همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد تعداد معتادان به مواد مخدر در سرتاسر جهان که اکثریت آنها نیز به کوکائین و هرویین اعتیاد دارند را ‌27 میلیون نفر اعلام کرده است.

گزارش اعتیاد سازمان ملل متحد

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد ‌انتظار می‌رود تعداد جهانی معتادان به مواد مخدر با توجه به افزایش قابل پیش‌بینی افزایش جمعیت شهری در کشورهای در‌حال توسعه تا سال 2050 درحدود 25 درصد افزایش پیدا کند.

همچنین دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد یا UNODC پیش‌بینی کرده که بیشترین منطقه رشد در زمینه مصرف مواد مخدر در میان زنان باشد.

گزارش سالانه مواد مخدر سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند با کاهش ناگهانی مصرف هرویین و کوکائین در آمریکای شمالی و اروپای غربی،‌ از میزان سلطه این مواد بر روی این مناطق کاسته شده و بار بحران مواد مخدر جهان از دوش کشورهای توسعه یافته بر دوش کشورهای در‌حال توسعه خواهد افتاد.

سازمان ملل در تلاشی سالانه به منظور پیش‌بینی روند مصرف مواد مخدر در جهان،‌ گزارش می‌دهد درحالی‌که شاه‌دانه پرمصرف‌ترین مخدر غیرقانونی مورد استفاده از جهان باقی خواهد ماند،‌ بیشترین افزایش در میزان استفاده از مواد ترکیبی و استفاده غیر دارویی از داروهای پزشکی که از مواد قانونی تهیه شده‌اند خواهد بود.

در این گزارش آمده‌است که در سال 2010 درحدود 230 میلیون نفر از مواد مخدر استفاده کرده‌اند. همچنین درحال حاضر در حدود 27 میلیون معتاد به مواد مخدر،‌به ویژه هرویین و کوکائین وجود دارد که در حدود 0.6 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل متحد می‌گوید تولید تریاک در سال 2010 با افزایشی 61 درصدی از سه هزار و 600 تن به پنج هزار و 800 تن رسیده است. همچنین میزان تولید جهانی تریاک در سال 2011 به هفت هزار تن رسیده است. میزان مصرف هرویین در آمریکا و اروپا به حالتی پایدار یا رو به کاهش رسیده‌است. به گفته سازمان ملل در آفریقا و آسیا که 70 درصد از معتادان به هرویین در این دو منطقه به سر می برند،‌ کمبود اطلاعاتی آشکار وجود دارد اما احتمال افزایش تعداد معتادان در این مناطق وجود دارد درحالی‌که الگوی مصرف آنها ناشناخته باقی‌مانده است. همچنین دومین کشور جهان در تولید خشخاش و تریاک پس از افغانستان برمه اعلام شده‌است.

از سویی دیگر در میزان تولید کوکائین کاهش قابل توجهی مشاهده شده است،‌ بر اساس گزارش سازمان ملل در میزان کلی کشت گیاه این ماده مخدر از سال 2007 درحدود 18 درصد کاهش مشاهده شده و در میزان تولید این ماده در کلمبیا نیز کاهش شدیدی دیده شده است. این کاهش تولید با کاهش مصرف این ماده مخدر در آمریکای شمالی مواجه شده‌است.

گزارش جدید همچنین افزایش میزان استفاده غیر پزشکی از داروهای پزشکی به ویژه در استرالیا و آمریکا را به تایید رسانده‌ است. سازمان ملل می‌گوید تعداد معتادان مواد مخدر تا سال 2050 با توجه به افزایش جمعیت جهان افزایش پیدا خواهد کرد که بیشترین این افزایش در میان کشورهای درحال توسعه و در میان زنان خواهد بود.

کد خبر 175446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز