چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با روز جهانی کارگر، هزاران بحرینی در اعتراض به اخراج کارمندان و کارگران معترض از کارشان در منامه تجمع کردند.

حکومت بحرین در ماه‌های اخیر صدها کارگر و کارمند بحرینی را به خاطر شرکت در تجمعات اعتراضی علیه دولت، از کارشان اخراج کرده‌است. دیروز نیروهای امنیتی بحرینی تظاهرات روز جهانی کارگر را سرکوب کردند و در مقابل، سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی بازداشت شدگان شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها کارگر اخراج شده بحرینی در روز جهانی کارگر، در پاسخ به فراخوان ائتلاف 14فوریه، با تظاهرات در پایتخت و مناطق و روستاهای مجاور پایتخت، خواستار عدم‌تبعیض در تعامل با آنان و بازگشت به سر کارهایشان شدند.
کارگران معترض همچنین با سردادن شعارهایی علیه نظام حاکم در بحرین، از وجود افراد آسیایی از جمله پاکستانی در میان نیروهای پلیس انتقاد کردند و خواستار برکناری نخست‌وزیر شدند. خلیفه بن سلمان اکنون بیش از 40 سال است که سمت نخست‌وزیری را در بحرین در اختیار دارد. برکناری او از خواسته‌های اصلی مخالفان بحرینی است.

این درحالی است که نیروهای امنیتی بحرین در واکنش به این تظاهرات، با شلیک گلوله‌های صوتی و گاز اشک آور سعی کردند معترضان را متفرق کنند. نیروهای امنیتی همچنین چندین نفر را به بهانه شرکت در تظاهرات غیرقانونی بازداشت کردند.
گزارش کمیته حقیقت یاب مستقل حاکی از وجود صدها شکایت درباره اخراج کارگران در پی اعتراضات بیش از یک سال گذشته است.

اتحادیه کل سندیکاهای کارگران بحرین اعلام کرده است که 455 نفر در بخش خصوصی و 116 نفر در بخش دولتی تنها به خاطر شرکت در تظاهرات ضددولتی از کار بیکار شده‌اند و هنوز به سر کار خود بازنگشته‌اند، اما وزارت کار بحرین این تعداد را رد کرده و معتقد است که تنها 54 نفر در بخش خصوصی به سر کار خود بازنگشته‌اند.از سوی دیگر، سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای، ضمن انتقاد از بازداشت معترضان بحرینی، مقام‌های این کشور را به آزاد کردن رهبران این اعتراضات فراخواند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین با اشاره به شرایط جسمی نامساعد عبدالهادی الخواجه فعال اعتصاب غذا‌کننده خواستار انتقال وی به بیمارستان غیرنظامی شد.مقام‌های بحرینی عبدالهادی الخواجه را به اتهام تلاش برای براندازی نظام حاکم در یک دادگاه نظامی به حبس ابد محکوم کرده‌اند، اما در پی اعتصاب غذای مدید وی و اعتراضات دامنه‌دار داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی، دادگاه تجدید نظر بحرین تصمیم به محاکمه مجدد وی و 20 نفر از مخالفان دیگر بحرین، این بار در دادگاهی غیرنظامی گرفته اما تا زمان محاکمه مجدد در زندان خواهند ماند.این درحالی است که معترضان این اقدام را ناکافی دانسته و پیش‌بینی کرده‌اند موج جدیدی از اعتراضات طی روزهای آینده آغاز شود.

عبدالهادی الخواجه در گفت‌وگویی 5 دقیقه‌ای با شبکه خبری بی‌بی‌سی در سلول خود در زندان، بر ادامه اعتصاب غذایش تاکید کرده است. او که به‌شدت دچار کاهش وزن شده، از اقدام نیروهای امنیتی برای خوراندن غذا به زور به او به‌شدت اعلام انزجار کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر دیروز در بیانیه خود، با اشاره به اینکه با گذشت بیش از یک سال، هنوز مقام‌های بحرینی دلیلی بر تخطی بازداشت شدگان از قوانین کشور ارائه نکرده اند، خواستار آزادی بازداشت شدگان شد. این درحالی است که هنوز مقام‌های بحرینی در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.روبرت کولویل سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل هم روز سه‌شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی در ژنو، تاکید کرد که از مقام‌های بحرینی خواسته است تا اقدامات لازم را برای تضمین آزادی عبدالهادی الخواجه و انتقال وی به بیمارستان غیرنظامی اتخاذ کنند.


کولویل با تاکید بر نبود هیچ عاملی برای منع دسترسی به الخواجه، خواستار فراهم کردن تماس فوری وی با خانواده، سفیر دانمارک، یک پزشک و یک وکیل شد.بحرین به‌عنوان مقر ناوگان پنجم آمریکا بیش از یک سال است که صحنه اعتراضات مردمی علیه نظام حاکم است و احزاب مخالف هر روز تجمعاتی را برگزار می‌کنند که معمولا با سرکوب نیروهای نظامی مواجه می‌شود. در جریان این اعتراضات دست کم 40 نفر کشته شده‌اند.

کد خبر 168834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز