یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: فروردین سال 87 عباس رهی، معاون آموزش و نوآوری وقت آموزش و پرورش و استاندار کنونی سمنان به یکباره از تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش سخن گفت.

توجیه این طرح نیز چنین بیان شد: در دوره دبستان دانش‌آموزان زود خسته می‌شوند و باید بیشتر اوقات این گروه سنی با خانواده‌ها سپری شود و از لحاظ تغذیه و بهداشت بیشتر به آنها توجه شود.البته توجیه دیگری نیز وجود داشت: «بار سنگین کار معلمان دوره ابتدایی در مقایسه با دیگر دوره‌های تحصیلی».

به فاصله چند روز از مطرح شدن بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی، مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه در سال تحصیلی90-89، البته درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش خبر داد.

بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها تا اواخر سال 89 کم و بیش ادامه داشت تااینکه وزیر آموزش و پرورش از تصویب آن در شورای‌عالی آموزش و پرورش سخن گفت. اسفند 89 حاجی‌بابایی اعلام کرد که طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها به‌صورت آزمایشی از ابتدای سال 90 در برخی مدارس اجرا می‌شود.

با چراغ سبز او تقریبا همه دبستان‌ها از ابتدای سال 90 روزهای پنجشنبه تعطیل شد، البته به جز دبستان‌های غیردولتی.
این طرح مخالفان زیادی داشت که پاسخ وزیر آموزش و پرورش این بود که «تعلیم و تربیت تعطیل بردار نیست، تعطیلی پنجشنبه، به معنای بسته شدن مدارس نیست بلکه قرار است این روز برای کلاس‌های جبرانی، فعالیت‌های فرهنگی و اردویی دانش‌آموزان و کلاس‌های دانشگاهی و ضمن‌خدمت فرهنگیان باشد».

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از مخالفان سر سخت اجرای طرح تعطیلی مدارس بود، اعضای این کمیسیون معتقد بودند در تعطیلی پنجشنبه‌ها چند مشکل وجود دارد، از جمله کاهش ساعات آموزش که در کشورهای توسعه‌یافته تا 50 درصد بیشتر از ساعت آموزشی ایران است که با درنظر گرفتن تعطیلات تابستان و نوروز زمان آموزش در مقایسه با این کشورها تفاوت فاحشی دارد.کشمکش در باره این طرح با ورود مجلس وارد مرحله تازه‌ای شد تا اینکه رئیس‌جمهور در اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش در حمایت از وزیر کابینه، پنجشنبه را روز «خانواده» نامگذاری کرد.

طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها نه تنها در دبستان‌ها اجرا شد بلکه در دور‌ه‌های راهنمایی و متوسطه نیز اجرا شد، البته اولویت با دبستان‌ها بود و بسیاری از مدارس راهنمایی و دبیرستان برای اجرای این طرح به نوبت بعدازظهر منتقل شدند.مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز پس از بررسی، نظر کارشناسی خود در باره این طرح را چنین اعلام کرد:‌ «بنابراین با درنظر گرفتن ساعات درسی در مدارس ایران و شرایط موجود، کاهش ساعات درس به‌خصوص کاهش یک روز درسی به لحاظ کارشناسی قابل پذیرش نیست.»

به هر روی این طرح با پا فشاری اجرا شد و اکنون یک سال از آن می‌گذرد اما بر خلاف تاکید مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش که اعلام کردند «تعطیلی پنجشنبه به معنای بسته شدن مدارس نیست بلکه قرار است این روز برای کلاس‌های جبرانی، فعالیت‌های فرهنگی و اردویی دانش‌آموزان و کلاس‌های دانشگاهی و ضمن خدمت فرهنگیان باشد»، روزهای پنجشنبه همه مدارسی که مشمول این طرح «بسته» هستند در طول یک سالی که این طرح اجرا شد کلاس جبرانی، فعالیت پرورشی و فرهنگی یا آموزش ضمن خدمت برگزار نشده است. 

کد خبر 169369
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز