سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

آذین محبی‌نژاد: میزهای کار اداری منبع آلودگی میکروبی هستند و حتی‌می‌توانند تا 400 برابر وسایل موجود در دستشویی آلودگی داشته‌باشند.

این را یک مطالعه تازه نشان داده است. این مطالعه نتیجه جالب‌تری هم داشته: بر خلاف انتظار اکثر مردم، میز کار خانم‌ها در اداره بسیار آلوده‌تر از میز همکاران مردشان است.

به تازگی یک گروه از پژوهشگران دانشگاه آریزونای آمریکا با انجام پژوهشی متوجه شدند که تعداد میکروب‌هایی که به طور میانگین روی میز کار افراد یافت می‌شود 400 برابر بیشتر از میکروب‌هایی است که در دستشویی‌های همان محیط کار وجود دارند و با وجود آنکه خانم‌ها در این گونه موارد بیشتر به بهداشت توجه می‌کنند، اما آلودگی میز کار خانم‌ها حدود سه تا چهار برابر از میزهای آقایان بیشتر است.

اما از این مطالعه چه نتیجه‌ای باید گرفت؟ آیا آلودگی‌های محیط کار فقط به همین خلاصه می‌شود؟

آلوده‌ترین چیزها

درباره آلودگی محیط کار پژوهش‌های زیادی انجام شده و دانشمندان به نتایج جالبی نیز رسیده‌اند. مثلا سه سال پیش پژوهشی از دانشگاه آریزونا نشان داد که میکروب‌های موجود روی گوشی‌های تلفن و صفحه کلید کامپیوتر در اداره‌ها بسیار بیشتر از دستشویی‌هاست و یک میز کار معمولی می‌تواند محل مناسبی برای زندگی چیزی حدود 10 میلیون میکروب باشد.

در این پژوهش دانشمندان تعداد میکروب‌های موجود روی انواع لوازم اداری را شمارش کرده و گوشی‌های تلفن با 25هزار میکروب در هر اینچ مربع، صفحه کلیدهای کامپیوتر با 3 هزار میکروب و موس‌ها با هزار و 600 میکروب، به ترتیب بزرگ‌ترین منابع انتقال آلودگی به کارمندان شناخته شدند.

در مقابل، این تحقیق نشان داد که در هر اینچ مربع از جایگاه نشستن روی دستشویی‌های فرنگی تنها 49 میکروب یافت می‌شود! جالب اینجاست که این تحقیق نشان داد وسایل شخصی مانند میز کار شخصی بیش از اشیای عمومی مثلا شیرهای آب آلوده هستند.

دکتر چارلز گربا، میکروب‌شناس دانشگاه آریزونا که این پژوهش را انجام داده می‌گوید: «زمانی که یک نفر به میکروب سرماخوردگی یا آنفلوانزا آلوده می‌شود، تمام اشیایی که در طول روز لمس می‌کند می‌توانند برای دیگران منبع پخش آلودگی باشند، چرا که برخی از ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا حتی قادرند تا 72 ساعت روی سطح اشیا زنده بمانند.»

همچنین این پژوهش نشان داد که آلودگی محیط کار در طول روز به شدت افزایش می‌یابد و در ساعات پس از ناهار به اوج خود می‌رسد. دکتر گربا همچنین تاکید می‌کند که اگر به پاک‌کردن گوشی‌های تلفن اهمیت ندهید، تنها روی قسمت کوچکی از آن میلیون‌ها باکتری تجمع می‌کنند که ممکن است موجب بیمار شدن شما شوند.

چند سال پیش هم دانشمندان انگلیسی طی پژوهشی دریافتند که هر صفحه کلید کامپیوتر می‌تواند ماهیانه حدود دو گرم جرم را جمع کند. پس از جمع‌آوری جرم جمع شده روی یک صفحه کلید در پایان یک ماه و آزمایش آن، پژوهشگران اعلام کردند که علت این آلودگی غذا خوردن کارمندان در حین کار با کامپیوتر و تجمع خرده‌های غذا در لابه‌لای کلیدهای صفحه کلید و در زیر ناخن‌های افراد است.

بخش اعظم جرم بدست آمده را خرده‌های بیسکویت و شکلات تشکیل می‌داد. گرچه جرم باقی مانده نیز اکثرا به غذا مربوط بود اما در آن میان تراشه‌های ریز جدا شده از ناخن، پوست و مو نیز وجود داشت.

چرا میکروب؟

دست‌های شما اصلی‌ترین راه انتقال آلودگی به لوازم محیط کارتان هستند. در طول روز ضمن کار کردن با کلیدهای کامپیوتر و استفاده از انواع لوازم مثل قلم، کاغذ و غیره می‌توانید آلودگی را از سطحی به سطح دیگر انتقال دهید و اگر از کارمندانی باشید که برحسب عادت یا از روی وجدان کاری حتی برای ناهار خوردن نیز میز کارتان را ترک نمی‌کنید، خرده‌های غذا می‌توانند روی میز و صفحه کلید کامپیوتر شما جا خوش کنند و بعدا محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها باشند.

میز کار شما در مقایسه با میز آشپزخانه که معمولا محل صرف غذاست، صد برابر آلوده‌تر است. از همه اینها گذشته مقداری از پوست، ناخن و حتی موهای شما نیز ممکن است به طور طبیعی ریخته و در زیر کلیدهای صفحه کلید یا روی گوشی تلفن، میزکار  و حتی دستگیره‌های در و پنجره و کلید و پریزهای برق تجمع کند.

و اما تازه‌ترین پژوهش دانشگاه آریزونا که مدعی است میز کار خانم‌ها از آقایان آلوده‌تر است، علت احتمالی این امر را چنین بیان می‌کند که خانم‌ها بیش از آقایان عادت به نگهداری مواد غذایی در کشوها و کمدهای محل کارشان دارند و همین موضوع می‌تواند علت آلودگی بیشتر میز کار آنها را توجیه کند.

از سوی دیگر استفاده خانم‌ها از لوازم آرایشی و کرم‌های دست می‌تواند باعث انتقال بیشتر آلودگی شود. به علاوه نباید از نظر دور داشت که خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر با بچه‌های کوچک سر و کار دارند و بنابراین ممکن است دست‌های آنها آلودگی بیشتری به خود بگیرد.

اما دکتر گربا، سرپرست محققان، علاوه بر میز کار خانم‌ها، کیف پول آقایان را نیز یکی از جاهای خوش آب و هوا برای زندگی میکروب‌ها می‌داند. وی می‌گوید کیف پولی که در جیب پشتی نگهداری می‌شود، جای خوب و گرمی برای رشد میکروب‌هاست.

نباید فراموش کرد که همه میکروب‌ها نمی‌توانند بدن انسان را بیمار کنند و آنچه باعث بیمار شدن ما می‌شود، بیشتر نوع میکروب‌های مهاجم است نه تعداد آنها. دکتر سالی بلوم فیلد، یکی دیگر از محققان با بیان این موضوع اضافه می‌کند: «گرچه نوع میکروب‌های موجود بر سطح اشیا مهم‌تر از تعدادشان است، اما اگر غذایی را که به طور معمول باید در یخچال نگهداری شود، در محیط کارتان نگه دارید، خود را به دردسر خواهید انداخت.»

جنگ با موجودات نامرئی

دانشمندان برای خلاصی از شر این میکروب‌های نامرئی ولی موذی، راه‌های ساده‌ای پیشنهاد می‌کنند. اولین اصل برای رعایت بیشتر بهداشت در محیط کار این است که پشت میزتان خوراکی نخورید و در کشوهای آن خوردنی نگهداری نکنید.

راه دیگر برای تمیز ماندن محیط کار شما می‌تواند این باشد که در طول روز چند بار دست‌هایتان را بشویید. اصل بهداشتی دیگر اینکه گوشی تلفن، روی میز، کامپیوتر و دستگیره‌ها را پاک کنید.

می‌توانید برای این کار از یک ماده ضدعفونی‌کننده مثل الکل کمک بگیرید. محققان حتی پیشنهاد می‌کنند که هر از گاهی کلیدهای صفحه کلید کامپیوتر را جدا کرده و زیر آن را با تکان دادن، استفاده از جاروبرقی کوچک و یا حتی فوت کردن پاک کنید.

به این ترتیب شاید تخمین پژوهشگران مبنی بر اینکه کل کامپیوترهای یک کشور در عرض یک سال حدود 3/0تن جرم در خود انبار می‌کنند، اندکی کاهش یابد!  

کد خبر 16746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز