مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروز اولین فضانورد زن چینی به همراه دو فضانورد دیگر در فضاپیمای "شنژو-9" از صحرای "گبی" چهارمین ماموریت فضایی سرنشین‌دار کشور چین را آغاز کردند.

فضانورد زن

"لی یانگ" 33 ساله افسر باسابقه در ارتش آزادی‌بخش خلق چین بوده و دو سال پیش وارد دوره‌های آموزش فضانوردی شد. لیو می‌گوید از روز اول به او گفته‌اند که هیچ تفاوتی با فضانوردارن مرد ندارد. لیو پیش از اینکه به عنوان اولین فضانورد زن چین انتخاب شود،‌ خلبان جنگنده بود.

وی به همراه دو فضانورد مرد چینی،‌ فرمانده "جینگ هیپنگ" و "لو ونگ" راس ساعت 6:37 دقیقه عصر به وقت چین از پایگاه فضایی در شمال چین سفر خود را به فضا آغاز کرد. این ماموریت از آنجایی که اولین پروژه پهلو گرفتن فضایی سرنشین‌دار چین به شمار می‌رود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قرار است در این ماموریت فضاپیمای شنژو-9 در کنار اتاقک فضایی "تیانگونگ-1" پهلو بگیرد،‌ این اتاقک در حال حاضر در مدار زمین در حرکت بوده و قرار است به زودی به ایستگاه فضایی ملی چین تبدیل شود.

فضانورد زن

چین در سال 2003 اولین فضانورد خود را به فضا ارسال کرد و از آن زمان تا به امروز چندین ماموریت سرنشین‌دار دیگر را به پایان رسانده است،‌ آخرین این ماموریت‌ها در سال 2008 انجام گرفته است با این همه تا کنون هیچ فضانورد زنی در این ماموریت‌ها حضور نداشته است.

چین برنامه فضایی خود را نشانه‌ای از رشد جهانی،‌ رشد مهارت‌های تکنیکی و موفقیت حزب کمونیست در متحول‌سازی ثروت ملتی که زمانی قحطی‌زده به شمار می‌رفت،‌ می‌داند.

به گزارش شینهوا،‌ ویژگی‌های فیزیکی بدن این سه فضانورد در طی ماموریت به دقت زیر‌نظر گرفته  خواهد شد تا اطلاعات دقیقی درباره تاثیرات بی‌وزنی بر روی بدن انسان به دست بیاید. چین سومین کشوری است که پس از آمریکا و روسیه انسان به فضا می‌فرستد و هم‌ اکنون در حال اندیشیدن به ارسال فضانورد به کره ماه است.

کد خبر 174194
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز