شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

مجمع هیات موسس بورس انرژی در 11 اسفندماه با حضور 76درصد از سهامداران برگزار شد.

انرژی

در این مجمع شرکت‌های آرین ماهتاب گستر، سرمایه‌گذاری ایران، نفت‌وگاز پارسیان، کارگزاری مهرآفرین، سرمایه‌گذاری صنایع برق‌وآب صبا، مدیریت سرمایه‌گذاری ایران و کارگزاری بانک ملت برای 2سال و به‌عنوان اعضای حقوقی هیأت‌مدیره چهارمین بورس کشور انتخاب شدند.

در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه امسال هم جلسات هیأت‌مدیره بورس انرژی برای تعیین ترکیب هیأت‌مدیره و انتخاب مدیرعامل برگزار شد و بعد از رایزنی‌ها مقرر شد مرتضی عزیزی و محمد ملاکی به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس هیأت‌مدیره بورس انرژی فعالیت کنند.

در مرحله بعدی اسامی 8گزینه برای تصدی پست مدیرعاملی این بورس، مطرح و در نهایت شاپور محمدی به‌عنوان نخستین مدیرعامل این بورس به سازمان بورس معرفی شد. سازمان بورس هم چند روز بعد صلاحیت نخستین مدیرعامل بورس انرژی را تایید کرد تا این بورس پس از تاخیرهای فراوان وارد فاز اجرایی شود. شاپور محمدی مدرک دکتری اقتصاد (از دانشگاه تهران) دارد و پیش از این دبیرکل کانون نهادهای مالی و مدیرعامل سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس و استاد دانشگاه بوده است.

اولین مدیرعامل بورس انرژی برای تصدی این مسئولیت به‌مدت 2سال انتخاب شده است. طبق مقررات، مدیرعامل باید صورتجلسه مجمع و ثبت نهایی شرکت را انجام داده و فرایند تدوین مقررات را آغاز کند. همچنین ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری برای انجام معاملات و پذیرش کالاهایی که قرار است در این بورس مورد معامله قرار گیرند و نیز پذیرش کارگزارانی را که در بورس انرژی به فعالیت می‌پردازند، باید انجام دهند.

سازمان بورس اعلام کرده همکاری لازم را با مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره بورس انرژی انجام می‌دهد تا اقدامات اولیه برای تاسیس آن سریع‌تر صورت گیرد. بورس انرژی با 10 تا 15 کارگزار کار خود را شروع خواهد کرد. به این ترتیب از بین کارگزاران حائز رتبه الف، 10 تا 15 کارگزار برای فعالیت در چهارمین بورس ایران انتخاب خواهند شد.

سازمان بورس با درخواست وزارت نفت مبنی بر اعطای مجوز جدید کارگزاری موافقت کرده و برای یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه به نام نیکو، مجوز کارگزاری صادر شده تا شاید وزارت نفت هم مستقیما در بورس انرژی حضور داشته باشد. البته وزارت نیرو هم پیشنهاد داده که به 11فعال حوزه برق مجوز کارگزاری اعطا شود تا فعالیت در بورس انرژی حرفه‌ای‌تر دنبال شود.

پیش‌بینی‌های اولیه از آغاز به کار بورس انرژی با محوریت برق در نیمه نخست امسال حکایت دارد. همزمان شرکت مدیریت شبکه برق ایران هم خود را آماده کرده تا با بورس انرژی همکاری لازم را انجام دهد تا این بورس به‌سرعت آماده بهره‌برداری شود.

به باور کارشناسان بورس انرژی می‌تواند به شفاف‌سازی‌ قیمت‌ها کمک کند تا قیمت اصلی برق در بازار کشف شود. قیمت معاملات قیمتی است که در بازار بی‌طرف به دست می‌آید. بورس و برق مکمل یکدیگر هستند و هیچ‌کدام نمی‌توانند حذف شوند ضمن اینکه بازار برق بیشتر حاکمیتی بوده و اداره آن از طریق شبکه مدیریت است اما هدایت بورس با لحاظ کردن قدرت شبکه، از طریق بخش خصوصی صورت می‌گیرد. قرار است وزارت نیرو برای اعضای هیأت‌مدیره بورس انرژی که به‌تازگی انتخاب شده‌اند، برنامه‌ریزی‌هایی برای بازدید از دیسپاچینگ ملی و مرکز بازار برق و مدیریت شبکه برق انجام دهد تا آنها بتوانند با بازدید از این مراکز، اطلاعات وسیعی از صنعت برق کشور کسب کنند. اما نکته مهم درباره بورس انرژی فروش نفت خام است که قرار است در فاز دوم اجرایی شود، عرضه نفت‌خام از طریق بورس سال‌هاست که پیگیری می‌شود اما تاکنون موفقیتی برای عرضه نفت‌خام در بورس به دست نیامده است، براین اساس مسئولان سازمان بورس امیدوارند در فاز دوم بورس انرژی بتوانند نفت‌خام را هم در این بورس عرضه کنند.

کد خبر 171955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز