پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران ژاپنی که موفق شده‌اند با کاشتن پیازهای مو ایجاد شده از سلول‌های بنیادی بر روی بدن موش‌های بی‌مو، مو برویانند، اعلام کردند نتایج این تحقیق امیدهای جدیدی برای علاج طاسی ایجاد می‌کند.

hair

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این تحقیق به سرپرستی پروفسور تاکاشی تسوجی از دانشگاه علوم توکیو، دانشمندان پیازها یا فولیکول‌‌های مو را با مهندسی زیستی ایجاد کردند و آنها را به درون پوست موش‌های بی‌مو پیوند زدند.

روی بدن این حیوانات مو روئید و این موها در چرخه‌های طبیعی رشدی باززایی مداوم داشتند و پس از ریختن‌های موهای قدیمی موهای جدید جایگزین می‌شدند.

سلول‌های بنیادی که توانایی رشد به درون بافت‌ها و اندام‌ها دارند، را معمولا باید از رویان‌ها استخراج کرد، اما تسوجی و همکارانش دریافتند که می‌توانند پیازهای مو را از سلول‌های بنیادی بالغ هم رشد داد.

این پژوهشگران می‌گویند: "بررسی فعلی ما نه تنها نشان‌دهنده امکان درمان باززایی مو است، بلکه بیانگر تحقق یافتن جایگزین اندام‌ها با مهندسی زیستی با استفاده از سلول‌های بنیادی جسمی بالغ است."

انتظار می‌رود ترکیب تکنولوژی‌های جدید و موجود درمان طاسی، در آینده این امکان ایجاد شود که افراد طاس را با پیوند زدن پیازهای مو ایجاد شده از سلول‌های بنیادی خودشان درمان کرد.

این پژوهشگران قصد دارند تا در طول سه تا پنج سال آینده پژوهش بالینی در این باره را شروع کنند، بنابراین ممکن است در طول یک دهه درمان واقعی برای طاسی بیماران عمومی یافت شود.

کد خبر 166962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز