گروه بین‌الملل: درحالی‌که تلاش آمریکا با همراهی متحدان غربی خود ازجمله فرانسه و انگلیس برای تصویب قطعنامه‌ای جدید برای ‏تحریم‌های بیشتر علیه سوریه و استفاده از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد با وتوی روسیه و چین بار دیگر با شکست مواجه شده، ‏جنگ روانی علیه این کشور شدت گرفته است.

‏با وجود اینکه روسیه و چین پیش از این هشدار داده بودند که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه بشار اسد و اشاره به استفاده از فصل هفتم ‏منشور سازمان ملل خط قرمز آنها به‌حساب می‌آید، قطعنامه کشورهای غربی پس از حمله تروریستی به مرکز امنیت ملی سوریه در نشست ‏شورای امنیت به رأی گذاشته شد.

از ‏‎۱۵‎‏کشور عضو شورای امنیت ‏‎۱۱‎‏کشور در همراهی با آمریکا و انگلیس به این قطعنامه رأی مثبت دادند، رأی دو کشور آفریقای جنوبی و پاکستان ممتنع بود اما ‏روسیه و چین به‌عنوان دو عضو دائم این شورا این قعطنامه را وتو کردند. ‏براساس قطعنامه مورد حمایت آمریکا و انگلیس، درصورتی که حکومت سوریه واحدهای رزمی و ادوات سنگین نظامی را از شهرها خارج نمی‌کرد، ‏با اعمال تحریم‌های بین‌المللی گسترده مجازات می‌شد.

همچنین استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد یکی از علت‌های اصلی ‏مخالفت روسیه و چین با این قطعنامه اعلام شده است. براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل، درصورتی که تحریم‌های اقتصادی علیه ‏یک کشور اثر‌گذار نباشد آنها از نیروهای نظامی استفاده خواهند کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش از این اعلام کرده ‏بود که تصویب قطعنامه‌هایی براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد به‌معنای حمایت از تروریست‌های مخالف دولت سوریه ‏خواهد بود و می‌تواند زمینه‌ساز مداخله نظامی غرب شود.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد هم، پیش از آغاز نشست ‏شورای امنیت اعلام کرده بود که محاسبات آنها برای استفاده از شورای امنیت برای ادامه نقشه‌ها‌یشان جهت فشار بر کشوری مستقل موفق ‏نخواهد شد. این در حالی است که وتوی این قطعنامه با خشم کشورهای غربی مواجه شده است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس ‏این اقدام را غیرقابل دفاع عنوان کرد. جی‌ کارنی، سخنگوی باراک اوباما پس از وتوی این قطعنامه اعلام کرد که از این پس به مخالفان سوری کمک بیشتری خواهد کرد. سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم پس از مخالفت روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی مدعی شد که آمریکا اقدامات خود در سوریه را ادامه خواهد داد. ‏در قطعنامه مطرح‌شده از سوی کشورهای غربی، تمدید ‏‎۴۵‎‏روزه حضور ناظران بین‌المللی در سوریه درنظر گرفته شده بود و حالا باید دید که ‏اعضای شورای امنیت چه تصمیم جدیدی برای حضور ناظران در این کشور خواهند گرفت. ‏

شدت گرفتن جنگ روانی

تلویزیون دولتی سوریه روز گذشته اعلام کرد که هشام اختیار، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه که در جریان انفجار تروریستی در مرکز سازمان ‏امنیت ملی این کشور در روز چهارشنبه زخمی شده بود، در بیمارستان درگذشته است تا تعداد مقام‌های ارشد کشته شده در این انفجار به چهار‎‏نفر افزایش یابد. روز چهارشنبه کشته‌شدن وزیر دفاع، معاون وزارت دفاع و رئیس اتاق بحران این کشور در این انفجار تروریستی اعلام شده بود.

‏این در حالی است که پس از این انفجار، گزارش‌های ضدونقیضی درباره بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور منتشر شد. درحالی‌که ‏برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که پس از این انفجار از بشار اسد خبری در دست نیست و گروهی گزارش دادند که رئیس‌جمهور سوریه ‏به بندر لاذقیه منتقل شده است تلویزیون دولتی سوریه تصاویر اسد را در مراسم ادای سوگند سپهبد فهد فریج، وزیر دفاع جدید سوریه ‏پخش کرد.

روز گذشته الکساندر ارلف، سفیر روسیه در فرانسه هم در گفت‌وگو با رادیو آر‌اف‌آی اعلام کرد که بشار اسد آماده ترک قدرت ‏در مسیری درست است که این مسئله بلافاصله از سوی دولت سوریه تکذیب شد. وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ‏اظهارنظر عاری از هر نوع حقیقت است. ‏

گزارش‌ها از درگیری‌های مرزی

مخالفان مسلح در سوریه مدعی شدند که توانسته‌اند گذرگاه‌های باب الهوی و جرابلس را در مرز ترکیه در اختیار خود بگیرند اما ‏گزارش‌ها نشان می‌دهد که ارتش سوریه موفق شده که پس از مدتی گذرگاه باب الهوی را پس بگیرد. تلویزیون دولتی سوریه هم در واکنشی ‏اعلام کرد که گذرگاه‌های مرزی این کشور با ترکیه، از مدت‌ها پیش تعطیل بوده و هیچ کارمندی نیز در آنها حضور نداشته است.حکیم الزمیلی، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق هم در گفت‌وگویی از افتادن کنترل بخش سوری گذرگاه مرزی ابوکمال به ‏دست مخالفان سوریه خبر داده است.

دولت عراق اعلام کرده که به‌دلیل تسلط مخالفان بر بخش سوری این گذرگاه که در عراق ‏قائم نامیده می‌شود، این گذرگاه را از سمت خود، تعطیل کرده است. نیروهای گارد مرزی عراق روز گذشته اعلام کردند که در جریان حمله ‏مخالفان مسلح به گذرگاه مرزی با سوریه شاهد صحنه‌های فجیع کشتار نیروهای نظامی سوریه از سوی مخالفان مسلح موسوم به ارتش ‏آزاد سوریه بوده‌اند.

کد خبر 178100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز