همشهری آنلاین: رییس دانشگاه صنعت نفت با اشاره به اعتراض برخی از دانشجویان دانشکده نفت اهواز و منعکس شدن این اعتراض به شکل صنفی، گفت: برخی دانشجویان به دنبال اعتراضات صنفی مانع از برگزاری امتحانات پایان ترم دانشکده شدند که در پی آن ضمن شناسایی دانشجویان متخلف، تصمیم برآن شد که امتحانات لغو و در شهریور ماه برگزار شود.

غلامرضا راشد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه صنعتی نفت اهواز از حدود هفت ماه پیش گفت: با توجه به تشکیل این معاونت مسائل فرهنگی اجتماعی دانشگاه با توجه به اسلامی شدن دانشگاه‌ها با رویکرد جدیدی پیش گرفته شد.

وی با بیان اینکه برخی از مسائلی که از قبل در دانشگاه اجرا می‌شد، بازنگری شد، گفت: یکی از این مسائل جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان بود که علاوه بر هزینه‌بر بودن در شان دانشگاه نبود.

رییس دانشگاه صنعت نفت ادامه داد: در این مراسم، جشنی در صبح برگزار می‌شد که مقامات در آن حضور پیدا می‌کردند و به فارغ‌التحصیلان نمونه لوح‌های تقدیری ارائه می‌شد که این جشن مورد قبول همه بود، اما برنامه بعدازظهر این مراسم چند سالی بود که مشکل داشت و مسئولین و مقامات دولتی در آن شرکت نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه در سال اول مسئولیت بنده به عنوان رییس دانشگاه، پس از مشاهده مشکل حجاب در مراسم بعدازظهر فارغ‌التحصیلی، سعی شد که چارچوب‌های دانشگاه حفظ شود، افزود: سال بعد مشکل موسیقی مطرح شد که این مسئله نیز از این مراسم حذف شد.

وی ادامه داد: همچنین سال سوم انتخاب مجری به عنوان دیگر مشکل جشن فارغ‌التحصیلی بعدازظهر مطرح شد که مجری‌های انتخاب شده در شان دانشگاه نبودند.

راشد با بیان اینکه امسال پس از تشکیل شورای تخصصی فرهنگی در دانشگاه‌، این مراسم به علت هزینه‌بر و مشکل‌ساز بودن، برگزار نشد، گفت: تنها برنامه صبح که از لحاظ محتوایی مشکل خاصی نداشت، برگزار گردید.

وی با اشاره به مصوب شدن عدم برگزاری مراسم بعدازظهر جشن فارغ‌التحصیلی در شورای تخصصی فرهنگی دانشگاه، گفت: متاسفانه شورای صنفی دانشگاه از این مصوبه تمکین نکرد و اصرار زیادی بر برگزاری این مراسم داشت و به علت اینکه این بحث اصولی بود، ما کوتاه نیامدیم.

رییس دانشگاه صنعت نفت با بیان اینکه اعلام کردیم هر قسمت از برنامه بعدازظهر که دارای محتوا باشد به برنامه صبح اضافه شود، تصریح کرد: اما اعضای شورای صنفی قبول نکردند و تمامی آنان استعفا دادند.

وی ادامه داد: چندی بعد اعضای شورای صنفی در مسئله دیگری به شکل برگزاری المپیاد ورزشی در دانشگاه‌ها وارد شدند که باز با مخالفت دانشگاه روبرو شد.

راشد اظهار کرد: دلایل دانشگاه این بود که اگر برگزاری المپیاد ورزشی یک کار فرهنگی است، باید در تشکل‌های فرهنگی اجتماعی برگزار شود و جزو وظایف شورای صنفی نیست. همچنین اگر صنفی باشد، برگزاری این المپیاد را قبول داریم، مشروط بر اینکه در این المپیاد خواهران و برادران از یکدیگر تفکیک شوند.

وی با بیان اینکه باز هم اعضای این شورا این مسئله را نپذیرفتند و اعتراض داشتند، گفت: ما نیز به علت اینکه در چارچوب‌های خود آن را قبول نداشتیم، حاضر به برگزاری این المپیاد نشدیم.

رییس دانشگاه صنعت نفت با بیان اینکه این دانشجویان اعتراضات خود را در روز 22 خرداد آغاز کردند، معترضان در روز 22 خرداد دانشجویان را تحریک کردند و پس از برگزاری تجمعات غیرقانونی، نهایتا در روز 24 خرداد که روز اول برگزاری امتحانات کتبی دانشجویان بود، مانع برگزاری امتحانات شدند.

وی با اشاره به اخلال تعدادی از دانشجویان در برگزاری امتحانات به شکل تشکیل صف در جلوی سالن‌های امتحانی و مانع شدن از ورود دانشجویان و حتی اساتید به سالن امتحانات، گفت: برخی از آنان حتی دانشجویان را نیز تهدید می‌کردند.

راشد با بیان اینکه حراست و دانشکده اصرار داشت که برخورد با این دانشجویان به تشنج نکشد و انتظامی نشود، گفت: اصرار داشتیم که ابتدا کنترلی صورت گیرد، سپس به صورت انضباطی مسئله دانشجویان پیگیری شود. در حالی که دانشجویان معترض بسیار اصرار داشتند که ایجاد درگیری را آغاز کنند که در این زمینه مستنداتی در دانشگاه وجود دارد.

وی با اشاره به تشکیل جلسه اضطراری هیات رییسه دانشگاه در این خصوص،‌ تصریح کرد: پس از بررسی‌های انجام شده،‌ تشخیص داده شد که به علت عدم امنیت دانشجویان و برای اینکه کمترین آسیب به آنان وارد شود و دانشجویان از حالت روحی و روانی خارج و به حالت منطقی و تعلق بازگردند، تصمیم برآن شد که امتحانات لغو و در شهریور ماه برگزار شود.

رییس دانشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پس از این تصمیم تعدادی از همان افراد مطالبه می‌کردند که امتحانات برگزار شود، گفت: اما دانشگاه تشخیص داد که امتحانات باید در شرایط نرمال برگزار شود.

راشد در خصوص برخورد با دانشجویان معترض، گفت: در آن شرایط با توجه به اینکه احتمال داشت جو متشنج‌تر شود، با آن دانشجویان برخورد جدی صورت نگرفت، اما آنان شناسایی و اسامی آنان در اختیار ما قرار دارد.

وی گفت: ممکن است برخی از این دانشجویان در کمیته انضباطی محاکمه شوند، چون ایجاد اختلال در دانشگاه و مانع شدن از ورود دانشجویان به سالن امتحانات جرم محسوب می‌شود.

وی در خاتمه با بیان اینکه دانشجویان معترض سازمان داده شده و تشکیلاتی حرکت می‌کردند، گفت: تجربه نشان داده که این جریان خودجوش نبوده و از قبل برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 174281

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز