همشهری‌آنلاین: پارلمان جدید سوریه براساس قانون اساسی جدیدی که به رای اکثریت مردم این کشور در همه‌پرسی ماه فوریه تصویب شد کار خود را آغاز کرده است

syria

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، نخستین جلسه پارلمان جدید این کشور روز پنحشنبه (۳ خرداد) آغاز به کار کرد.

این خبرگزاری سوریه افزود، رییس پارلمان سوریه قرار است با آرای مخفی انتخاب شود و نمایندگان طی جلسه روز پنجشنبه سوگند خواهند خورد.

سوریه در ۷ مه (۱۸ اردیبهشت) نخستین دور انتخابات پارلمانی خود را بر اساس قانون اساسی جدید این کشور آغاز کرد؛ قانونی که راه را برای نظام چند حزبی در این کشور عربی هموار کرده است.

بیش از نیمی از رای‌دهندگان قانونی در این انتخابات پارلمانی شرکت کردند.

حدود ۷۱۹۵ نامزد از جمله چهره‌های مستقل و مخالف برای به دست آوردن کرسی‌های پارلمان سوریه با یکدیگر رقابت کردند.

انتخابات ۷ مه بخشی از اصلاحات وعده داده شده بشار اسد رییس جمهور سوریه بود.

پارلمان ۲۵۰ نفره سوریه هر چهار سال یک بار انتخاب می‌شود و ۱۷۲ تن از اعضای آن نمایندگان کارگران و کشاورزان هستند.

این پارلمان جدید چند روز پس از آن کار خود را آغاز می‌کند که سانا در ۱۳ مه (۲۴ اردیبهشت) به نقل از بشار اسد، حکمی برای تشکیل یک "دیوان عالی قانون اساسی" صادر کرد.

طبق این حکم ریاست جمهوری، این دیوان از هفت عضو تشکیل شده است که برای مدت چهار سال فعالیت خواهند داشت و دوره کاری اعضای آن می‌تواند تمدید شود. با این وجود سانا اعلام نکرد که چند دوره این مدت می‌تواند تمدید شود.

خبرگزاری سوریه افزود، دیوان عالی قانون اساسی یک نهاد قضائی مستقل است و مقر آن در دمشق خواهد بود.

سوریه از اواسط ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی صحنه ناآرامی‌هایی است که افراد زیادی از جمله صدها نیروی امنیتی در جریان آن کشته شد‌ه‌اند.

رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در حال حاضر برای بررسی نحوه استقرار ناظران این سازمان در سوریه با هدف نظارت بر روند آتش‌بس، در این کشور به سر می‌برد.

این آتش‌بس بخشی از طرح صلح شش ماده‌ای کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه است که ماه مارس از سوی وی ارائه شد.

اگر چه نخستین گروه ناظران سازمان ملل ۲۷ و ۲۸ فروردین (۱۵ و ۱۶ آوریل) وارد سوریه شد، اما ناآرامی در این کشور افزایش یافته است.

اوایل ماه جاری میلادی، در دو حادثه بمب‌گذاری در نزدیکی ساختمان اطلاعات ارتش سوریه ۵۵ نفر کشته و نزدیک به ۴۰۰ تن مجروح شده‌اند. دولت سوریه "تروریست‌ها" را عامل این انفجارها می‌داند.

غرب و مخالفان دولت سوریه، دمشق را به کشتار معترضان متهم می‌کنند؛ اما دولت سوریه "قانون‌شکنان، خرابکاران و گروه‌های تروریستی مسلح" را عامل ناآرامی‌ها دانسته و تاکید دارد که این ناآرامی از خارج طراحی می‌شود.

کد خبر 171789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز