پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان کنفرانس اسلامى امروز در پوتراجایاى مالزى به منظور بررسى مسائل لبنان تشکیل جلسه داد و خواستار آتش بس در لبنان شد.

به گراش آسوشیتدپرس از  پوتراجایا شرکت‌کنندگان در این نشست خواستار برقرارى فورى آتش‌بس در لبنان شدند.

نمایندگان ۱۷ کشور از ۵۶ کشور عضو این سازمان خواستار استقرار واحدهاى بین‌المللى حافظ صلح سازمان ملل متحد در مرز بین لبنان و اسراییل شدند. همچنین عبدالله احمد بداوى نخست‌وزیر مالزى گفت که کشورهاى اسلامى باید در پایان بخشیدن به درگیرى‌هاى لبنان و نوار غزه نقش فعال‌ترى ایفا کنند. وى افزود: مسلمانان باید نشان بدهند که آماده‌اند، سربازان حافظ صلح خود را زیر پرچم سازمان ملل متحد به منطقه اعزام دارند.

نخست‌وزیر مالزى همچنین در این نشست یک روزه متذکر شد: وظیفه‌ى سیاسى و اخلاقى کشورهاى اسلامى، دفاع از لبنان و فلسطینیان است. جنگ‌افروزى‌هاى اسراییل نباید بدون مجازات بماند. وى در ادامه افزود: شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون آنقدر شجاعت نداشته تا حملات اسراییل را محکوم کند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبران کشورهای اسلامی در نشست یک روزه‌ی خود در سازمان کنفرانس اسلامی خشم خود را از سیاست‌های دوگانه‌ی جهان در قبال حملات اسراییل به لبنان اعلام داشته و نسبت به پیامدهای وخیم ادامه‌ی این حملات هشدار دادند.

در بخشی از پیش‌نویس قطعنامه‌ی پایانی این نشست بررسی در خصوص جنایات جنگی اسراییل در هدف‌گیری‌هایش در جنگ با لبنان خواسته شده است.

بسیاری از کشورهای اسلامی آمادگی خود را برای اعزام نیرو به لبنان تحت لوای سازمان ملل اعلام داشتند.

به علاوه در پیش‌نویس این قطعنامه آتش‌بس فوری و اعمال فشار آمریکا، متحد اسراییل، بر این رژیم برای توافق با آتش‌بس و پس از آن استقرار نیروهای حافظ صلح خواسته شده است.

به گفته‌ برخی نمایندگانی که دراین جلسه حضور داشتند بخش‌هایی از این پیش نویس از جمله درخواست پرداخت غرامت از سوی اسراییل به لبنان و غزه به دلیل خسارت به زیرساخت‌های این مناطق هنوز مورد بحث‌ وتبادل نظر است.

در این پیش‌نویس از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده تا به مسوولیت خود در جهت برقراری صلح و امنیت عمل کند و آتش‌بس جامع و فراگیری در منطقه برقرار سازد و در خصوص برقراری آتش‌بس تاخیر نکند.  در این پیش‌نویس هم‌چنین مبادله‌ی فوری اسرا درخواست شده است.

کد خبر 1757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز