همشهری آنلاین: نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نامه ای به مدیر اجرایی گوگل بر ضرورت تصحیح اشتباه این شرکت و بازگرداندن نام خلیج فارس تاکید کرد.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نامه ای به مدیر اجرایی گوگل بر ضرورت تصحیح اشتباه این شرکت و بازگرداندن نام خلیج فارس تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، در نامه محمد خزاعی به « لری پیگ» مدیر اجرایی شرکت گوگل، مراتب ناخرسندی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از اقدام اخیر گوگل در حذف نام تاریخی خلیج فارس به وی اعلام شد.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل در این نامه با ابراز تعجب از اقدام گوگل در حذف نام تاریخی خلیج فارس که مورد شناسایی و استفاده جهانی است، افزود: سیاست جدید گوگل، نتیجه ای جز تضعیف اعتبار و رویکرد حرفه ای این شرکت ندارد و این امر ناخرسندی یک ملت بزرگ و کسانی را که نگران سوءاستفاده های سیاسی از واقعیتهای تاریخی و جغرافیایی هستند، در پی خواهد داشت.

خزاعی در این نامه تاکید کرده است: خلیج فارس تنها نام جغرافیایی واقعی برای حوزه آبی بین ایران و شبه جزیره عربستان است و از آغاز پیدایش تاریخ، مورد استفاده همگان قرار گرفته است.

دراین نامه تصریح شده است: همانگونه که آرشیو رسمی همه موسسات معتبر و مشهور نقشه برداری گواهی می دهند، از زمان نوشتن تاریخ جهان توسط مورخین یونانی این حوزه آبی به نام Sinus Persicus و یا خلیج فارس نامیده شده است، نامی که بعدا توسط همه تاریخ دانان و جغرافی دانان معتبر تا قرن 21 و زمان حاضر مورد استفاده بوده است.

خزاعی با تاکید مجدد بر اینکه تنها نام متعارف و شناخته شده بین المللی برای این حوزه آبی، خلیج فارس است، به سیاست سازمان ملل متحد در متعارف و همسان سازی نام های جغرافیایی اشاره و آورده است: رویه سازمان ملل در تاکید بر نام خلیج فارس به عنوان تنها نام قابل اطلاق به این حوزه آبی قابل توجه است و باید مورد احترام قرار گیرد.

این نامه می افزاید: تصمیم در خصوص نامگذاری مربوط به عوارض جغرافیایی دارای اهمیت تاریخی باید براساس داده های تاریخی و حقیقی، اسناد معتبر و منابع قابل اتکا بجای هرگونه ملاحظات دیگر باشد.

وی افزود: از نهادها و موسسات حرفه ای انتظار می رود در کار خود بی طرف و غیر سیاسی بوده و در وارد شدن به مسائل سیاسی که ناشی از انگیزه های سیاسی طرفهای مشخص و کمک کننده به اهداف تفرقه افکنانه آنهاست، جانب احتیاط را از دست ندهند.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد در این نامه با تاکید بر اینکه اقدام اخیر شرکت گوگل به ایجاد رویه ای خطرناک برای دستکاری در نامهای تاریخی آنهم بخاطر اهداف سیاسی کمک می کند، خطاب به مدیر اجرائی گوگل آورده است: ادامه اتخاذ این سیاست غلط ، مطمئناً شرکت شما را مسئول تبعات حقوقی ناشی از آن خواهد کرد.

خزاعی در پایان نامه خود ابراز امیدواری کرده است، شرکت گوگل مجددا به این موضوع کاملا حساس توجه کند و گام تصحیحی لازم را برای تجدید نظر مستند در نامگذاری خلیج فارس، یکبار و برای همیشه بردارد.

کد خبر 171685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز