اصولا هر نوع توهم عربی درباره خلیج‌فارس و جزایر سه‌گانه، به یک شیطنت رسانه‌ای گران‌قیمت هم وصل است؛ شیطنتی که از چاه‌های نفت تغذیه می‌شود؛ یعنی اقدامی هدفدار از سوی دولت امارات متحده عربی در رسانه‌ها صورت می‌گیرد و معمولا با پاتک ملت ایران همراه می‌شود.

 این پاتک بیشتر در شبکه‌های اجتماعی زده می‌شود یا در کمپین‌های جمع‌آوری امضا برای اعتراض به اقداماتی از قبیل آنچه از سوی گوگل و نشنال جئوگرافی و این اواخر از سوی شرکت‌های نوکیا و ایرانسل در تحریف تاریخ به نفع امارات متحده عربی دیده می‌شود.

اگر در واکنش به همراهی مقامات سعودی با ادعاهای مقامات امارات متحده عربی، نماینده پارلمان کشورمان در یک نطق به سعود‌الفیصل توصیه می‌کند که کتاب‌های تاریخ و جغرافیای مدرسه‌اش را دوباره تورق کند و عکس‌ها و نقشه‌های آن کتاب‌ها را تماشا کند یا فرمانده نیروی دریایی کشورمان امارات را به عددی نمی‌گیرد، این طرف 60هزار ایرانی در کمتر از 24ساعت به صفحه فیس‌بوک ملک‌عبدالله، شاه عربستان حمله می‌کنند و در پست‌هایی که برایش می‌گذارند به او گوشزد می‌کنند که این جزایر ایرانی هستند و برایش هم می‌نویسند: یادت نرود خلیج‌فارس، همیشه خلیج‌فارس است.

یکی از مشهورترین این اقدامات رسانه‌ای در جریان جعل نام خلیج‌فارس وقتی صورت گرفت که به ابتکار جوانان ایرانی، عبارتی قابل تأمل برای کاربرانی که قصد استفاده از عبارت جعلی برای خلیج‌فارس در موتور جست‌وجوی گوگل داشتند، ارسال می‌شد. برای کاربران عرب‌زبان این جملات به چشم می‌خورد:«لاخلیج المجعول‌العربی، فقط خلیج بالکل‌فارسی» بعد از جریان سفر استانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان به استان هرمزگان و حضور او در جزیره ابوموسی، اماراتی‌ها ژست عصبانیت گرفتند، اعتراض کردند و در فضای خصمانه‌ای که رسانه‌های بیگانه علیه ایران در منطقه شکل داده‌اند برخی کشورهای اروپایی هم با شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی همزبان شدند و ایران برای اینکه نشان دهد وقعی به این قیل و قال‌ها نمی‌نهد، حضوری نظامی نیز در جزیره پیدا کرد. سفر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشورمان به ابوموسی بعد از سفر احمدی‌نژاد به این جزیره، ‌های و هوی اماراتی‌ها را قطع کرد اما شیطنت در حوزه‌ای دیگر ادامه داشت.

بالاخره مشکل حل شد؟

اردیبهشت ماه امسال یک شرکت گردشگردی اعلام کرد که تورهای گردشگردی در جزیره ابوموسی برگزار خواهد کرد و تورهای گردشگری با سفر جمعی از خبرنگاران به جزیره ابوموسی شروع شد؛ سفری که با یک شیطنت رسانه‌ای دیگر همراه شد و این بار از سوی ایرانسل. خبرنگاران تا پایشان را به جزیره ابوموسی گذاشتند پیامکی از سوی شرکت ایرانسل دریافت کردند که حضور آنها را در امارات خوشامد می‌گفت!

شرکت ایرانسل توضیح داد که این پیامک توسط اپراتورهای اماراتی در قالب رومینگ ارسال شده است. به‌رغم پیگیری‌های مکرر متأسفانه تاکنون، مجوز لازم برای نصب و راه‌اندازی آنتن‌های BTS ایرانسل در جزیره ایرانی ابوموسی صادر نشده است و بدیهی است که به محض صدور مجوز، ایرانسل با نصب تجهیزات لازم، این جزیره را نیز تحت پوشش خدمات خود قرار خواهد داد. در آن ایام کسی از وزیر ارتباطات در این باره سؤالی نکرد، مجلس شورای اسلامی هم درگیر انتخابات بود و بعد از انتخابات هم این موضوع فراموش شد و مجلس‌نشینان حالا‌حالاها به فکر حضور در کمیسیون‌های اسم و رسم‌دار هستند. هنوز هم معلوم نیست که بالاخره مشکل نصب آنتن‌های ایرانسل در ابوموسی حل شده یا نه؟

وقتی پای فیس‌بوک در میان است

ایرانی‌ها هم دست به سینه ننشستند که اماراتی‌ها جعل تاریخ کنند. در روزهایی که آمریکا، عربستان را طعمه اتهام‌زنی‌هایش علیه ایران کرده بود، دولت آل‌سعود بیراه نمی‌دید که ژست بازیگر اصلی منطقه را بگیرد،حتی اگر این ژست را بخواهد از طریق حمایت از ادعاهای اماراتی‌ها بازی کند؛ از همین رو هم بود که شهروندان ایرانی در آستانه روز ملی خلیج‌فارس در شبکه‌های اجتماعی ابتکار خلاقانه‌ای به خرج دادند و جنگ تبلیغاتی شدیدی علیه ادعاهای شیوخ به راه انداختند و نشان دادند که درباره تمامیت ارضی کشور، ایرانیان با کسی سر شوخی ندارند.

در آن زمان یک ایرانی، صفحه هواداران(!)ملک‌عبدالله، پادشاه عربستان را پیدا کرد و در یک فراخوان عمومی، از همه فعالان ایرانی شبکه اجتماعی فیس‌بوک درخواست کرد تا دسته‌جمعی به این صفحه بروند و هرکدام با کامنت‌های شخصی و ادبیات مخصوص به‌خودشان به پادشاه عربستان بفهمانند که کسی حق ندارد تمامیت ارضی کشورمان را زیرسؤال ببرد. ایرانی‌ها از ساعت 23 یک جمعه شب این حرکت را آغاز کردند و صفحه ملک‌عبدالله را مورد لطف بی‌پایان خود قرار دادند و با دوزبان فارسی و انگلیسی به ملک‌عبدالله یادآوری کردند که خلیج‌فارس همیشه فارس است و جزایر سه‌گانه همیشه مال ایران بوده و هست. در کمتر از 24ساعت بیش از 60هزار کاربر ایرانی به صفحه ملک‌عبدالله رفتند که این حرکت باعث ‌شد صفحه ملک‌عبدالله از دسترس خارج شود.

در دیگر سایت‌های عربی ازجمله سایت رسمی منتسب به حکومت امارات متحده عربی نیز هزاران پیام مشابه درخصوص نام خلیج‌فارس و تعلق جزایر سه‌گانه به ایران دیده می‌شود و کامنت‌ها و متلک‌های بدیعی از سوی ایرانیان درج شده است.پیشنهادهای مبتکرانه دیگری هم در این زمینه مطرح شده است. مثلا شهروندی پیشنهاد ‌داد که خیابان ظفر که سفارت امارات در آن قرار دارد به خیابان خلیج‌فارس تغییر نام پیدا کند یا یک استاد تاریخ خواستار پیگیری مجدانه دولت مبنی بر ایجاد استان «خلیج‌فارس» به مرکزیت «جزیره ابوموسی» ‌شد.

حمید اسدپور می‌گوید: باید امکانات واقعی و درخوری برای دیگر جزایر جنوبی کشور در قالب استان خلیج‌فارس درنظر گرفته شود تا ضمن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، افراد دیگر مناطق کشور نیز برای حضور و فعالیت در این مناطق تشویق شوند.

نوکیا و بازی با احساسات

چندی پیش یک تبلیغ صهیونیستی از تبلت‌های شرکت سامسونگ موجی از اعتراض‌ها را در داخل ایران برانگیخت و می‌رفت که محصولات این شرکت در ایران با تحریمی خودجوش از سوی ملت همراه شود که با عذرخواهی و توضیحات شرکت سامسونگ این قضیه خاتمه یافت. از سوی دیگرنوکیا نیز خشمی را در داخل کشور برانگیخت. یکی از نمونه‌های شیطنت عربی که بعد از آن سفر معروف احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی رخ داد، اتفاق نادری بود که در گوشی‌های ساخت شرکت فنلاندی نوکیا دیده شد. در همان ایام رسانه‌ها نوشتند که شواهد حاکی از آن است که کمپانی نوکیا در نقشه‌های تلفن همراه خود، جزایر سه‌گانه ایرانی را تحت مالکیت امارات نشان می‌دهد! روایت این رویداد اینگونه در رسانه‌ها آمده بود: در نقشه‌هایی که روی بسیاری از انواع گوشی‌های ساخت نوکیا قابل دسترس است اگر روی نقطه‌ای کلیک شود، پنجره کوچکی باز می‌شود که حاوی اطلاعاتی از نقطه مورد نظر است، در این نقشه‌ها اسم خلیج‌فارس به درستی ذکر شده است اما نکته در آنجاست که اگر نشانگر روی جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک گذاشته شود، نقشه‌های نوکیا این جزایر را متعلق به امارات متحده عربی معرفی می‌کند. بر این اساس هر مخاطبی در هر گوشه‌ای از دنیا اگر بخواهد با استفاده از این نقشه در رابطه با این سه‌جزیره ایرانی اطلاعاتی کسب کند با اطلاعاتی اشتباه و نافی تمامیت ارضی کشور ایران مواجه می‌شود. این در حالی است که نوکیا در تهران دفتر رسمی دارد و مسئولان این دفتر به‌صورت مستقیم از سوی روسای کمپانی‌ای که مقر آن در کشور فنلاند است، تعیین و معرفی می‌شوند. روابط عمومی نوکیا در پی اعتراض ایران و رسانه‌ای شدن این موضوع اعلام کرده که بررسی این موضوع در دست اقدام است.

کد خبر 173681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز