دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

ایرج قادری، کارگردان و بازیگر سرشناس ایرانی بامداد یکشنبه دارفانی را وداع گفت.

او بعد از چند سال دست و پنجه نرم کردن با سرطان مثانه سرانجام به‌رغم درمان‌های متعدد تسلیم این بیماری شد. در زمینه روند بیماری سرطان در این هنرمند ایرانی با دکتر سیدجواد سنادیزاده، جراح کلیه و مجاری ادراری و پزشک معالج او گفت‌وگو کرده‌ایم؛ گفت‌وگویی که حاوی نکاتی آموزنده درباره این بیماری نیز است.

  • پیشینه مراجعه ایرج قادری به شما چگونه بود؟

چند سال پیش که با عارضه خونریزی در ادرار به من مراجعه کرد، با بررسی‌های مختلف متوجه یک تومور پیشرفته در قسمت چپ مثانه با دست‌اندازی به تمام لایه‌های مثانه شدیم که حاکی از مراجعه دیر هنگام جهت پیگیری این عارضه بود. مطالعات اولیه انجام شد و در پی این بررسی طی یک عمل جراحی بسته بخشی از بافت مثانه را جهت مشخص‌شدن نوع تومور خارج کردیم. در پی گزارش پاتولوژی متوجه نوعی ضایعه سرطانی بسیار مهاجم شدیم. در اینگونه موارد بهترین درمان‌های اولیه براساس استانداردهای روز جهان این است که بیمار ابتدا شیمی درمانی شده و پس از یک دوره شیمی درمانی یک تا دو ماهه تحت جراحی برداشتن مثانه قرار گیرد. با این اقدام بیماری مهار و محدود شد و سپس در پی خارج کردن مثانه سرطانی، از ناحیه روده بیمار، مثانه‌ای به‌صورت دست ساز تعبیه کردیم.

  • مثانه دست‌ساز دیگر چیست؟

این یک عمل جراحی بود که به‌عنوان روشی گلد استاندارد (روش درمانی استاندارد در فرصت طلایی) در سال1387 انجام شد. با این روش بیمار قادر است به‌صورت طبیعی و مثل یک فرد عادی به زندگی خود باز گردد و به همین خاطر ما مثانه را در داخل لگن تعبیه و طراحی کردیم و لوله‌های حالب که ادرار را از کلیه‌ها خارج می‌کرد نیز به روده بیمار پیوند زده و ناحیه پایین این مثانه مصنوعی را به مجرای ادراری پیوند می‌کنیم. در این روش حدود 60‌سانتی‌متر از روده بیمار به‌صورت گرد شبیه مثانه درست شده و شرایط را برای داشتن زندگی طبیعی‌تر فراهم می‌کند. البته عمل جراحی، دشوار و طاقت‌فرساست اما در روند زندگی بیمار بسیار مؤثر است. این جراحی برای هر فردی پیشنهاد نمی‌شود اما خوشبختانه آقای قادری هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی شرایط مناسبی برای همکاری با تیم درمانی داشتند و همین شد که حتی پس از جراحی طی سال ها شرایط خوبی داشتند.

  • پس علت عود مجدد بیماری چه بود؟

نباید از این نکته غافل شد که سرطان پیوسته در حال پیشرفت و دست اندازی است و به نوعی عارضه‌ای مهاجم محسوب می‌شود. در نهایت شرایط به‌گونه‌ای خواهد شد که پزشک تسلیم بیماری می‌شود که متأسفانه درخصوص ایشان هم بیماری در ناحیه لگن مجددا عود کرد. البته رادیوتراپی هم درخصوص ایشان انجام شد و همه اقدامات لازم و قابل اجرا صورت گرفت. با پیشرفت سرطان به سمت نواحی بالاتر لگن، لوله‌های حالب نیز مسدود شد و امکان خروج ادرار در ایشان وجود نداشت که مجبور شدیم مسیر ادراری را درایشان تغییر بدهیم تا به زندگی ادامه دهند.

  • عوامل اصلی سرطان مثانه چیست؟

درخصوص سرطان به‌طور کلی «ژن» حرف اول را می‌زند و عوامل محیطی بر مبنای این ژن اثر‌گذار خواهند بود ؛به این معنا که یک نفر باید استعداد بروز یک بیماری را داشته باشد و در نهایت عوامل محیطی که سر دسته آنها سیگار و دخانیات را می‌توان نام برد، تاثیر بیماری‌زایی خود را خواهد گذاشت.

رضا حسینمردی

کد خبر 169540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز