چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

به مناسبت روز فضای سبز شهرها 3 هزار هکتار از اراضی طرح کمربند سبز تهران با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و شهردار تهران به بهره برداری رسید.

دکتر محمد باقر قالیباف در این مراسم اظهار داشت: در زمینه توسعه فضای سبز شهر تهران اقدامات خوبی صورت گرفته اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی افزود: توسعه پارکهای محله‌ای و تکمیل طرح کمربند سبز از برنامه های اصلی شهرداری تهران محسوب می‌شود که با هدف افزایش سرانه فضای سبز و کاهش آلودگی‌های محیطی و زیستی شهر تهران صورت می گیرد.

شهردار تهران اظهار کرد : شهرداری تهران مصمم به حفظ تهران و جلوگیری از گسترش شهر است و همگام با این هدف افزایش سرانه خدماتی در همه زمینه ها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، وی افزود : افزایش سرانه فضای سبز در کنار سایر امور خدماتی با هدف توزیع عادلانه خدمات در همه محله‌ها از جمله اهداف ما مشهرداری تهران است.

قالیباف همچنین در مورد مساله جنگل سرخه حصار گفت : اگر درختی جابجا شده کاملا  بر اساس قوانین و مقررات بوده  وشهرداری برای انتقال درختان مجوز رسمی داشته است ضمن اینکه این موضوع منافع شهر را در پی دارد.

وی تصریح کرد : تعداد کل درختانی که در جنگل سرخه حصار جابه جا شده است 150 اصله بوده و تنها  تعداد بسیار اندکی درخت که قابل جابجایی نبوده است قطع شده است ، اما این کار برای این انجام شده که مشکل مهمترین ورودی تهران که روزانه تعداد زیادی تصادف در آن رخ می‌دهد از بین رفته و رینگ بزرگراهی تهران تکمیل شود.

قالیباف تصریح کرد : سال گذشته نیز به خاطر برخورد نادرست با مساله جنگل‌های لویزان و بزرگ‌نمایی بی‌مورد و غیر منصفانه یک پروژه بزرگراهی نیمه تمام ماند و نتیجه آن شد که شهروندان تهرانی زمان زیادی را روزانه در ترافیک همت به سر ببرند و در این گره ترافیکی حجم بسیار زیادی آلودگی هوا ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد : خساراتی که در نتیجه ترافیک و آلودگی هوا در این منطقه به شهر و شهروندان وارد می‌شود ضرورت جابجایی درختان را آشکار می‌سازد.

قالیباف افزود : همانطور که کاشت درختان یک ضرورت محسوب می‌شود در مواردی که مصالح شهر و شهروندان مطرح است جابجایی درختان نیز یک ضرورت به حساب می‌آید.

شهردار تهران تصریح کرد : نباید چنین مسائلی سیاسی شده  وذهن مردم مشوش شود زیرا همه اقدامات بر اساس قانون و تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد.

قالیباف با انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها در انعکاس برخی رویدادها گفت: از اصحاب رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی تقاضا دارم در صحت و اصول اخبار ارسالی دقت داشته باشند، زیرا اگر درختی در نقطه ای از شهر تهران قطع می شود، تمام مسائل معنوی و مادی آن در نظر گرفته شده و تخریب فضای سبز، مانند این است که فردی بچه خود را از بین ببرد.

وی همچنین اظهار داشت : در حال حاضر همه ملتها و دولتها با هر گرایشی به این اتفاق نظر رسیده اند که حفظ محیط زیست باید سرلوحه همه اقدماات و عملکردها باشد تا از وارد آمدن خسارت های عظیم‌تر به زندگی بشری جلوگیری شود .

قالیباف افزود : خوشبختانه امروز هیچ بزرگراهی نیست که تحت پوشش طرح توسعه فضای سبز در بدنه بزرگراهها قرار نگرفته باشد و در تمام محله هایی که بافت فشرده وجود دارد ایجاد پارکهای محله ای در دستور کار شهرداری قرار گرفته تا سرانه فضای سبز هر تهرانی به حد ایده آل برسد.

در این مراسم رئیس مجلس شورای اسلامی، عملکرد شهرداری تهران در توسعه فضای سبز را قابل تقدیر دانست و ابراز امیدواری کرد برنامه‌ریزی‌های شهرداری تهران به گونه‌ای باشد که وقتی از بالا به تهران نگاه می‌کنیم رنگ تهران را به جای خاکستری، سبز ببینیم.

غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی، در مراسم بهره برداری از پروژه جنگل کاری سه‌هزار هکتاری کمربند سبز تهران، درختکای را عملی انسانی، اسلامی و ایرانی خواند و گفت: هر انسانی باید از فضای سبز خوشحال می‌شود و کشور ما جز نوار باریکی در شمال و قسمتی در غرب کویر وخشک است. ایرانیان این هنر را داشته اند که نقطه حساس جهان و در چهار راه تمدن ممکن کرده‌اند.

وی ایجاد قنات را یکی از فن آوری‌های کلان و همت اجداد ایرانی دانست و گفت: درختکاری جزو فرهنگ ما بوده و این نیاز امروز بیشتر از گذشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشاهده زنده شدن یک درخت برای انسان لذت بخش است، گفت: در گذشته طبیعت فضای سبز را تامین می کرد اما امروز زندگی ماشینی تعادل انسان بر طبیعت را بر هم زده است و افزایش جمعیت و فناوری‌ های خشن و مصرف بالا انسان را از طبیعت دور کرده و در این شرایط همت برای حفظ طبیعت بیشتر از گذشته مورد نیاز است.

حداد عادل با تجلیل از عملکرد شهرداری تهران گفت: امروز ما مدیریت‌های کلانی در شهرداری تهران در زمینه فضای سبز مشاهده می کنیم و امیدواریم اقدامات شهردار تهران وهمکارانشان به گونه ای باشد که وقتی از بالا به تهران نگاه می کنیم رنگ تهران را به جای خاکستری سبز ببینیم.

وی افزود: البته اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما جا برای کار بسیار است و بر افزایش این تلاش‌ها تاکید داریم.

کد خبر 17327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز