همشهری آنلاین: پزشکی در هند یک کرم 13 سانتی‌متری زنده را از چشم یک بیمار سالمندی که از درد مداوم شکایت داشت بیرون کشید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هنگامی دکتر وی سیتارامان، متخصص چشم، بیمار 75 ساله‌اش پی کی کریشنامورتی را این هفته در بیمارستان فورتیس بمبئی معاینه کرد، از دیدن منظره به شدت نامعمول انگلی به هم پیچیده در چشم او شگفت زده شد و مجبور شد به سرعت او را عمل کند تا این انگل را پیش از ایجاد آسیب وخیم خارج کند.

سیتارامان گفت" این کرم زیر ملتحمه چشم به هم پیچیده بود. این برای اولین بار در طول حرفه‌ پزشکی 30 ساله‌ام بود که چنین موردی را می‌دیدم."

کریشنامورتی ازدو هفته پیش دچار قرمزی و تحریک چشم شده بود تا اینکه پزشک این کرم نخی‌شکل را هنگامه معاینه چشم او در زیر میکروسکوپ کشف کرد.

سیتارامان می‌گوید: "بیمارم هم از دیدن این کرم بسیار آشفته و نگران شده بود."

دکتر سیتارامان این کرم 13 سانتی‌متری را ایجاد منفذ کوچکی زیر ملتحمه- در یک عمل جراحی 15 دقیقه‌ای- که همسر هراسان بیمار، ساراواتی هم شاهد آن بود، خارج کرد.

ساراواتی به یک روزنامه محلی گفت: "کرم هنوز در حال حرکت و پیج خوردن بود؛ کمی ترسناک بود."

با خارج کردن کرم علائم بیمار بهبود پیدا کرد و کرم که تا 30 دقیقه پس از جراحی هنوز زنده بود به بخش میکروب‌شناسی بیمارستان فرستاده شد تا شناسایی شود.

سیتارامان پیش از این تنها شنیده بود که کرم‌های در حد دو یا سه سانتی‌متر از چشم بیماران خارج شده باشد. او می‌گوید: "احتمالا کرم به این طول را باید رکورد محسوب کرد."

به نظر او این انگل در نتیجه بریدگی در پایش یا در نتیجه خوردن غذای خام یا درست پخته نشده وارد بدن این بیمار شده است، و پس از وارد شدن به جریان خون به چشم او رسیده است.

او می‌گوید: "اگر کرم از چشم بیمار خارج نشده بود ممکن بود و به لایه‌های درونی‌تر چشم نفوذ کند و باعث کوری‌اش شود. ممکن بود این کرم وارد مغز او شود و مشکلات عصبی جدی ایجاد کند."

کد خبر 175590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز