همشهری آنلاین- فهیمه سادات طباطبایی: چند سالی است که برای تردد در سطح شهر چندان نباید نگران قفل شدن ترافیک و تردد سخت خودروها باشیم؛ از طرفی برای رسیدن از شمال تهران به جنوب آن، شرق آن به غربش و نقاط مرکزی شهر تنها یک راه و یک مسیر اجباری وجود ندارد، حالا تهرانی‌ها می‌توانند از دارآباد به شاه عبدالعظیم بروند و نواب را بدون توقف و با سرعت بالا بروند. گویا قرار است همه چراغ‌های قرمز سبز شوند.

جایزه ادبی

به گزارش همشهری آنلاین، معضل تولید انبوه خودروی غیراستاندارد و وارادات بیش از 40 هزار خودرو خارجی به طور میانگین در طول هر سال، مدت زمان دیرینه‌ای هستت که گریبان شهرهای بزرگ و در راس آن تهران را گرفته است؛ تهرانی که به زعم مردم تبدیل به یک پارکینگ بزرگ شده و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نه تنها چاره‌ای برای آن ندارند بلکه هر ساله بر تولیدات و واردات خود می‌افزایند.

هم اکنون تهران محل تردد بیش از 5.3 میلیون خودرو شده است، آماری که در انتهای سال گذشته رییس پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرد. سردار محسن انصاری براین نکته نیز تاکید کرده بود که معابر تهران حداکثر برای 2 میلیون دستگاه خودرو ظرفیت دارند.

اما مسئولان مدیریت شهری برای برون رفت از این معضل چه کرده‌اند؟ براساس گزارش عملکرد 6 ساله شهرداری تهران، ساخت اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها، تونل‌های با طول بیش از 6 کیلومتر، افزایش خطوط مترو و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح از مهمترین فعالیت‌هایی است که بخش‌های گوناگون شهری آن را پیگیری کرده‌اند.

تونل توحید، تونل صدر-نیایش، تونل امیرکبیر، بزرگراه امام علی، بزرگراه شهید باقری، ادامه بزرگراه همت تنها بخشی از پروژه‌های بزرگ شهری هستند که از سال 1384 تاکنون ساخته شده‌اند.

گام اول: هدف گذاری

سال 1386، شهرداری تهران در معرفی برنامه‌های کلان شهری در بخش بیان اهداف خود اعلام کرد: "پروژه‌های عمرانی زیرساخت شهر تهران در برگیرنده عملیات ابنیه و سیویل بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح است که بدنبال ایمنی تردد، روان سازی ترافیک، کاهش زمان توقف و کاهش آلودگی انجام شود."

براساس این گزارش، "ارتقای ظرفیت‌‍‌های عبور و مرور و تقویت کارکردهای کیفی آن بخش مهمی از مجموعه فعالیت‌های زیرساختی شهرداری تهران را تشکیل می‌دهد و در این راستا، مجموعه فعالیت‌ها و عملیات شهرداری تهران طی سال‌های 1390-1384 بر محور برنامه‌های چندگانه‌ای شکل گرفته است."

"توسعه زیرساخت‌های عبور و مرور مشتمل بر تکمیل رینگ داخلی و خارجی و اجرای بزرگراه‌های شمالی جنوبی جهت دسترسی راحت تر و سریع تر به نقاط مختلف شهر و تسهیل در عبور و مرور، کاهش زمان سفرهای شهری، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا، حذف تقاطع‌های هم سطح، عدم تداخل مسیرها و روان سازی ترافیک و همچنین افزایش دسترسی محله‌ها در دو سمت بزرگراه‌ها به یکدیگر با ایجاد تقاطع‌های غیر هم سطح و زیرگذر در نقاط مختلف بخش  قابل ملاحظه‌ای از این برنامه‌ها را تشکیل می‌دهد."

همچنین در بیان اهداف شهرداری تهران تاکید شده است: بخش مهم دیگر در حوزه توسعه زیرساخت‌ها معطوف به مدیریت هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی ناشی از بارش‌های متوازن و طبیعی در حوزه شهری از طریق احداث و گسترش شبکه‌های فرعی و نیز کنترل سیلاب‌های مخرب و شرایط ناپایدار بعد از بارش‌های سنگین و نامتوازن با احداث حوضچه‌های رسوبگیر و مخازن تعدیل کننده دبی اوج سیلاب و احداث شبکه‌های اصلی یا کمکی است. اجرای طرح‌های عظیم شهری مبتنی بر دانش و تخصص بومی نیز از جمله محورهای این حوزه محسوب می‌شود.

گام دوم عملیاتی کردن برنامه‌ها

ساخت 159 کیلومتر بزرگراه در طول 6 سال

براساس آخرین آمار از معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، برای توسعه ظرفیت‌های عبور و مرور شهری، طول بزرگراه‌های شهر تهران با حدود 52 درصد رشد از 304 کیلومتر در سال 1384 به 463 کیلومتر در پایان سال 1390 افزایش یافته است و با ایجاد بیش از 150 کیلومتر امکانات جانبی بزرگراهی شامل لوپ‌ها و دسترسی‌ها حلقه ترافیکی پایتخت را کامل تر کرده است.

پخش 7.5 میلیون آسفالت در خیابان‌ها

همچنین پخش 5/7 میلیون تن آسفالت در سطحی حدود 45 میلیون مترمربع از خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر در 6 سال، بهینه سازی پوشش آسفالت با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین و دستیابی به شاخص مصرف 15/0 تن در هر مترمربع در سال 1390 در مقایسه با شاخص 38/0 تن در هر مترمربع در سال 1384، اجرای بیش از 33/2 میلیون تن آسفالت در سطحی حدود 883 هزار مترمربع در سال 1384 در مقایسه با اجرای بیش از 91/2 میلیون تن آسفالت در سطحی حدود 9/1 میلیون مترمربع در سال 1390 از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

براساس این گزارش انجام اقدامات لازم روند مصرف بی رویه آسفالت گرم نیز به تدریج کاهش یافته و بر میزان استفاده از سایر گزینه‌های ترمیم و نگهداری و استفاده از روش‌های بازیافت سرد، آسفالت‌های سرد و با دوام بالا، بازیافت گرم و آسفالت‌های پلیمری افزوده شده است.

ساخت 73 پل و تقاطع غیرهمسطح

بخشی از عملکرد شهرداری تهران در ارتقای ظرفیت‌های عبور و مرور شامل افزایش 73 پل و تقاطع غیرهم سطح در بازه زمانی 6 ساله از 157 دستگاه در سال 1384 به 235 دستگاه در پایان سال 1390 بوده است. در این زمینه نوآوری و پایدارسازی عملکرد پل‌های سواره با به کارگیری روش‌های نوین درز انبساط پل‌ها به میزان 8/5 کیلومتر، راهبری و اجرای عملیات تعمیر و نگهداری 22 پل شهری، اجرای طرح مقاوم سازی و بهسازی 6 پل شهری، انجام مطالعات تعمیر 90 دستگاه پل، تکمیل مطالعات مقاوم سازی 8 دستگاه پل و انجام مطالعات فاز اول تعمیر و مقاوم سازی 100 پل سواره رو شهر تهران از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

ساخت 4 تونل در محورهای اصلی شهر

توسعه زیرسطحی به عنوان رویکردی اساسی در حوزه زیرساخت‌های شهری موضوعی است که علاوه بر آثار گسترده آن بر ترافیک شهر، اثرات مثبت دیگری به شکل کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و همچنین ارتقای رضایت شهروندان را در بر دارد. در این زمینه طی 6 سال اخیر شهرداری تهران بر توسعه و احداث تونل‌ها و زیرگذرهای مورد نیاز متمرکز شده است که تحقق اهداف فوق را تسهیل می‌کند.

نام پروژه

مشخصات و هدف

محل احداث

مرحله ساخت

1.تونل رسالت

دارای دو تونل بلند از میدان آفریقا تا شرق دره نظامی گنجوی هریک به طول تقریبی 827 متر، دوتونل کوتاه بهم چسبیده از غرب ده نظامی گنجوی تا قبل از بزرگراه کردستان هریک به طول تقریبی 175 متر، یک پل بتنی کالورتی، یک پل قوسی بتنی سه دهنه و چهارده قطعه دیوار حائل به طول 2455 متر و در مجموع 70 هزار متر مربع بزرگراه رمپ و لوپ است. در این تونل تعداد 26هزار و 700 قطعه پیش ساخته به کار رفته و ساختمان های جنبی آن شامل مر کز کنترل، مخزن آب ذخیره آتش نشانی و اتاق پمپاژ ، پست برق اختصاصی و اتاق ژنراتور و اتاق تابلوهای توزیع است.

از غرب بزرگراه مدرس تا قبل از بزرگراه کردستان

از ابتدای اردیبهشت 1376 آغاز و در 24 تیرماه 1385 پس از 9 سال به پایان رسید.

2.تونل نیایش

بزرگراه های نیایش و شهید صدر به عنوان دو شریان اصلی ترافیک در امتداد شرق به غرب می باشند که اتصال این دو بزرگراه موجب کاهش بخشی از معضلات ترافیکی در راستای شرقی غربی تهران می شود. این تونل با طول  این تونل  با 6 کیلومتر بزرگترین تونل شهری است با دو سطح مقطع 140 متر و 190 متر مربع در نوع خود بی نظیر است. پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه شهید صدر حد فاصل تقاطع بزرگراه های مدرس صدر در غرب تا تقاطع بزرگراه های شهید بابایی امام علی(ع) در شرق در دو باند شمالی و جنوبی که هر باند دارای دو خط عبور 5/3 متری و یک خط اضطراری 5/2 متری و طول کلی حدودا 6000 متر تعریف شده است که با احتساب دسترسی های پیش بینی شده در طرح، بالغ بر 10 کیلومتر خواهد شد.

 

شامل بزرگراه نیایش، تقاطع کردستان نیایش، پارک ملت، خیابان ولیعصر، بزرگراه آفریقا و هم چنین بزرگراه شهید صدر/مسیر پل بزرگراه طبقاتی شهید صدر از روی پل شریعتی عبور کرده و سپس در محل عبور از بزرگراه کاوه، یک دسترسی از کاوه شمال به جنوب به پل طبقاتی شهید صدر به سمت غرب تعریف شده است. پل بزرگراه طبقاتی به مسیر خود ادامه داده و سپس در قیطریه تبادل های مختلفی با آن تعریف شده است. بعد از قیطریه پل بزرگراه طبقاتی از روی پل های تقاطع خیابان پاسداران و بزرگراه صیاد شیرازی عبور کرده و در تقاطع با بزرگراه امام علی(ع) از طریق دسترسی های مختلفی به بزرگراه شهید بابایی و بزرگراه امام علی(ع) متصل خواهد شد.

شهردار تهران وعده داده است که 22 بهمن سال 1391 این پروژه افتتاح شود.

3. مجموعه زیرگذر و تونل امیرکبیر

 

کل عملیات طرح مجموعه زیرگذر و تونل امیرکبیر که به عنوان یک پروژه زیربنایی در محدوده مرکزی تهران به طول 2741 متر رفت و برگشت و با هدف کاهش بار ترافیکی در مناطق 12 و 14 از جمله بازار بزرگ تهران در دست اجرا قرار گرفته است، تاکنون مرحله سه راه امین حضور تا خیابان 17 شهریور ساخته شده است. حذف زمان توقف وسایل نقلیه در محل تقاطع امیرکبیر و 17 شهریور، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش اثرات منفی زیست محیطی و کاهش آلودگی از مهم ترین تأثیرات عمده بهره برداری از این بخش پروژه تاکنون بوده است. در ادامه عملیات با اصلاح تراز بخشی از این زیرگذر، ادامه آن به شکل تونل به طول 74 متر از زیر خیابان 17 شهریور عبور می‌کند و در حد فاصل خیابان 17 شهریور و شکوفه نیز زیرگذری به طول 230 متر اجرا می شود که در قسمت فوقانی آن، یک پارکینگ طبقاتی احداث خواهد شد.

این تونل‌ با طول تقریبی250 متر از زیر خیابان شکوفه تا میدان کلانتری، از میدان کلانتری تا اتوبان امام علی(ع) به طول 798 متر(در امتداد خیابان درودیان) و به طول 845 متر(در امتداد خیابان کرمان)، دو مسیر رفت و برگشت را ایجاد خواهد کرد.

بخشی از این تونل از خیابان 17 شهریور تا سه راه امین حضور به بهره برداری رسیده است اما معاون عمرانی شهرداری بهره برداری از این تونل را منوط به بازگشایی بزرگراه امام علی(ع) عنوان کرده است.

4. تونل توحید

 

به منظور اتصال دو بزرگراه شهید چمران و شهید نواب صفوی و تکمیل رینگ های ترافیکی شمالی جنوبی تهران (تکمیل اولین بزرگراه شمال به جنوب تهران) و حل معضل ترافیک در حد فاصل تقاطع بزرگراه شهید چمران و خیابان باقرخان تا تقاطع بزرگراه شهید نواب صفوی و کاهش ترافیک بزرگراه های موازی نظیر بزرگراه شهید مدرس و یادگار امام(ره)، تونل توحید با طول 4276 احداث شد. این پروژه با مجموع 6 باند ترافیکی رفت و برگشت با تعبیه 70 دستگاه جت فن سقفی برای تهویه مناسب تونل و تعبیه سه ایستگاه تزریق هوا (ساکاردوها) و با بهره گیری از توان فنی و اجرایی بیش از 4هزار نفر در سه نوبت به مدت 30 ماه احداث و در بهمن 1388 به بهره برداری رسید.

از دستاوردهای اجرای تونل توحید می توان به صرفه جویی در مصرف سوخت ، صرفه جویی روزانه 400 هزارساعت در وقت شهروندان، کاهش آلودگی های زیست محیطی و هم چنین باور اجرای پروژه‌های عمرانی در زمان مقرر و با کیفیت مناسب اشاره کرد.

بزرگراه شهید چمران و شهید نواب صفوی

سوم اردیبهشت 1386 آغاز و در 12 بهمن 1388 افتتاح شد.

5. پل جوادیه

پل جدید جوادیه در راستای کاستن از بار ترافیکی منطقه جوادیه و راه آهن و امکان هدایت ترافیک به سمت میدان بهمن و هم چنین تامین تقاطعهای غیرهم سطح دسترسی جوادیه و میدان راه آهن طراحی و اجرا شد. پل جوادیه به عنوان تنها پل 3 پایه جهان بر روی خطوط راه آهن سراسری جنوب تهران دارای سه پایه بتنی و دو نشیمنگاه در سمت چپ و یک نشیمنگاه در سمت راست است که به عنوان نشیمنگاه اصلی پایه های فلزی پل عمل می کند. طول کلی پل 210متر با عرض30 متر (دو باند 14 متری و فاصله 2 متری بین باندها) است و دهانه اصلی قوس فلزی 104.5 متر در نظر گرفته شده است. این پل برای عبور 6 خط سواره‌رو با حاشیه ایمنی لازم و پیاده‌روهایی به عرض 2 تا 3 متر در طرفین طراحی و اجراشده است. ارتفاع آزاد (گاباری) ملحوظ شده برای عبور قطارهای برقی دوطبقه 7.5 متر است.

منطقه جوادیه، راه آهن و میدان بهمن

15 اردیبهشت 1387 آغاز و 22 بهمن 1389 افتتاح شد.

6. تعمیر و نگهداری پلهای هوایی چمران، همت و سیدخندان

 

جنبه ای دیگر از عملیات مربوط به تقاطع های غیر هم سطح شامل نگهداری و تعمیر پل های هوایی شهر تهران می شود. در این ارتباط علاوه بر تعمیرات اساسی و نگهداری متعارف برای کلیه پل ها (129 هزار مترمربع) و تعمیرات سطحی 48 دستگاه پل، تعمیر پل های همت چمران(2173 مترمربع) و پل سید خندان (10440 مترمربع) به صورت ویژه انجام شده است.

 

پلهای هوایی چمران، همت و سیدخندان

 در دست ساخت

7. بزرگراه شهید زین الدین حدفاصل امام علی تا سه راه آزمایش

 

به منظور تکمیل کمربند شرق و غرب و ایجاد دسترسی مناسب در جهت حل مشکل ترافیکی در محدوده شمال شرق تهران، این پروژه در 3 قطعه از پل امام علی(ع) شروع و با از عبور از اراضی نیروی دریایی، منطقه جنگلی لویزان، تقاطع های غیر همسطح هنگام، سراج، بزرگراه شهید باقری، میدان پروین به سمت شرق تا سه راه آزمایش ادامه می یابد که 3/7 کیلومتر آن تا تقاطع استخر در سال 90 به بهره برداری رسیده است. همچنین در ادامه این بزرگراه به ‌صورت کندرو همسطح و تندرو غیرهمسطح طراحی شده است که شامل مسیر بزرگراه به طول حدود 7/3 کیلومتر ، کندروها به طول 8/4 کیلومتر ، خیابان‌های دسترسی به طول 5/3 کیلومتر ، کانال جمع‌آوری آبهای سطحی به طول 5/2 کیلومتر و سه دستگاه پل به طول حدوداً 1250 متر است.

 

7.3 کیلومتر از آن تا تقاطع استخر در ابتدای سال 90 به بهره برداری رسید و معاونت عمرانی شهرداری تهران وعده داده همه پروژه تا پایان سال 91 به پایان برسد.

8. بزرگراه امام علی(ع) از بزرگراه رسالت تا صالح آباد

 

بخش در دست احداث دارای 24 تقاطع و 7 دوربرگردان بوده و در اغلب قسمت ها دارای چهار خط عبور 5/3 متری در هر جهت است. یکی از ویژگی های بارز نیمه جنوبی که آن را از نیمه شمالی متمایز می سازد، طراحی باندهای دسترسی پیوسته و ممتد است که به دلیل وجود تقاطع های مهم و بلوک های جمعیتی موجود در این محدوده سطح دسترسی کاربری های اطراف نیز افزایش یافته است. این بزرگراه شمال شهر (منطقه دارآباد) را به جنوبی ترین نقطه تهران(حرم حضرت عبدالعظیم) متصل می کند.

این بزرگراه از شمالی ترین نقاط تهران از بزرگراه ارتش آغاز و پس از عبور از مناطق 1، 4، 7، 8، 13، 14، 15 و 20 نهایتاً به بزرگراه صالح آباد در جنوب تهران متصل می شود. طول بزرگراه در دست اجرا حدود 20 کیلومتر بوده و شامل بخش های مسیل باختر تا پیروزی، پیروزی تا میدان محلاتی، میدان محلاتی تا بزرگراه آزادگان، جنوب آزادگان تا رستگار مقدم و رستگار مقدم تا شهید آوینی و بزرگراه شهید آوینی تا بزرگراه صالح آباد است. همچنین بخش پایانی از بزرگراه شهید آوینی تا بزرگراه صالح آباد توسط منطقه 20 به طول حدود 3 کیلومتر در حال اجرا است.

بخش های زیادی از این پروژه افتتاح شده است اما شهردار تهران وعده داده کل پروژه تا میلاد امام علی (ع) در سال 92 به بهره برداری رسد.

9.بزرگراه یادگار امام (ره)

بزرگراه یادگار امام(ره) در قسمت تندرو به صورت گالری و در قسمت بالا، دسترسی محلی است. قسمت گالری از کیلومتراژ 730+0 شروع و در کیلومتراژ 330+1پایان می پذیرد. اجرای شمع ها به عمق حدود 23 متر درکناره های گالری و ستون های شکل دار و با فاصله 30 متر در وسط گالری همراه با تابلیه بتنی با فضاهای خالی(قابل استفاده جهت سیستم تهویه) اجرا می شود. عرض گالری 29 متر و به عمق 8 متر می باشد که در فاصله های 30 متری پایه های نگهدارنده ساخته شده و بوسیله کابل پیش تنیده می شود.

بزرگراه یادگار امام اصلی‌ترین شریان شمالی جنوبی و شرقی غربی در محدوده شمال غرب و غرب تهران است. این بزرگراه از بزرگراه شهید چمران آغاز و به پادگان جی منتهی می‌شود. پروژه در حال حاضر از حدفاصل خیابان آزادی تا شهید دستغیب در حال اجرا می باشد و دارای دو فاز اجرایی بوده که فاز اول آن از تقاطع خیابان آزادی تا خیابان شهید دستغیب و فاز دوم آن از خیابان شهید دستغیب تا پادگان جی است.

 

تراز صفر این بزرگراه تمام شده است و کل پروژه تا مرداد 91 به بهره برداری می رسد.

10.پروژه های شهیدخرازی و تقاطع شهید همت و دو گاز

 

پروژه بزرگراه شهیدهمت حدفاصل بلوار اردستانی تا انتهای منطقه 22 به طول سه هزار و 622 متر در دو محور با عرض متوسط 20 متر با احتساب کندرو در هر محور، شامل سه باند سواره رو در هرمحور در حال اجرا است. در این محور احداث تقاطع های غیر هم سطح بزرگراه شهید همت با بزرگراه دوگاز شامل احداث 7 پل و با خیابان وردیچ شامل ساخت دو پل و هم چنین در تداخل با مسیر کانال وردآورد است که جهت اتصال اتوبان شهیدهمت به انتهای محدوده منطقه 22 در دست اجرا است.هدف اصلی از اجرای این پروژه سهولت در مسیر تردد شرق به غرب و غرب به شرق بزرگراه شهید خرازی و همچنین شمال به جنوب و جنوب به شمال بزرگراه دوگاز است.

مسیر بزرگراه شهید همت به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای شرقی غربی تهران نقش قابل توجهی در هدایت و جابجائی سفرهای روزانه درون شهری دارند. بر اساس طرح تفصیلی، بزرگراه همت از آزادراه سرخه حصار (تقاطع سه راه آزمایش) در شرق شروع و تا کرج ادامه می یابد. قسمتی از مسیر مذکور از شهرک شهید باقری تا بلوار پژوهش به طول 1800 متر در سال 88 به بهره برداری رسیده است. ادامه این محور حد فاصل بلوار پژوهش تا بلوار اردستانی شامل 1800 متر تندرو در دومحوربا عرض متوسط 10/21 مترشامل چهار باند در هرمحور و 1200 متر کندرو در دومحور با عرض متوسط 8 متر در 2 باند در حال اجرا است.

 معاونت عمرانی شهرداری تهران زمان اتمام کل این پروژه را نیمه دوم سال 1391 اعلام کرده است.

11. بزرگراه شهید باقری ازاستقلال تا اتوبان شهید بابائی و تقاطع های مربوطه

 

بزرگراه شهید باقری با هدف ارتباط سریع و مستقیم شمال تهران به نواحی جنوب در قسمت شرق تهران و دسترسی به خروجی های شرق و جنوب تهران بزرگراه امام رضا (ع) و بزرگراه خلیج فارس، تسهیل و روانسازی ترافیک بزرگراه های بابائی،دوران و خیابان های هنگام، استقلال و محدوده شمال شرق تهران و همچنین حذف زمان توقف وسائل نقلیه در محل مسیرهای قدیمی منتهی به بزرگراه شهید بابائی در دست احداث قرار گرفته است. این پروژه شامل محور بزرگراه به طول 2250 متر با عرض 45 متر به همراه تقاطع های غیرهم سطح استقلال به همراه مسیرهای کنارگذر، زیرگذر یاس، زیرگذر شهرک امید و تقاطع بزرگراه شهید بابائی به همراه مسیرهای کنارگذر است.

 

بزرگراه شهید باقری به طول 7 کیلومتر به صورت محور شمالی جنوبی در شرق تهران واقع شده است. این پروژه از بزرگراه شهید بابایی شروع و تا بلوار استقلال ادامه دارد. با اجرای این قسمت، بزرگراه شهید باقری تکمیل شده و از بزرگراه شهید بابایی تا شهید دوران قابل بهره برداری خواهد بود.

تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان استقلال ( پل استقلال ) با 540 متر پل و دو کیلومتر مجموعه دسترسی ها که از شمال و جنوب ، پروژه را به شرق غرب متصل می کند 15 اسفند 1390 به بهره برداری رسید. براساس گفته معاون عمرانی شهرداری تهران ادامه این پروژه تا اتصال به بزرگراه بابایی به صورت سه شیفت آغاز می شود و در سال 91 به باند جنوبی بزرگراه شهید باقری انجام می شود.

12.بزرگراه آزادگان

بطور کلی بزرگراه های کمربندی شهرها به شکل رینگ، محدوده شهر را احاطه کرده و با انتقال ترافیک بین شهر ها بدون ورود و تداخل با ترافیک داخلی شهر نقش بسزایی در کاهش ترافیک درون شهری ایفا می کند. در این میان نقش کمربندی کلان شهر تهران با توجه به پایتخت بودن و جمعیت بسیار بالا و همچنین گسترش بی رویه آن و وجود کارخانجات و شهرک های اطراف برای عبور و انتقال ترافیک بسیار مهم و حیاتی است.این پروژه شامل تقاطع های فتح ، پل راه آهن، پل رود خانه کن، دور برگردان غیر همسطح الغدیر، دوربرگردان غیر همسطح خلیج فارس، پل آزادراه سعید آباد ساوه، پل رو گذر تقاطع احمد آباد مستوفی، تقاطع راه آهن تبریز آزادگان و تقاطع آیت الله سعیدی است.

است محور آزادگان به عنوان پر ترافیک ترین مسیر بزرگراهی کشور از پل فتح آغاز و با طول حدود 16 کیلومتر به تقاطع شهید کاظمی منتهی می شود.

بخشی از این بزرگراه در منطقه 21 افتتاح شده است شهردار تهران دهم دی ماه سال 1390 وعده داد این کل این پروژه تا پایان سال 91 به اتمام رسد.

  13.طراحی و اجرای کانال مشترک تاسیسات شهری

 

از دیگر پروژه های بزرگ شهری که طی شش سال گذشته در پاسخ به یکی از دیرپاترین چالش های شهر تهران مدنظر قرار گرفته و به طور آزمایشی در منطقه 22 اجرا شده است، پروژه طراحی و اجرای کانال مشترک تاسیسات شهری است. هدف از اجرای این پروژه، دستیابی به روشی بهینه برای کاهش حجم، تعدد و هزینه‌های حفاری خیابانی،‌ کاهش ترافیک،‌ مشکلات و هزینه‌های ترمیم خیابان،‌ بهره‌برداری همیشگی از معابر عمومی،‌ افزایش عمر تاسیسات،‌ کاهش مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع بوده و منافع جانبی متعددی چون‌ کاهش مخاطرات ناشی از حفاری‌های گوناگون،‌ افزایش سرعت دسترسی در زمان وقوع بلایای طبیعی (‌زمین لرزه، سیل و طوفان)‌،‌ دسترسی به اطلاعات بهنگام از نقشه و وضعیت جاری تاسیسات،‌ پایش، نظارت و کنترل موثر تاسیسات،  کاهش آلودگی‌صوتی و افزایش امنیت و آسایش عمومی شهروندان در بر خواهد داشت.

منطقه 22 تهران/ در این مطالعات شهر تهران به دو حوزه شرقی و غربی تقسیم شده و مطالعات این دو حوزه در هماهنگی با یکدیگر انجام شده است. راهبری مطالعات مذکور برعهده کمیسیون هدایت و راهبری مطالعات متشکل از نمایندگان ارشد و تام‌الاختیار ارگان‌های تأسیساتی شهر تهران شامل شرکت‌های آب وفاضلاب، فاضلاب، مخابرات، برق و گاز و نمایندگان شهرداری گذارده شده است.

 

در دست اجرا

جدول مهمترین پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران از سال 1384 تاکنون

شهرداری تهران البته به جز پروژه‌های راهسازی که از سوی مناطق شهرداری  صورت می‌گیرد، دو فعالیت عمده عمرانی نیز در بخش رفاهی داشته است. اولی برج میلاد و دیگری دریاچه چیتگر.

برج میلاد با ارتفاع 435 متر، چهارمین برج بلند تلویزیونی و مخابراتی دنیا در نوع خود محسوب می‌شود. این برج شامل پنج بخش پی، ساختمان پای برج (لابی)، بدنه (شفت)، ساختمان راس و دکل مخابراتی و تلویزیونی است. این برج در فونداسیون و سازه انتقالی به ارتفاع 14 و قطر 66 متر، شفت بتنی به ارتفاع 315 متر، سازه راس 12 طبقه با زیربنای حدود 13200 مترمربع و دکل آنتن 120 متری احداث گردیده است. شفت برج یک سازه بتونی است که در سه ضلع این شفت 6 دستگاه آسانسور با سرعت 7 متر بر ثانیه بازدید کنندگان را در کمتر از 50 ثانیه به راس برج منتقل می‌کند. وزن تقریبی برج حدود 150 هزار تن و بیشترین قطر سازه راس 60 متر در تراز 280 متری است. حجم بتون ریزی کل پروژه حدود 63 هزار متر مکعب و سطح شیشه مصرفی حدود 17 هزار متر مربع است. این مجموعه از چهار طرف به چهار بزرگراه اصلی رسالت، شیخ فضل‌الله نوری، شهید همت و شهید چمران متصل است.

دریاچه چیتگر نیز با هدف توسعه فضاهای گردشگری و تفرجگاهی در جهت افزایش آرامش روانی و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، توزیع بهینه سرانه کاربری‌های خدماتی، توسعه محدوده براساس اصول توسعه پایدار و حفاظت از کیفیت‌های زیست محیطی، تلطیف هوای شهر تهران با توجه به جهت باد غالب شهر تهران (شمال غرب جنوب شرق)، ایجاد انسجام فضایی میان دریاچه، بزرگراه شهید حکیم و پارک چیتگر در دست احداث و  مهم ترین منبع تأمین کننده آب این دریاچه، رودخانه کن است.

این دریاچه مصنوعی چیتگر با مساحت حدود 132 هکتار و گنجایش 2/7 میلیون مترمکعب آب به عنوان یک گستره آبی تغذیه کننده سفره‌های زیرزمینی در دست احداث است.

کد خبر 176622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز