جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با واکنش شدید جهانی به انفجارهای خونین و بی‌سابقه دمشق که بیش از 420 کشته و مجروح بر جا گذاشت، یک گروه نظامی که خود را وابسته به مخالفان سوریه معرفی کرده مسئولیت این انفجارها را به‌عهده گرفت.

به نوشته روزنامه الاخبار، در مهیب‌ترین انفجارها از زمان آغاز اعتراضات در سوریه طی 14 ماه گذشته در دمشق، روز پنجشنبه دست کم 55 نفر کشته و بیش از 370 نفر دیگر زخمی شدند. این دو انفجار به فاصله یک دقیقه و در ساعات اوج شلوغی صبح در جنوب پایتخت با استفاده از بیش از یک تن مواد منفجره رخ دادند. هدف این انفجارها ساختمان وزارت اطلاعات ارتش سوریه بود. در همین حال، گردان ابی عبیده عامر بن جراح از گروه‌های مسلح وابسته به شورای ملی مخالفان سوریه مسئولیت این انفجارها را به‌عهده گرفت و افزود که این انفجارها با خودروهای بمب‌گذاری شده صورت گرفته است. این گردان اما به سرعت، بیانیه پذیرفتن مسئولیت این انفجار را از صفحه اینترنتی خود حذف کرد.

واکنش مخالفان

شورای ملی مخالفان سوریه به رهبری برهان غلیون، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم‌کردن این انفجارها، نظام حاکم بر سوریه را به ارتکاب این جنایت متهم کرد. برهان غلیون که در سفر ژاپن به‌سر می‌برد، با متهم کردن دولت سوریه به تلاش برای به شکست کشاندن طرح عنان از طریق تاکتیک انفجارها، افزود: طرح عنان امروز با بحران مواجه است و اگر نظام سوریه این طرح را به چالش بکشد، این طرح پایان یافته تلقی خواهد شد.

در همین حال القاعده به‌ویژه شاخه فعال در عراق متهم اصلی این انفجارهاست. القاعده پیش از این مسئولیت انفجارهای هفته‌های اخیر در دمشق و حلب را بر‌عهده گرفته‌‌بود. ژنرال رابرت مود رئیس ناظران بین‌المللی حاضر در سوریه با فراخواندن همگی طرف‌های درگیر در سوریه به همکاری برای توقف خشونت‌ها، تاکید کرد که این نمونه‌ای دیگر از رنج‌های ملت سوریه از اعمال خشونت بار است.

محکومیت شورای امنیت

شورای امنیت با انتشار بیانیه‌ای به اتفاق آرا، حملات تروریستی در دمشق را محکوم کرد و افزود که تروریسم با تمامی اشکال و نمودهایش یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات صلح و امنیت بین‌المللی است و هرگونه فعالیت تروریستی، صرف‌نظر از انگیزه‌های آن، فعالیتی جنایتکارانه و غیرقابل‌قبول است.بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در سخنانی برخی از کشورهای عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی را به اعزام نیرو و سلاح به سوریه متهم کرد. وی ضمن اشاره به نام 26 تروریست خطرناک القاعده در سوریه، تاکید کرد که 12 توریست از جمله یک فرانسوی، یک بلژیکی و یک انگلیسی در سوریه کشته شده‌اند.

در همین حال، خبرنگار بی‌بی‌سی در دمشق تاکید کرد که این انفجارها در حالی صورت می‌گیرند که سوریه یک انتخابات آرام(انتخابات پارلمانی روز دوشنبه) را برخلاف پیش‌بینی‌ها پشت‌سر گذاشته و به‌علت مشارکت گسترده در این انتخابات، هنوز نتایج آنها اعلام نشده است. خبرنگار بی‌بی‌سی تصریح کرد که به‌نظر می‌رسد این انفجارها برای مشغول کردن افکار عمومی به مسائلی دیگر غیر از انتخابات و نتایج آن صورت گرفته است.

واکنش آمریکا

سوزان رایس نماینده آمریکا در شورای امنیت در واکنش به انفجارهای دمشق گفت که مسلح کردن مخالفان سوری به صلاح نیست. رایس با اشاره به‌وجود دلایلی دال بر افزایش فعالیت افراط‌گرایان در سوریه، احتمال داد که انفجارهای خونین پنجشنبه سوریه یکی از این دلایل باشد. وی با اشاره به اینکه بسیار زود است که شکست طرح عنان اعلام شود، تاکید کرد که با وجود تشکیک در آمادگی سوریه برای اجرای تعهداتش، همچنان معتقدیم که تلاش‌های عنان بسیار منطقی بوده و از آنها حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسلح کردن مخالفان اقدام نابخردانه‌ای است، تاکید کرد که انفجارهای دمشق نمونه‌ای مهم دال براین است که اوضاع به اندازه کافی نظامی‌ است و نباید مخالفان را مسلح کرد.

کد خبر 169977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز