سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امسال نیز همچون سال‌های گذشته به پاسداشت برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور؛ بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با برپایی سومین دوره فرهنگسرای موقت کتاب، در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران واقع در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) حاضر شده است. فرهنگسرای موقت کتاب در ضلع شمالی مصلی واقع شده است.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برپایی فرهنگسرای موقت کتاب در مساحتی حدود 750 مترمربع در ضلع شمالی مصلی امسال نیز با همراهی شهرداری تهران و سازمان‌های زیرمجموعه آن با برنامه‌های ویژه‌ای از قبیل نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متنوع میزبان خانواده‌ها و گروه‌های سنی مختلف شده و در روزهای برگزاری نمایشگاه تا امروز جزو پرمخاطب‌ترین سالن‌ها در بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب بوده است. فرهنگسرای موقت کتاب با هدف معرفی فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تهران همچون روزهای گذشته تا پایان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای تهران با ارائه خدمات فرهنگی و هنری خود میزبان دوستداران و علاقه‌مندان به کتاب خواهد بود.در این گزارش با بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری این فرهنگسرا آشنا می‌شوید.

معرفی دستاوردهای فرهنگی

مسعود سریع‌القلم، مدیر اجرایی فرهنگسرای کتاب، درباره برپایی فرهنگسرای کتاب همزمان با برگزاری بیست و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تهران می‌گوید: امسال فرهنگسرای کتاب، سومین دوره برگزاری خود را همزمان با برگزاری نمایشگاه بیست‌و پنجم در مصلای تهران برگزار می‌کند. این فرهنگسرا که نخستین دوره خود را در سال 87 و دومین دوره خود را در سال 90 پشت سرگذاشته امسال سومین دوره خود را با تغییرات قابل ملاحظه و به شکل تخصصی برگزار می‌کند.وی دراین باره می‌گوید: امسال تمامی محصولات فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سازمان‌های زیرمجموعه آن از قبیل کتاب، نشریات، کتاب مترو و کتاب اتوبوس در کنار خدمات فرهنگی دیگری که برای گروه‌های سنی بزرگسال، نوجوان و کودک در ایستگاه‌های مختلف درنظر گرفته شده در این فرهنگسرا به مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه عرضه می‌شود. سریع‌القلم با اشاره به هدف برپایی فرهنگسرای کتاب به‌منظور معرفی دستاوردهای فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: امسال نخستین سالی است که توانستیم تمامی منشورهای شهرداری را در این فرهنگسرا به عموم مخاطبان و بازدیدکنندگان ارائه کنیم و محصولات و برنامه‌های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در حوزه شهری و شهروندی به مخاطبانمان ارائه کنیم.

مدیر اجرایی فرهنگسرای کتاب برنامه‌های این فرهنگسرا را در قالب بخش‌های نمایشگاهی و اجرای برنامه‌های فرهنگی نظیر نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های قرآنی و عرضه محصولات فرهنگی مکتوب شهرداری تهران برشمرد و افزود: امسال نشست‌های تخصصی فرهنگسرای کتاب در سالن گردهمایی این فرهنگسرا و به‌صورت روزانه در 6 نوبت زمانی با موضوع «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «پرده خوانی قصه‌های قرآنی»، «آموزش قصه‌گویی به مادران»، «دیدار با شاعران و نویسندگان»، «نمایشنامه‌خوانی و شاهنامه خوانی» و «نشست‌های رادیو تهران» برگزار می‌شود.وی درباره حضور نویسندگان، شاعران و اهالی قلم در حوزه کودک و نوجوان افزود: امسال در نشست‌های تخصصی و عصرانه با نویسندگان و شاعران از حضور استاد آذرگون، ناهید مهدوی اصل، مصطفی رحماندوست، محمود حکیمی، منوچهر اکبرلو، حمیدرضا شکارسری، اهورا ایمان، سعید بیابانکی، عبدالجبار کاکایی و رضا طاهرخانی بهره می‌بریم و تلاش می‌کنیم ارتباط مستقیم و رودرروی مخاطبان با نویسندگان و شاعران موردعلاقه‌شان را فراهم کنیم.

عضویت در 84 کتابخانه عمومی

«سایه بان شهر» عنوان یکی از غرفه‌های حاضر در فرهنگسرای کتاب واقع در ضلع شمالی مصلای تهران است. مخاطبان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مراجعه به این غرفه بدون هیچ محدودیت سنی می‌توانند به عضویت 84کتابخانه عمومی سطح شهر تهران در آیند و به این ترتیب از کتاب‌ها، نشریات، منابع و تمامی خدماتی که این کتابخانه‌ها به اعضای خود ارائه می‌کنند، بهره‌مند شوند. «ماهان محبی» مسئول غرفه «سایه بان شهر» درباره چگونگی عضویت مخاطبان بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کتابخانه‌های عمومی سطح تهران می‌گوید: مخاطبان فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه در هر گروه سنی از کودک تا بزرگسال و حتی کهنسال می‌توانند با داشتن کارت ملی، یک قطعه عکس و اطلاعات شخصی خود برای عضویت در کتابخانه‌های عمومی سطح شهر تهران که زیرنظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اداره می‌شود اقدام کنند. این افراد می‌توانند برای عضویت در کتابخانه‌های سطح شهر به‌صورت عادی یا ویژه اقدام کنند.محبی درباره طرح ویژه عضویت در کتابخانه‌های وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه می‌کند: تمامی متقاضیان عضویت در کتابخانه‌های عمومی شهر تهران می‌توانند با 50 درصد تخفیف با مبلغ 4هزار تومان به‌مدت 1سال به عضویت 84کتابخانه عمومی در سطح شهر تهران درآیند و علاوه بر استفاده از کتاب‌های این کتابخانه‌ها از سالن مطالعه و دیگر مزایای کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر بهره‌مند شوند.

سنجش هوش اجتماعی کودکان

و اما ایستگاه کودکان یکی دیگر از بخش‌های فرهنگسرای کتاب است که از 5 غرفه مختلف تشکیل شده است.این غرفه‌ها هر یک به ارائه برنامه‌های متنوع ویژه گروه سنی 6 تا 12 سال می‌پردازند.در غرفه «قصه دوست» ایستگاه کودکان، کودکان با اجرای یک بازی جذاب با فرایند تولید کتاب، از کاغذسازی تا عرضه کتاب در فروشگاه‌ها و کتابخانه‌ها آشنا می‌شوند. در کنار غرفه «قصه دوست» غرفه‌های «پیرپندان» و «کتاب من» وجود دارد که کارشناسان حاضر در این غرفه‌ها با کمک پازل‌های تصویری و پازل کلماتی که در اختیار دارند کودکان را با پیام‌های تربیتی مختلفی درباره کتاب آشنا می‌کنند و در نهایت کودک یک تجربه کتابخوانی همگانی را با دیگر کودکان حاضر در غرفه تجربه می‌کند. علاوه براین کودکان می‌توانند در غرفه «دوست هنرمند» و «قصه شهروندی» به‌ترتیب در اولی یک اثر هنری درباره کتاب خلق کنند و در غرفه بعدی قوه تخیل و هوش اجتماعی خود را محک بزنند.

بازنویسی قصه‌های آذریزدی

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» عنوان بخش دیگری از فرهنگسرای کتاب است که در آن قصه گویان متبحر با زبانی ساده، روان و هنرمندانه برای نوجوانان روایت می‌شود و نوجوان پس از فراگیری مفهوم قصه با بهره‌گیری و افزودن فناوری‌های نوین به بازسازی و بازنویسی قصه می‌پردازند و در نهایت در کارگاه دیگری تصویرسازی و تصویرگری داستان را زیرنظر متخصصان این حوزه انجام می‌دهند.علاوه بر این برنامه با حضور «ناهید مهدوی اصل» نشست‌های تخصصی قصه گویی و انجام بازی‌های سنتی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود. نوجوانان و علاقه‌مندان به حضور در این نشست‌ها می‌توانند با پیگیری نشست‌ها در روزهای مختلف اطلاعات و داده‌های مفیدی درباره بازی‌های سنتی ایران به دست آورند.

برگزاری مسابقه کتابخوانی

مسابقه کتابخوانی 10 در 10 یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که همزمان با روزهای برگزاری این نمایشگاه هر روز 10 مسابقه را برگزار می‌کند. علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند هر روز با خواندن 10 خط از یک کتاب که با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خواندن آن توصیه شده، از طریق ارسال پیام کوتاه به سامانه 20001837، به پرسش مسابقه پاسخ دهند. این مسابقه که با همکاری روزنامه همشهری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود در روزهای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر عرضه در محل برپایی فرهنگسرای کتاب تهران، در صحفه آخر روزنامه همشهری نیز منتشر می‌شود.

یکی دیگر از کارگاه‌های تخصصی فرهنگسرای کتاب برگزاری کارگاه آموزش مهارت‌های پنج گانه مطالعه شامل خلاصه‌نویسی، کلی‌خوانی، دقیق خوانی، مدیریت برنامه‌ریزی و آمادگی برای امتحانات با عنوان «کتابت را قورت بده» است. وفا برهانی، مدیر روابط عمومی فرهنگسرای خاتم و یکی از کارشناسان حاضر در غرفه کتابت را قورت بده در این باره می‌گوید: مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18تهران امسال به‌عنوان دبیرخانه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انتخاب شد تا با اجرای برنامه‌ها و کارگاه‌های ویژه فاصله خالی میان مخاطبان و کتابخانه‌ها را از بین ببرد و با اجرای طرح‌های فرهنگی مختلف در این زمینه از قبیل جشنواره مادران قصه‌گوی شهر تهران، جشنواره کتاب در شهر، طرح کتاب‌های شنیداری و کندوی شهر به‌منظور ترویج فرهنگ مطالعه میان گروه سنی کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان اقدام کند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزش مهارت‌های پنج گانه مطالعه با همکاری مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18تهران در فرهنگسرای کتاب، می‌گوید: ما در این بخش از فرهنگسرای کتاب تلاش کردیم با ارائه ویژه‌نامه‌ای تصویری به مخاطبان دانش‌آموز خود نکته‌های لازم برای مطالعه بهتر را آموزش دهیم و این نکات را از طریق تصویرسازی‌های جذابی که به دست هنرمندان تصویرگر صورت گرفته دراختیار مخاطبان و بازدیدکنندگان از این غرفه قرار می‌دهیم.

فاطمه حمزه‌پور، مشاور تحصیلی از منطقه18 تهران با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان و دانشجویان در روزهای برپایی فرهنگسرای کتاب از غرفه کتابت را قورت بده گفت: در روزهای برگزاری از تمامی مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مراجعه‌کننده داشتیم. حتی در میان آنها دانشجویان و دانش‌آموزانی که خود را برای کنکور آماده می‌کنند نیز دیده می‌شود. وی اضافه کرد: در جلسات مشاوره که توسط کارشناسان انجام می‌شود شیوه‌های شروع و آماده‌سازی‌ دانش‌آموز برای روزهای امتحانات به او آموزش داده می‌شود و نکاتی درباره تغذیه تحصیلی، مدیریت اضطراب امتحان و چگونگی غلبه بر ترس، آموزش ریلکسی قبل از امتحان و توصیه‌های قبل از امتحان‌های تشریحی و تستی از جمله سرفصل‌هایی است که در این جلسات به‌صورت مفصل به آنها پرداخته می‌شود.

عرضه محصولات قرآنی با همکاری فرهنگسرای قرآن

بخش ویژه قرآن فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ازجمله بخش‌های پرطرفدار و پر مخاطب این روزهای برگزاری بیست و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. در این بخش که با همکاری فرهنگسرای قرآن و ستاد قرآن کریم برگزار می‌شود خدمات متنوعی در این حوزه به بازدیدکنندگان از این غرفه ارائه می‌شود.

محمدرضا رضایت یکی از کارشناسان تعلیم و تربیت حاضر در این غرفه درباره فعالیت‌های این غرفه می‌گوید: در این بخش علاوه بر عرضه و فروش محصولات قرآنی نظیر نمازآموز، قرآن‌آموز، لوح‌های فشرده مدرسه مکاتباتی قرآنی و مجموعه‌های تصویری درس‌های استاد میرباقری، سامانه تلفنی را به مخاطبانمان معرفی می‌کنیم که به واسطه آن می‌توانند از منزل و هر مکانی که تلفن در اختیارشان قرار دارد با شماره 144 تماس بگیرند و علاوه بر شنیدن تلاوت آیات قرآنی از تفسیر گویا و قطره‌ای حجت‌الاسلام قرائتی از آیات نیز بهره‌مند شوند.

کد خبر 169268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز