گروه سیاسی: کمتر از یک ماه به برگزاری مذاکرات هسته‌ای زمان باقی است و شمارش معکوس برای فرارسیدن زمان برگزاری دور دوم مذاکرات ایران با گروه 5+1 در بغداد آغاز شده است.

نفت

در عین حال شاهد فشارهای بین‌المللی به‌ویژه رژیم صهیونیستی برای تحت‌تأثیر قرار دادن نتایج این مذاکرات هستیم. دیروز سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که دور جدید مذاکرات هسته‌ای 5+1 با ایران به‌صورت نشستی آزاد و بدون پیش شرط برگزار خواهد شد. مایکل مان در این باره اعلام کرده است: در طول چند هفته آتی مسئولان ما با مقامات ایرانی جهت تهیه دستور کاری برای مذاکرات آتی در بغداد وارد مذاکره خواهند شد؛ این مذاکرات آزاد خواهد بود و بنابراین هیچ پیش شرطی در آن مطرح نیست.

این اظهارات مان در شرایطی گزارش می‌شود که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران اوایل ماه جاری اعلام کرد که تهران هیچ‌گونه پیش شرطی را برای مذاکرات بین ایران و کشورهای گروه 5+1 شامل انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان‌ نخواهد پذیرفت.‌ صالحی ابراز امیدواری کرده است که دور جدید مذاکرات هسته‌ای تهران با 5+1 به نتایج برد خواهد رسید.

صالحی در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌های ایرانی در ارائه پیام ایران در این مذاکرات اعلام کرده است که اگر غرب می‌خواهد اعتمادسازی کند، باید این اعتماد‌سازی‌ را با ‌کاهش‌ تحریم‌ها آغاز کند زیرا این امر می‌تواند به تسریع در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای کمک کند. هرمان وان رومپوی رئیس شورای اروپا هم اعلام کرده که از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران، دلیلی برای امیدواری است و نشان‌دهنده این است که این کشور تأکید دارد که این موضوع را پیگیری کند.

هشدار نفتی روسیه

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در اظهاراتی ضرر ناشی از اعمال تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا را متوجه همین کشورها دانست. لاورف تأکید کرد: اعمال تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا درباره خرید نفت از ایران به‌خود اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند. وی افزود: اتحادیه اروپا با وجود اینکه تعداد زیادی از کشورهای اروپایی به نفت ایران وابستگی دارند درصدد تحریم خرید نفت از این کشور است. وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که شرکای غربی ما با دور زدن شورای امنیت دست به اعمال آن می‌زنند، موضع ایران را درباره جدی نبودن غربی‌ها در حل موضوع هسته‌ای‌‌اش تقویت می‌کند.

از سرگیری ‌مذاکرات ایران با آژانس

چندی پیش ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای‌ از سرگیری مذاکرات با این آژانس اعلام آمادگی کرده بود‌. حال نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که تصمیم برای انجام مذاکرات با معاون مدیرکل پادمان و مقامات ارشد بخش‌های فنی، حقوقی و سیاسی آژانس در اردیبهشت در وین نشان دیگری از روح همکاری و شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به‌عنوان کشوری مسئول و متعهد به تعهدات بین‌المللی است.

علی‌اصغر سلطانیه به مهر گفت: در ادامه مذاکراتی که قبلا در تهران انجام شده و در ماه ژانویه و فوریه صورت گرفته‌ به‌منظور تهیه و تدوین یک مدالیته و چارچوب برای حل و فصل و پاسخ به برخی سؤالات و ادعاها و اثبات بی‌اساس بودن آنها و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های کشور موافقت کردیم که دور دیگر مذاکرات در نمایندگی دائم ‌ ایران نزد کلیه سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس مستقر در وین در تاریخ 14و 15 ماه می‌مطابق با 25 و 26 اردیبهشت ماه برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه در طول چند سال گذشته بارها با همکاری نزدیک با آژانس ثابت کردیم که ادعا علیه کشورمان کاملا بی‌اساس بوده است، افزود: در طول این چند سال با انجام بازرسی‌های متعدد هیچ‌گونه شواهدی از انحراف فعالیت‌های هسته‌ای به اهداف نظامی مشاهده نشده است.

کد خبر 168174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز