گروه اقتصادی: حضور استاندار تهران و مدیران سازمان تعزیرات حکومتی در یکی از شرکت‌های دولتی تولید و عرضه‌کننده لبنیات بهانه‌ای دست دولتی‌ها دادتا فشار سنگینی را به تولید‌کنندگان وارد کنند و به جای قبول مسئولیت افزایش هزینه‌های تولید، فعالان این صنعت را مقصر جلوه دهند؛ در حالی که از وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی بخش تولید انتظار می‌رود جلوی این اعمال فشارها را بگیرد و اجازه ندهد تولیدکنندگان اعم از دامداران و شرکت‌های لبنیاتی زیر بار هزینه‌های تولید له شوند.

به گزارش همشهری، واگذار کردن مسئولیت تنظیم بازار شیر و لبنیات به استانداران و شانه خالی کردن وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از مسئولیت قانونی خود باعث شده تا اختلاف نظر بین مسئولان و تولیدکنندگان بالا گیرد و تنها راه برای کنترل قیمت شیر در پیش گرفتن سیاست‌های دستوری و تعزیراتی باشد.

حالا مرتضی تمدن و مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی برای اینکه تولید‌کنندگان لبنیات را به کاهش قیمت مجبور کنند، سراغ یک شرکت دولتی رفته‌ و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شکافی بین تولید و مصرف شیر وجود ندارد. به گزارش فارس، تمدن گفت: مگر گاوها آب رفته‌اند که شیر کم شده است. او افزود: در روزهای اخیر 13‌دامدار در استان تهران از جمله رئیس اتحادیه به‌دلیل عدول از قانون 1.5میلیارد تومان جریمه شدند زیرا حق نداشتند قیمت شیر را افزایش دهند که در این میان حتی خود رئیس اتحادیه هم
150 میلیون تومان جریمه شد.

استاندار تهران بر این نکته پافشاری کرد که کارخانه‌های لبنیاتی شیر را گران کرده‌اند؛ نکته‌ای که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور هم بر آن صحه گذاشت و گفت: گزارش‌هایی به دست ما رسیده که قیمت‌ها هفتگی و حتی روزانه افزایش پیدا می‌کند. او تأکید کرد: از نظر ما قیمت‌ها تعیین شد و تا زمانی که توسط مرجع مجاز تغییر نکند، ‌تولیدکننده و عرضه‌کننده باید از آن تبعیت کنند. متولی امر افزایش قیمت‌ها سازمان حمایت است که درصورت لزوم با توجه به اختیارات و برآورد هزینه‌ها افزایش قیمت را
اعلام می‌کند.

براساس این گزارش، ادامه این دیدار هم به انتقادها و اتهام‌های استاندار و دفاعیات این مدیر دولتی ختم می‌شود اما آیا برخورد با افزایش قیمت لبنیات به صورت کارشناسی صورت می‌گیرد یا دستوری و آمرانه؟ این ماجرا در روزهای آینده هم ادامه‌دار خواهد بود.

مشکل حل نشود، 6 ماه هم دوام نمی‌آوریم

مدیر عامل شرکت دولتی لبنیات پاک با بیان اینکه در اسفندماه مجبور به تعدیل 250 نفر از کارگران شدیم گفت: در مهرماه شیر را 580‌تومان بدون هزینه حمل، آبان 605‌تومان، آذر 627.5تومان، دی 649‌تومان، اسفند 725 تومان، 15‌روز اول فروردین امسال 821 تومان و بعد از آن هم 860 تومان خریداری کردم و مشخص است که از کجاها خریداری کرده‌ام.او گفت: ما سال قبل 400‌میلیارد تومان فروش داشتیم که حداقل باید 20‌میلیارد تومان سود می‌کردیم اما 5میلیارد هم ضرر کردیم. اگر مشکل حل نشود تا 6 ماه دیگر بیشتر روی پا نخواهیم بود. 

کد خبر 167066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز