جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حدود چهار سال پس از سقوط صدام برای اولین بار، شنبه 19 اسفند در بغداد یک کنفرانس بین‌المللی برای خروج از تکرار خشونت در عراق تشکیل می‌شود

خبرگزاری اتریش در گزارشی از بغداد، قاهره و تهران گزارش داد، به دلیل منافع قدرت‌های حاضر در این کنفرانس که بعضا در تضاد با یکدیگر قرار دارند، انتظار نمی‌رود نتایج محکمی در این نشست حاصل شود.
ناظران با هیجان زیادی منتظرند که ببینند آیا میان نمایندگان آمریکا و سوریه و ایران در حاشیه این اجلاس مذاکرات مستقیمی انجام خواهد گرفت یا خیر، به ویژه آن که واشنگتن دمشق و تهران را متهم می‌کند از ناآرامی در عراق و منطقه حمایت می‌کنند.
به دلیل هراس از حملات احتمالی، نمایندگان مصر، اتحادیه عرب و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل در منطقه سبز در مرکز بغداد که به شدت محافظت می‌شود، مستقر هستند.
جزییات زمان و چگونگی برگزاری این ملاقات اعلام نشده است. قرار است پس از این نشست، وزیران امور خارجه این کشورها با یکدیگر ملاقات کنند. رسانه‌های مصری گزارش دادند این نشست اولین جمعه در ماه آوریل در مصر آغاز خواهد شد.

آماده نبودن برای تغییر مسیر
احزاب دولتی عراق پیش از برگزاری این کنفرانس در بغداد تصریح کرده‌اند که برای تغییر مسیر رادیکال آمادگی ندارند. آنها هشدار داده‌اند "دخالت در امور داخلی عراق" غیرقابل تحمل است. به طور ویژه به درخواست دیپلمات‌های ارشد اتحادیه عرب برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی و خلع سلاح شبه‌نظامیان اعتراض شده است.
سامی العسکری، سخنگوی ائتلاف شیعیان به ریاست نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق امروز اعلام کرد که موضوع اصلی فقط این است که پذیرش دعوت این تعداد از کشورها برای حضور در بغداد به معنای به رسمیت شناختن دولت عراق است.
بر اساس این گزارش، آمریکا این امر را منتفی ندانسته است که نماینده‌اش به طور مستقیم با نمایندگان تهران و دمشق درباره مساله عراق گفت‌وگو کند. اما قرار نیست مذاکره‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران صورت بگیرد.
تهران، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه را به بغداد اعزام کرده است.

کد خبر 17437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز