همشهری آنلاین: نمایشگاه مروری بر آثار پاپ آرت واُپ آرت "از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران "و "آثارچاپی هنرمندان معاصر مکزیک" که آثارش از سوی موزه ملی چاپ این کشور به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شده است، از سه‌شنبه 26 اردیبهشت ساعت 17 با حضور مقامات فرهنگی- هنری، مسئولان، استادان و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، پاپ آرت از جنبش‌های هنری دهه 60 است. این جریان همه ارزش‌های ذهنی و نظری را که مورد ستایش نقاشان انتزاعی آن زمان بود را نفی کرده و به جای آن به بازشناسی، تحلیل و گاه صرفاً شناسایی فرهنگ مصرفی جامعه پرداخت.

هنر پاپ به محیط مصنوعی فرهنگ توده مردم روی می‌آورد و ماده کارش را در شیوه‌ها و کالاهای انبوه تولید شده برای زندگی نوین شهری و روستایی می‌یافت.

اندی وارهول، لری ریورز، جسپر جانز، جیم داین، ریچارد همیلتون از چهره‌های شاخص این جنبش محسوب می‌شوند.

اُپ آرت اصطلاحی در دهه1960 بود که به نقاشی انتزاعی مشتق از آثار هنرمندانی چون جوزف آلبرز و ویکتور وازارلی اطلاق شد.

این سبک از خطاهای بصری و دیگر جلوه های دیدمانی بهره می‌گرفت و در آن عموماً از رنگ های درخشان و انتزاعات هندسی در هم فشرده استفاده می‌شد و بر مد، طرح‌های تبلیغاتی و دیگر جنبه‌های فرهنگ همگانی دوره خود تأثیر زیادی داشت.

هنرمندان این جنبش(اُپ آرت) با استفاده از نقطه و خط و به مدد رنگ گذاری و سایه روشن کاری با استفاده از خطای دید مخاطب، درصدد القای مفاهیمی چون ریتم، حرکت، حجم مجازی، عمق و .... هستند.

ویکتور وازارلی از چهره‌های شاخص این هنر و بنیانگذار اُپ آرت محسوب می‌شود.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه به جز جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت 10 تا 18 به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه کنند و یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس بگیرند.

 

کد خبر 170383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز