گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد که بیش از هزار نفر در تیر‌ماه امسال در تصادفات رانندگی در سر صحنه کشته شده‌اند.

سردار اسکندر مومنی در نشست با خبرنگاران حوزه ترافیک به دلایل حوادث جاده‌ای در سفرهای تابستانی اشاره کرد و گفت: سفرهای تابستانی در دو مرحله، مرحله اول در تیرماه و مرحله دوم در مرداد‌ماه پس از‌ماه مبارک رمضان انجام می‌شود که در مرحله اول تاکنون ترددهای جاده‌ای 13درصد افزایش نشان می‌دهد. از سوی دیگر سبقت غیرمجاز و خستگی و خواب‌آلودگی بیشترین علل وقوع تصادفات در مرحله اول سفرهای تابستانی بوده است.

مومنی با اشاره به اینکه در 20روز نخست سفرهای تابستانی شمار تصادفات رانندگی در کشور افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم دور دوم سفرهای تابستانی پرحجم‌تر از دور اول باشد.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ایمنی خودروهای تولید داخل تأکید کرد: متأسفانه ایمنی این خودروها همپای سایر مسائل پیش نرفته که همین امر بر میزان کشته‌های تصادفات تأثیرگذار بوده است.

او با تأکید بر اینکه موضوع ترافیک و حمل‌ونقل یک موضوع چندبخشی است، گفت: متأسفانه بخش وسیله نقلیه کمترین نقش را در کاهش تصادفات رانندگی داشته و همچنان از ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل گله‌مندیم چرا که ایمنی خودروهای تولید داخل پایین است.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش به آمار سه ماه‌ نخست سال‌جاری اشاره کرد و گفت: بر این اساس شماره‌گذاری خودروهای نو تولید داخل 33درصد و موتورسیکلت‌ها 48درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر شماره‌گذاری خودروهای وارداتی یک درصد افزایش داشته و صدور گواهینامه‌های جدید نیز 15درصد در سه ماه‌ نخست امسال افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده 48درصد کاهش یافته است.

بیش از سه هزار گواهینامه در آستانه توقیف

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این نشست با اشاره به اینکه هشت تخلف حادثه‌ساز و عمده در دستور کار مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد، گفت: بر این اساس پلیس با این تخلفات به‌طور جدی برخورد می‌کند.

مومنی از ضبط 886گواهینامه رانندگان متخلف در سال‌جاری خبر داد و گفت: بر این اساس این رانندگان از رانندگی در تابستان امسال به‌دلیل دریافت بیش از 30نمره منفی محروم شدند. از سوی دیگر سه هزار و 790راننده نیز به‌دلیل دریافت نمره منفی بین 20تا 30در آستانه ضبط گواهینامه و محرومیت از رانندگی قرار دارند لذا به تمامی آنها توصیه می‌کنیم حتما از انجام تخلفات حادثه‌ساز خودداری کنند تا از سفرهای تابستانی امسال محروم نشوند.

پیامک، اینترنت، فیلم

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ادامه از ارسال پیامک برای تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: بر این اساس کلیه تخلفات رانندگی به تلفن همراه رانندگان پیامک می‌شود لذا توصیه می‌کنیم رانندگانی که نسبت به نقل و انتقال خودروی خود اقدام کردند، حتما شماره تلفن همراه و نشانی جدید خود را در مراکز پلیس +10ثبت کنند.

او با اشاره به اینکه رانندگان چهار‌ماه براساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی مهلت دارند نسبت به پرداخت قبوض جریمه خود اقدام کنند، تأکید کرد: پس از پایان این مهلت اخطاریه توسط پلیس به تلفن همراه راننده پیامک می‌شود و با توجه به قانون، پلاک و گواهینامه‌ راننده با پایان یافتن این مهلت در سیستم، تا زمان پرداخت جریمه توقیف می‌شود.

مومنی از راه‌اندازی سامانه اعلام تخلف توسط شهروندان به پلیس تا پایان‌ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: بر این اساس شهروندان می‌توانند فیلم‌هایی را که از تخلفات رانندگی می‌گیرند برای پلیس در این سامانه ارسال کنند.

او همچنین از راه‌اندازی سامانه اینترنتی رؤیت صورت وضعیت خلافی تا پایان سال خبر داد و گفت: بر این اساس مالکان وسایل‌نقلیه می‌توانند با مراجعه به این سامانه ضمن رؤیت صورت وضعیت تخلفات رانندگی نسبت به پرداخت اینترنتی آن بدون مراجعه به مراکز پلیس+10اقدام کنند.

اعتبار گواهینامه 10ساله می‌شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین از تغییرات جدید در صدور گواهینامه‌های رانندگی خبر داد. مومنی از کاهش تنوع گواهینامه‌های رانندگی و تجمیع آنها خبر داد و گفت: گواهینامه‌های رانندگی از شش به سه نوع کاهش یافته و تجمیع می‌شود که بر این اساس گواهینامه‌های رانندگی به سه گروه پایه سه‌، پایه دو و پایه یک تبدیل می‌شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در گواهینامه‌های جدید خودروها به سه گروه سبک، نیمه‌سنگین و سنگین تقسیم شده‌اند، ادامه داد:

بر این اساس گواهینامه پایه سه برای خودروهای سبک صادر می‌شود و متقاضی باید 18سال تمام سن داشته باشد و خودرو با ظرفیت حداکثر 5.3تن ‌یا حداکثر 9نفر را می‌تواند با این گواهینامه‌ جابه‌جا کنند.او به گواهینامه‌های پایه دو اشاره و تأکید کرد: این گواهینامه‌ برای رانندگی با خودروهای نیمه‌سنگین صادر می‌شود و متقاضی باید 23سال سن داشته و دو سال نیز از صدور گواهینامه پایه سه وی گذشته باشد که بر این اساس گواهینامه پایه دو برای حداکثر بار شش تن و جابه‌جایی 26سرنشین صادر می‌شود.

مومنی با اشاره به اینکه گواهینامه‌های پایه یک برای حمل بار بیش از شش تن یا جابه‌جایی افراد بیش از 26سرنشین و خودروهای سنگین صادر می‌شود، گفت: بر این اساس متقاضیان باید حداقل 25سال سن داشته باشند و دو سال نیز از زمان صدور گواهینامه پایه دو آنها گذشته باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه در سیستم جدید صدور گواهینامه دارندگان گواهینامه‌های پایه‌سه، همچنان در یک سال اول اجازه تردد در جاده‌های برون‌شهری و تردد در شب را ندارند، ادامه داد: هم‌اکنون اعتبار گواهینامه‌های رانندگی پنج سال است که در سیستم جدید برای افراد تا 65سال سن گواهینامه‌ها با اعتبار 10ساله‌ ، 65تا 70سال با اعتبار پنج ساله و بالای 70سال با اعتبار دو ساله صادر می‌شود.

تبدیل گواهینامه در نیمه دوم سال

مومنی از تبدیل گواهینامه‌های قدیمی به گواهینامه‌های جدید از نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: بر این اساس گواهینامه‌های رانندگی قدیمی طی دو مرحله به گواهینامه‌های رانندگی جدید تبدیل می‌شود که مرحله اول در زمان تمدید گواهینامه و مرحله دوم طی فراخوان و جدول زمانبندی خواهد بود.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون آزمون نهایی آموزشگاه‌های رانندگی برای صدور گواهینامه‌ توسط افسران بازنشسته نیروی انتظامی انجام می‌شود، تأکید کرد: در آیین‌نامه جدید این آزمون نهایی توسط افسران کادر شاغل در پلیس راهور انجام می‌شود، چرا که گلایه‌هایی از سوی شهروندان در این خصوص وجود داشت که بعضا افراد فاقد صلاحیت گواهینامه‌ رانندگی می‌گیرند که بدین‌ترتیب مهارت رانندگی اصل اول در دریافت گواهینامه رانندگی خواهد بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از مجاز بودن رانندگی با گواهینامه جمهوری اسلامی در حدود 140کشور عضو کنوانسیون وین خبر داد و گفت: بر این اساس دارندگان گواهینامه‌های ایران می‌توانند به‌مدت شش‌ماه پس از ترجمه گواهینامه خود در این کشورها رانندگی کنند اما پس از این مدت باید مراحل دریافت گواهینامه را سپری کنند.

او از امضای تفاهمنامه متقابل ایران با 60کشور دنیا درخصوص معتبر بودن گواهینامه رانندگی جمهوری اسلامی، به‌صورت دائمی خبر داد و گفت: بر این اساس دارندگان گواهینامه‌های ایران در این کشورها می‌توانند پس از شش‌ماه نسبت به تبدیل گواهینامه خود به گواهینامه معتبر آن کشور را سپری کنند و نیازی به آزمون در این خصوص ندارند.

صدور گواهینامه موتور در آموزشگاه‌ها

مومنی به صدور گواهینامه موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: مقدمات لازم برای صدور گواهینامه‌‌ موتورسیکلت در آموزشگاه‌ها فراهم شده است که از مهر‌ماه به‌طور سراسری در کل کشور صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت نیز به آموزشگاه‌های معتبر موتورسیکلت سپرده خواهد شد.

کد خبر 177857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز