مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: متاسفانه در ایران جشنواره‌ها بیشتر یک مراسم آیینی است تا اینکه یک کار علمی صورت بگیرد و به‌روز باشد.

مدرعامل انجمن سینمای انقلاب - محمدرضا شرف الدین

محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگویی با روابط عمومی جشنواره فیلم‌های ویدئویی تهران، با بیان این مطلب افزود: نقش جشنواره‌ها برای هر پدیده‌ای در واقع ساماندهی و گزارشی از موضوعی است که جشنواره به آن می‌پردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات جدید و ساختارها را بررسی می‌کند و به واقع، آینده آن را برای خودشان ترسیم می‌کنند. در اصل یک نقشه کلی، یک راهی را، مسیر آینده آنها طراحی می‌کند. وی ادامه داد: اگر به این موضوع دقت کنیم می‌بینیم که پیشرفت و رشد و تعالی موضوعات، مباحث مرتبط و دغدغه‌های موضوعی در گرو کیفیت همین جشنواره‌هاست.

وی در ادامه افزود: متاسفانه باید این را هم بگوییم که بیشتر چیزی که در ایران در مورد جشنواره‌ها هست یک مراسم آیینی است و آن رسالت اصلی را ندارد ولی واقعیتش این است که جشنواره‌ای مثل فجر در طول این سال‌ها و دوره‌هایی که برگزار شده تاثیر خوبی روی سینما داشته است اگر در کنار این جشنواره به موضوعات دینی هم توجه شود تاثیر گذار است. مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس افزود: مثلا امسال وقتی در جشنواره فجر ما شاهد تعدادی فیلم که با فرهنگ، اخلاق، آداب و سنن ایرانی‌ها همخوانی ندارد بودیم باعث شد مسئولین به فکر بیفتند و راهکارهایی را برای حفظ حدود اخلاقی سینما تعیین کنند و قطعا در سال‌های آینده تاثیرات آن را خواهیم دید. بالطبع، جشنواره ویدئویی هم همین خاصیت را خواهد داشت.

شرف‌الدین در مورد مستقل شدن جشنواره ویدئویی از فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر آرام آرام داشت به یک جشنواره ویدئویی تبدیل می‌شد. به‌خصوص از زمانی که رویکرد تلویزیون در تولید انبوه فیلم‌های ارزان قیمت بود اثرش را روی سینما داشته و به نوعی شاهد غلبه آثار سینمای ویدئویی بر سینمای اصلی ملی بودیم. می‌دیدیم بیشتراین آثار درحد آثار ویدئویی هستند از کادربندی‌ها، نور، فیلمبرداری‌ها، بازی‌ها، کارگردانی‌ها و... از ساختارهای سینمایی فاصله گرفتند و به ساختارهای تلویزیونی روی آوردند.

وی با بیان اینکه البته نمی‌خواهم بگویم ساختار تلویزیونی نمی‌تواند فاخر باشد اما متاسفانه درایران ساختار تلویزیونی ضعیف و تحقیر شده است. وی در ادامه اضافه کرد: این آثار به اسم ویدئو ساخته می‌شوند و بعد به فیلم سینمایی تبدیل می‌شوند. البته این را هم تاکید می‌کنم که ذات فیلمی را با ویدئویی بگیرند، مشکلی ندارد. ما فیلم‌هایی داشتیم و داریم که با ویدئو گرفته می‌شود و آثار بسیار ارزشمندی هستند اما اینکه اصولا در ساختار کادر تولید اینها دم دستی می‌شود، آسان‌پسند شویم این، به ساختار سینمایی ما آسیب جدی می‌زند و به خاطر همین خیلی خوب شد و کار پسندیده‌ای شد که ما ویدئو را از سینما جدا کنیم.

شرف‌الدین خاطر نشان ساخت: اتفاق خیلی خوبی که امسال در سی‌امین جشنواره فیلم فجر افتاد این بود که اعلام کردند باید فیلم‌هایی که برای جشنواره انتخاب می‌شوند حتما پروانه سینمایی داشته باشند. این خیلی گام بزرگی بود در پیشگیری از نزول و سقوط سینمای ایران.

وی تاکید کرد: لازم است در کنار جشنواره فجر و در کنار جشنواره‌های سینمایی یک بخش ویدئویی داشته باشیم. تولیدات ویدئویی، تولیدات بدی نیستند و می‌توانند فاخر باشند و در واقع چنین جشنواره‌هایی اگر درست برگزار شود و درست هدایت شود و هدفمندی و سیاستگذاری درست بشود در ارتقای سطح کمی و کیفی فیلم‌های ویدئویی بسیار موثر است.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: اساسا، در دنیا فیلم سینمایی تعریف دارد، فارغ ازاینکه با چه فرمتی ساخته شود. فیلم می‌تواند سوپرهشت ساخته شود ولی فیلم سینمایی باشد. ما فیلم‌های پرقدرت و ماندگاری را از دوران سوپرهشت‌ها چه در سینمای ایران و چه در سینمای جهان داریم که ارزشمند هستند و فرمت آنها نیست که تعیین‌کننده ارزش آنهاست بلکه ساختار، نگاه و محتواست که آنها را به یک اثر فاخر تبدیل می‌کند که حتی ما در مقابلش فیلم‌های 35میلی‌متری و حتی 70 میلی‌متری داریم که با شکست روبه‌روشده‌اند و نتوانسته‌اند مخاطب را به‌خودشان جذب کنند.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد اساسا، فرمت در مرحله دوم و شاید سوم یک اثراست. بنابراین، اگر جشنواره فیلم ویدئویی داشته باشیم رقابت‌ها باعث می‌شود در قالب ویدئو، ساختارها و نگاه‌ها قوی بشود و وقتی ساختار فیلم‌های ارزان قیمت قوی باشد خودبه‌خود سینمای ما این خیز را برمی‌دارد و پرقدرت می‌شود و جایگاه خودش را ارتقا می‌دهد.

شرف‌الدین تصریح کرد: بنابراین، وجود چنین جشنواره‌ای ضرورت امروز سینمای ماست تا از یک طرف آثار سینمایی لطمه نبینند و از طرف دیگر، فیلم‌های ویدئویی مورد ارزیابی دقیق‌تری قرار بگیرند و موجب ارتقای سطح سینمای ما بشوند.

کد خبر 168517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز