گروه بین‌الملل: عراق دیروز یک‌بار دیگر روزی خونین را پشت سر گذاشت.

این بار هم شیعیان، قربانیان اصلی چندین انفجار هماهنگ و پرقدرت در چند نقطه عراق بودند. 14 انفجار هماهنگ ناشی از خودروهای بمبگذاری شده دیروز در چند نقطه عراق بیش از 350 کشته و مجروح به جا گذاشت. هدف اصلی این حملات شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد شهادت امام موسی کاظم(ع)، امام هفتم شیعیان بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در انفجارهای زنجیره‌ای که اغلب آنها شیعیان شرکت‌کننده در مراسم عزاداری در شهرهای مختلف عراق را هدف قرار دادند، دست‌کم84 نفر کشته و 300 نفر دیگر زخمی شدند.مهیب‌ترین این انفجارها، انفجار دو خودروی بمبگذاری شده در میان شیعیان در شهر الحله در مرکز استان بابل بود که در پی آن، دست‌کم 20 نفر شهید و 38 نفر دیگر زخمی شدند.

در مناطق مدائن و محمودیه در بغداد هم در انفجار خودروی بمبگذاری شده که شیعیان را هدف قرار داد، سه نفر شهید و 15 نفر زخمی شدند. در کاظمین هم انفجار خودروی بمبگذاری شده هفت شهید و 20 زخمی به‌دنبال داشت.در السیدیه در پایتخت هم افراد مسلح سه نفر از نیروهای پلیس را ترور کردند. در انفجار خودروی بمبگذاری‌شده دیگری در دو منطقه دیگر که شیعیان را هدف قرار داد، 15 نفر شهید و 32 نفر دیگر زخمی شدند.

در تقاطع نهروان در بغداد هم در انفجار یک خودرو دو نفر کشته و هفت‌نفر دیگر زخمی شدند.اما در انفجار یک خودروی بمبگذاری‌شده دیگر و انفجار 9 بمب در استان دیالی هم، دست‌کم پنج نفر کشته و 9 نفر دیگر زخمی شدند.در منطقه طویریج در استان کربلا در جنوب عراق هم، انفجار خودروی بمبگذاری شده دست‌کم سه نفر کشته و 16 نفر زخمی به جا گذاشت.
این انفجارهای زنجیره‌ای از جنوب به غرب عراق هم امتداد یافت و در استان غربی الانبار، انفجار چند بمب در شهر فلوجه به زخمی شدن 17 نفر منجر شد. در شرق رمادی در همین استان هم چهار نفر کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند.

اما شمال عراق هم از این انفجارها در امان نماند و تنها در این شهر، 12 انفجار بمب و خمپاره و خودرویی رخ داد اما تنها زخمی شدن 15 نفر را در پی داشت.در شهر کرکوک هم درپی انفجار سه خودروی بمبگذاری شده که مقرهای حزب دمکراتیک کردستان را هدف قرار دادند، 15 نفر زخمی شدند.

از سوی دیگر و در عرصه سیاسی، مارتن کوپلرنماینده سازمان ملل در عراق برای بررسی بحران جاری در این کشور، با جلال طالبانی، رئیس‌جمهور و مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان در شمال رایزنی کرد. کوپلر در این دیدارها خواستار شراکت سیاسی واقعی میان احزاب عراق شد.

کد خبر 174021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز