درپی تشکیل هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی و معاونت اجرای قانون اساسی زیر نظر ریاست جمهوری، عباس کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در استفساریه‌ای نظر شورای نگهبان درخصوص اختیارات رئیس‌جمهور درخصوص نظارت بر اجرای قانون اساسی و نیز تشکیل نهاد‌های مرتبط را جویا شد.

متن استفساریه و پاسخ شورا در ادامه می‌آید.

محضر حضرت آیت‌الله جنتی دامت برکاته، دبیر محترم شورای نگهبان نظر به اینکه اخیرا پیرامون اصل113‌ قانون اساسی مباحثی نزد صاحب‌نظران و مسئولان کشوری مطرح شده و در جهت اجرایی‌شدن آن اقدامات چندی انجام گرفته که موجب بروز سؤالات و ابهاماتی در این خصوص شده، خواهشمند است دستور فرمایید موضوع در دستور کار شورای محترم نگهبان قرار گیرد تا با تفسیر اصل مزبور به سؤالات ذیل پاسخ داده شود.

1- با عنایت به اصل تفکیک قوا و وجود نهادهای مسئول در قانون اساسی که هر یک سهمی از نظارت و اجرای آن را بر عهده دارند، مقصود مسئولیت رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی چیست؟ 2- آیا در مسئولیت اجرای قانون اساسی، رئیس‌جمهور می‌تواند از ابزارهایی مانند تشکیل نهاد و سازمان خاص برای نظارت و پیگیری عدم‌اجرای اصول قانون اساسی استفاده کند؟ 3- آیا مفهوم مسئولیت اجرای قانون اساسی شامل مسئولیت و پیگیری نقض آن نیز می‌شود؟

عضو حقوقدان شورای نگهبان- کدخدایی(91.03.17)

پاسخ دبیر شورای نگهبان به استفساریه عضو حقوقدان شورا

جناب آقای دکتر کدخدایی،عضو محترم حقوقدان شورای نگهبان
عطف به نامه شماره 9.31.46909مورخ 1391.3.17، مبنی بر اظهارنظر تفسیری درخصوص اصل 113قانون اساسی موضوع در جلسه مورخ 1391.3.31شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- مستفاد از اصول متعدد قانون اساسی آن است که مقصود از مسئولیت اجرا در اصل 113قانون اساسی، امری غیراز نظارت بر اجرای قانون اساسی است. 2- مسئولیت رئیس‌جمهور در اصل113 شامل مواردی نمی‌شود که قانون اساسی تشخیص، برداشت، نوع و کیفیت اعمال اختیارات و وظایفی را به‌عهده مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، قوه‌قضاییه و هر مقام و دستگاه دیگری که قانون اساسی به آنها اختیار یا وظیفه‌ای محول نموده است. 3- در مواردی که به موجب قانون اساسی رئیس‌جمهور حق نظارت و مسئولیت اجرا ندارد، حق ایجاد هیچگونه تشکیلاتی را هم ندارد.

دبیر شورای نگهبان- احمد جنتی(12 /04 /91)

 

کد خبر 176820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز