گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تداوم گرانی لجام گسیخته مواد‌غذایی و کالاهای مصرفی و ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار موجب امضای حکم برکناری 3 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

برکناری همزمان 3 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی که مهدی غضنفری در سفر چین به‌سر می‌برد پیش از آنکه تغییرات درون سازمانی قلمداد شود بیانگر نارضایتی وزیر و دولتمردان از گرانی‌های اخیر و عدم‌توفیق اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار کالاهای اساسی و محصولات صنعتی است.

گرچه به‌نظر نمی‌رسد این تغییرات نیز راهکاری برای مقابله با گرانی باشد. محمد علی ضیغمی معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته از سمت خود برکنار شد و جای خود را به حسن رادمرد، رئیس سابق مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌عنوان سرپرست این معاونت داد. ضیغمی پیش از این بارها بر سهم عدم‌همکاری و هماهنگی برخی دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در افزایش بی‌رویه قیمت‌ها گلایه و ریشه نوسان شدید قیمت این محصولات را در ارائه آمارهای نادرست مسئولان بخش کشاورزی، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه تمام شده تولید قلمداد کرده بود.

وی تلاش کرد با واردات و تامین نهاده‌های دامی ارزان قیمت شیب افزایش بی‌رویه نرخ گوشت قرمز، مرغ و شیر و لبنیات را کاهش داده و با عرضه برنج ذخیره‌سازی شده سال‌های قبل، قیمت این محصول در بازار را کاهش دهد اما قیمت‌ها کاهش چندانی نیافت و وی به ناچار اعلام کرد که تولیدکنندگان با دولت همکاری نکرده و با وجود تخصیص نهاده‌های ارزان به بهانه‌های دیگری قیمت‌ها را همچنان بالا نگه‌داشته‌اند.

محمد حسن نکویی‌مهر، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌عنوان متولی رصد کردن قیمت‌ها و برخورد با متخلفین دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که با حکم روز گذشته غضنفری جای خود را به سید جواد تقوی معاون بازرسی و نظارت این سازمان داد. برخورد انفعالی نکویی‌مهر با تخلفات آشکار در گرانفروشی و کم‌فروشی کالاهای اساسی موجب شده بود تا با وجود اجرای طرح‌های نظارتی ویژه در مقاطع مختلف سال و خبرهای منتشر شده در زمینه برخوردهای تعزیراتی با تخلفات گرانفروشی شیر و لبنیات، گوشت قرمز و مرغ و خودرو و محصولات صنعتی، این برخوردها نه تنها کوچک‌ترین تاثیری برای مقابله با گرانی نداشته باشد بلکه به افزایش غیرقانونی قیمت‌ها به شیوه‌ای رایج در بین تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا تبدیل شود.

وزیر اسبق صنایع، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شد

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سومین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که با حکم اخیر غضنفری جای خود را به غلامرضا شافعی داد که در گذشته مسئولیت وزارت صنایع و تعاون را برعهده داشته است.

برخلاف 2 معاون دیگر برکناری مجید هدایت و جایگزینی شافعی به‌عنوان رئیس ایدرو بیش از آنکه ریشه در گرانی‌های اخیر داشته باشد ناشی از اختلاف دیدگاه‌های غضنفری و هدایت در تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری برای گسترش و نوسازی صنایع کشور است. گرچه تا‌کنون کمتر زمزمه‌‌ای مبنی بر احتمال برکناری هدایت به گوش می‌رسید اما به‌نظر می‌رسد تداوم مشکلات صنایع سنگین و شرکت‌های خودروسازی از دیگر علل برکناری وی باشد.

کد خبر 173220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز