراسم بازگشایی نمایشگاه هفدهم با بیان اینکه در حال حاضر حتی یک پروژه تعطیل و متوقف شده در صنعت نفت کشور وجود ندارد، از صادرات بدون محدودیت نفت خام ایران خبر داد و اعلام کرد: امسال 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت انجام می‌شود. رستم قاسمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی توسعه صنعت نفت و توسعه بازارهای صادرات انرژی به‌عنوان 2سیاست کلیدی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، تصریح کرد: با وجود اعمال فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های خارجی طرح‌های توسعه صنعت نفت به هیچ وجه متوقف نشده است.

به گفته او، کاهش وابستگی به سازندگان و فروشندگان خارجی در سال 91 نسبت به سال 90 شدت بیشتری می‌گیرد اما با وجود تحریم‌ها وزارت نفت از سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های خارجی در صنایع نفت و گاز استقبال می‌کند.قاسمی با اشاره به بالا بودن کیفیت نفت خام تولیدی ایران، یادآور شد: در حال حاضر ایران هیچ‌گونه محدودیتی برای فروش و صادرات نفت خام به بازارهای جهانی ندارد. وزیر نفت پیش‌بینی کرد تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید گاز ایران به مرز 1.4میلیارد متر مکعب و ظرفیت تولید نفت به بیش از 5میلیون بشکه در روز افزایش یابد. او وعده داد: تا پایان برنامه پنجم، ظرفیت تولید فراورده‌های نفتی به 2.7میلیون بشکه در روز و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به 100 میلیون تن در سال افزایش یابد.

ایران آماده امضای قرارداد با خارجی‌ها

معاون اول رئیس‌جمهور هم اعلام کرد: ایران برای امضای قراردادهای چندین میلیارد دلاری با شرکت‌های خارجی آمادگی دارد. محمد رضا رحیمی افزود: ایران تا چند سال آینده به یک منبع مطمئن و پایدار برای تامین انرژی کشورهای مختلف با قیمت رقابتی تبدیل خواهد شد.

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق در خط پایان

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه گاز صادراتی ایران به ترکیه گران نیست، از مذاکرات سه جانبه با سوئیس و ترکیه برای ترانزیت گاز به اروپا خبر داد و اعلام کرد: قرارداد گازی با عراق به‌زودی امضا می‌شود. جواد اوجی درباره ادعای اخیر مقامات ترکیه مبنی بر بالابودن بهای گاز صادراتی ایران اظهار داشت: در حال حاضر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه به هیچ وجه بالا نیست. او همچنین از امضای قریب‌الوقوع قرارداد صادرات گاز ایران به عراق خبر داد و افزود:‌ قرار شده است در مدت 5 سال حدود 25 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عراق صادر شود.

کد خبر 166776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز