مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

هر شهری -کوچک یا بزرگ- به برنامه و نقشه‌‌ای برای توسعه نیازدارد؛ تهران هم از این اصل جدا نیست. طرحی مانند طرح جامع شهری می‌گوید که تهران باید به‌چه سمت و سویی برود و طرح تفصیلی جزئیات آن طرح را تشریح می‌کند.

 بنابراین، ناگفته پیداست که طراحی و اجرای چنین طرح‌هایی چقدر در آینده شهر و کیفیت زندگی شهروندان اهمیت دارد. البته مهم‌تر از طراحی و آغاز اجرا، پایبندی مدیران به آن و حمایت دولت‌ها از اجرای کامل و بدون کم وکسر این طرح‌هاست.

محمدباقر قالیباف:

طرح تفصیلی تهران همواره از دغدغه‌های جدی بود
شهردار تهران تدوین و ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران را از موضوعات مهم در مدیریت شهر تهران دانست و آن را از موارد دغدغه‌های جدی خود می‌داند. محمدباقر قالیباف شهردار تهران با اشاره به اهمیت طرح تفصیلی شهر تهران به موضوع تکمیل لایه‌های اطلاعاتی طرح تفصیلی در محیط GIS ‌پرداخت و گفت: مدیریت شهری در آینده باید به سمتی پیش برود که اطلاعات ریز شهری را در اختیار داشته باشد؛ چرا که در دنیای کنونی داشتن اطلاعات مربوط به تاسیسات شهری از جمله تاسیسات برق، آب، گاز، مخابرات، خطوط انتقال فراورده‌های نفتی و... از ضروریات مدیریت یکپارچه شهری است.

براساس آنچه شهردار تهران درخصوص طرح تفصیلی شهر تهران اعلام کرد، این طرح یک سند مرجع برای اداره شهر تهران است.شهردار تهران همچنین با اشاره به ابلاغ بخشنامه اجرای طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران از 23فروردین‌ماه امسال گفت: بخشنامه اجرای طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران به شهرداران مناطق ابلاغ شده و در آن تاکید شده که ضروری است تمامی مدیران و کارشناسان واحدهای تابعه شهرداری تهران براساس طرح مذکور اقدام کرده و آن را سرلوحه و محور برنامه‌ها و اقدامات اجرایی خود قرار بدهند.قالیباف با بیان اینکه تهران بیش از 40سال بدون برنامه مدون و طرح جامع اداره می‌شد، گفت: تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران یکی از دغدغه‌های جدی بنده به‌عنوان شهردار تهران بود که به‌ویژه در 2سال گذشته به‌صورت ممتد و به‌صورت کارشناسی ازسوی شهرداری تهران دنبال می‌شد.

به گفته محمدباقر قالیباف، اهمیت شهرها به مولدبودن آنهاست و هر کشور و جامعه‌ای حیات، قدرت، ثروت، هویت، پویایی، رشد و تعالی شهروندان خود را مدیون همین مولدبودن شهرهاست. براساس آنچه شهردار تهران در خصوص مدیریت شهر گفته است، یکی از خلأ‌های امروز جامعه بی‌توجهی، مقاومت و مقابله در برابر تغییرات به‌ویژه تغییرات اجتماعی است که هر روز در جوامع اتفاق می‌افتد. به گفته شهردار تهران، تغییرات در زندگی بشر امری بدیهی است و لذا بهترین راه این است که برای تغییرات، برنامه و تدبیر وجود داشته باشد تا با تکیه بر مبانی و اصول به سمت باورهای فرهنگ اسلامی و ایرانی حرکت کند

مهدی چمران:

طرح تفصیلی، سند یکپارچه مدیریت شهری تهران است
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که اجرای طرح تفصیلی را از موضوعات مهم در مدیریت شهری تهران می‌داند معتقد است که طرح تفصیلی شهر تهران به‌عنوان یک طرح یکپارچه، سند راهبردی مدیریت شهری است. به گفته مهدی چمران طرح تفصیلی شهر تهران موضوعی جدا از طرح جامع شهر نیست بلکه به‌عنوان سندی که با ورود به جزئیات مدیریت شهر تهران، موضوعات اجرایی را دنبال می‌کند مطرح است. مهدی چمران می‌گوید: طرح تفصیلی شهر تهران طرحی کاربردی و نقشه‌ای کامل است که مجموعه سیاستگذاری‌های شهری تهران با تمام توان علمی و تعیین زمان در آن تشریح شده است.

مهم‌ترین ویژگی طرح تفصیلی شهر تهران براساس آنچه رئیس شورای شهر تهران می‌گوید، اصلاح‌پذیری طرح تفصیلی است. مهدی چمران می‌گوید: پیش‌بینی شده است که طرح تفصیلی شهر تهران هر 5‌سال یک‌بار به‌منظور انجام اصلاحات مورد بازنگری قرار بگیرد.

شفاف‌سازی‌ یکی دیگر از موضوعاتی است که طرح تفصیلی شهر تهران بر آن تاکید دارد. رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: طرح تفصیلی شهر تهران با شفاف‌سازی‌ اطلاعات از رانت‌های اطلاعاتی و سوءاستفاده در موضوعات شهری جلوگیری می‌کند.
به گفته چمران، طرح تفصیلی جدای از طرح جامع نیست. رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: نمی‌توانیم بگوییم طرح تفصیلی چقدر اهداف طرح جامع را پیاده می‌کند. طرح تفصیلی یعنی همان طرح جامع، منتهی به‌صورت ریزتر و جزئی‌تر که وارد مراحل اجرایی می‌شود. بنابراین طرح تفصیلی دقیقا اجرای تمام سیاست‌ها، برنامه‌‌ریزی‌ها و هرآنچه در طرح جامع آمده، است.
چمران ادامه می‌دهد: در طرح جامع به اسناد فرادستی توجه شده و صرفا براساس سند چشم‌انداز 20‌ساله کشور تهیه نشده است.

رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: وظیفه شورای شهر و شهرداری اجرای طرح جامع و تفصیلی است که اگر این اقدام انجام نشود یعنی تخلف صورت گرفته است. به گفته چمران در طرح جامع و تفصیلی نگاه اقتصادی نیز مطرح بود. وی می‌گوید: در طرح جامع و تفصیلی نگاه اقتصادی و نه نگاه درآمدزایی درنظر گرفته شده است.

چنان‌که او می‌گوید: در طرح جامع و تفصیلی بر این موضوع نیز نگاه شده است که اقتصاد شهری مطرح باشد. اگر اقتصاد در شهر مطرح نباشد شهر جان نخواهد گرفت؛ مثلا تهران به‌عنوان شهری که در اطراف آن کارخانه وجود نداشته‌باشد، درنظر است. حال باید در موضوع اقتصاد شهری چه اقدامی کرد؟ باید به سمت برنامه‌های دیگر رفت؛ مثلا به دنبال شهر دانش بنیان با سیستم‌های هایتک، مراکز علمی پاک و عمیق در ارتباط با دانشگاه‌ها و کارهای تولیدی ارزشمند رفت. آن‌طور که مهدی چمران اعلام کرده است، تولید در دنیای امروز تنها با کارخانه ذوب‌آهن امکا‌ن‌پذیر نیست بلکه مغز و نرم‌افزار با یاری یکدیگر قادر به تولید ثروت می‌شوند و زیبنده شهری مانند تهران همین شهر نرم‌افزار و مغز است.

سیدمحمدهادی ایازی:

مقابله با رانت اطلاعاتی یکی از اهداف طرح تفصیلی شهر تهران است
سخنگوی شهرداری تهران گفت: قرار بود طرح تفصیلی تهران در سال90 رونمایی شود اما به‌دلیل اینکه می‌خواستیم زوایای طرح مشخص شود و شهروندان با مشکلی مواجه نشوند این طرح از ابتدای سال‌91 ابلاغ و اجرایی شد. سیدمحمدهادی ایازی افزود: برای نخستین‌بار طرح جامع تهران با همکاری دولت، شهرداری، شورای اسلامی شهر و مهندسان مشاور کشور در سال‌87 تهیه و ابلاغ شد و براساس این ابلاغ که به دستور شورای‌عالی شهرسازی و معماری بود، شهرداری موظف به تهیه طرح تفصیلی شد.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: کل طرح در سامانه شهرداری تهران مشخص است و شهروندان می‌توانند برای آگاهی از وضعیت ملک خود به سایت tehran.ir مراجعه کنند و همچنین بهتر است قبل از هرگونه خرید و فروش ملک از شهرداری استعلام بگیرند یا از این سامانه استفاده کنند. وی تاکید کرد: خوشبختانه در طرح تفصیلی جدید پیش‌بینی شده که در سال‌91 این طرح تدقیق، پایش و سنجش شده و مشکلات احتمالی آن برطرف شود، ضمن آنکه این امکان وجود دارد که هر 5‌سال یک‌بار تغییراتی در آن اعمال شده و مشکلات برطرف شود.

ایازی افزود: تاکنون در موضوع کاربری‌ها، بخشنامه‌ها یکساله بوده و شهروندان برای آگاهی از وضعیت ملک خود پایان هر سال دغدغه داشتند اما در طرح جامع و تفصیلی جدید اعتبار تا سال‌1405 به‌عنوان افق طرح پیش‌بینی شده و کسانی که بخواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند اطمینان بیشتری خواهند داشت.ایازی با اشاره به نحوه اطلاع از طرح تفصیلی شهر تهران افزود: شهروندان بدون محدودیت می‌توانند به سایت شهرداری یا برای کسب اطلاع دقیق‌تر به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری مراجعه کنند و همه این اقدامات در طرح تفصیلی نیز با هدف عدم‌ایجاد رانت اطلاعاتی صورت گرفته است.

معصومه ابتکار:‌

طرح تفصیلی کمک بزرگی به ساماندهی وضعیت آشفته شهر می‌کند
معصومه ابتکار مسئول کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران طرح تفصیلی شهر تهران را طرحی پویا می‌داند که قابلیت بازنگری مستمر به‌منظور انطباق با نیازهای روز شهر را دارد.ابتکار می‌گوید: در طرح تفصیلی شهر تهران پهنه‌های شهر مشخص شده و معلوم است که در کدام پهنه شهر چه فعالیتی باید انجام شود.

به گفته وی، موضوعاتی همچون توجه به بافت اجتماعی هر محله و توجه جدی به محله‌های شهر تهران در این طرح تاکید شده است.آن‌طور که معصومه ابتکار می‌گوید، درصورتی که الزاماتی همچون بحث تراکم و محدودیت ارتفاع و ایجاد فضای سبز و خدمات شهری مورد توجه و پافشاری قرار بگیرد می‌توان طرح تفصیلی را در سطح محلات با دقت و توجه بیشتر به مسائل اجتماعی، محیط‌زیست و مسیل مردم محلات اجرا کرد.به گفته ابتکار، طرح تفصیلی شهر تهران نظم و چارچوبی برای شهر تعریف می‌کند که بسیاری از مشکلات در رابطه با بورس ساختمان و زمین و رانت فروش تراکم و... را از حالت سلیقه‌ای خارج و ضابطه‌مند می‌کند.مسئول کمیته محیط‌‌زیست شورای شهر می‌گوید: در مرحله نخست، طرح تفصیلی شهر تهران، مسائل شهر و شهرنشینی، اجتماعی و محیط‌زیستی و همچنین توجه به سرانه‌ها را حل می‌کند.

ابتکار ادامه می‌دهد: فشارهای زیست‌محیطی در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران بیشتر شده و در موضوع مشکلات اجتماعی و محدودیت‌های ترافیکی نیز جدی‌تر عمل شده است. ابتکار می‌گوید: شکی نیست که حتی با وجود برخی اشکالات در طرح جامع و تفصیلی باز هم اجرای این طرح‌ها بسیار ضروری است و کمک بزرگی به ساماندهی وضعیت آشفته و نابسامان عمومی شهر تهران از جنبه‌های اجتماعی، شهرسازی، ترافیکی، محیط‌زیست، اقتصاد شهری و حتی اشتغال‌زایی می‌کند.

خسرو دانشجو:

طرح تفصیلی نسخه شفابخش تهران است
خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است: برای همیشه نمی‌توان کلانشهرهایی مانند تهران را با توجه به وسعت و جمعیت زیادی که دارند بدون برنامه‌ریزی مدون اداره کرد. به گفته او سال‌هاست که شهرهایی کوچک‌تر از تهران براساس طرح جامع و تفصیلی اداره می‌شوند و شهر تهران به‌دلیل نداشتن چنین طرحی زیان‌های زیادی را متحمل شده است.دانشجو گفت: تهران به یک بیماری خطرناک مزمن دچار شده که برای درمان نیازمند نسخه شفابخش است و طرح جامع همان نسخه شفابخش شهر تهران است.

دانشجو افزود: مناطقی مانند ونک، اوین و فرحزاد که سابق بر این دارای ده بودند و مرکز تفریحی شهر به‌شمار می‌آمدند، امروز جزو مناطق شهری و تجاری شهر شده‌اند که خود نشانه بیماری مزمن در شهری مانند تهران است. به گفته سخنگوی شورای شهر تهران طرح تفصیلی شهر تهران به‌گونه‌ای تدوین شده که به‌صورت مکانیزه و سیستماتیک نظارت در خودش مستتر شده است.

وی گفت: عده‌ای در ارتباط با طرح تفصیلی به مردم اطلاعات غلط می‌دهند؛ مثلا اعلام می‌کنند که ملک شما در پهنه سبز قرار دارد، درحالی‌که در طرح تفصیلی ملک آنها در پهنه مسکونی قرار دارد. دانشجو تاکید کرد: شهروندان نسبت به مراجعات و اظهارنظرهای افراد ناشناس اطمینان نداشته باشند و تنها سایت شهرداری تهران را به‌عنوان سیستم و کانال رسمی ارتباطی درباره طرح تفصیلی بشناسند.

کد خبر 170024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز