همشهری آنلاین: "ویکتوریا نولند" سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا این مطلب را اعلام کرد. هر گونه تلاش ایران برای ایجاد مانع در مقابل کشتیرانی در تنگه هرمز به منزله نقض قوانین بین المللی خواهد بود.

نولند در کنفرانس خبری روز سه شنبه خود گفت: "تنگه هرمز دارای موقعیت بین المللی است و باید باز بماند. ایران دارای تعهدات بین المللی مربوطه است و ما انتظار داریم تهران این تعهدات را اجرا کند".

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه وی افزود: "تنگه هرمز دارای موقعیت بین المللی است و تمام کشورها می توانند از تنگه هرمز استفاده کنند. بر همین اساس کشتی های نظامی و تجاری از این تنگه عبور کنند. هر گونه تلاش ایران برای بستن این تنگه یا وادار کردن کشتی ها به دریافت اجازه عبور از مقامات ایران مغایر حقوق بین المللی بوده و مورد پذیرش مقامات آمریکا قرار نخواهد گرفت".

سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ دادن به این پرسش امتناع ورزید که اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، کشور وی چکار خواهد کرد.

پیشتر "جواد کریمی قدوسی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفته بود: "طرح مسدود کردن تنگه هرمز با امضای بیش از 120 نماینده مجلس برای مقابله با تحریم های اخیر دشمنان خارجی تهیه شده است".

طرح مسدود کردن تنگه هرمز که با قید دو فوریت تهیه شده است، دارای یک ماده واحده است.

بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است تا بر اساس حق حاکمیت خود از عبور نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، جلوگیری کند.

گفته کریمی قدوسی، طرح فوق الذکر پس از امضای اکثریت نمایندگان مجلس تقدیم هیات رییسه می شود.

کد خبر 176242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز