همشهری آنلاین: قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی با انتقاد از اتفاقات اخیر در فدراسیون‌ها گفت که وزیر ورزش عزمی برای حذف داروغه‌های فسیل فوتبال کشور ندارد.

واعظی آشتیانی

امیر رضا واعظی آشتیانی در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به مشکلات این روزهای ورزش کشور و احتمال تعلیق فعالیت‌های برخی از فدراسیون‌های ورزشی، اظهار کرد: متاسفانه اتفاقات اخیر نشان از آن دارد که در دستگاه ورزش ما تدبیر وجود نداشته و در بسیاری از موارد از کار‌شناسان استفاده نشده است.

 وی افزود: وقتی مدیرانی راس دستگاه ورزش کشور را به دست می‌گیرند که آن را نمی‌شناسند، عاقبت همین می‌شود. در زمان سعیدلو هم که من قائم مقام سازمان تربیت بدنی سابق بودم بار‌ها به رئیس وقت دستگاه ورزش تاکید کردم تغییر در راس فدراسیون‌ها قبل از گوانگجو به صلاح نیست و بهتر است این کار به بعد از بازی‌های آسیایی موکول شود اما سعیدلو به تغییرات اصرار داشت و همه دیدیم که اکثر فدراسیون‌هایی که تغییر در مدیریت آنها به وجود آمد عملکرد مناسبی نداشتند.

 قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی با تاکید براینکه وزیر ورزش هم در مسیر سعیدلو قرار گرفت، خاطرنشان کرد:‌ ای کاش محمد عباسی تا بعد از المپیک صبر می‌کرد و پس از این مسابقات و با توجه به نتایج ملی‌پوشان هر رشته در خصوص رئیس آن فدراسیون تصمیم‌گیری می‌کرد. بی‌شک اگر عباسی تغییرات را به بعد از المپیک موکول و روسای فدراسیون‌های با عملکرد ضعیف را برکنار می‌کرد هم بدنه ورزش کشور و هم رسانه‌ها به شدت از او حمایت می‌کردند.

 وی با اشاره به شرایط خاص کشور در بحث سیاست خارجی، گفت: این قبیل تصمیمات وزارت ورزش زمینه دخالت نهادهای بین‌المللی را در تشکیلات داخلی کشور ما فراهم آورد. مطمئنا در بحث تغییرات روسای فدارسیون‌ها ابزار قدرت در دست فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین المللی المپیک است. وزیر ورزش باید پیش از تغییر روسای فدراسیون‌ها می‌دانست که چه مشکلات و مصائبی در انتظار ورزش کشور است.

 واعظی آشتیانی با تاکید بر اینکه محمد عباسی زمان خوبی را برای تغییرات انتخاب نکرد، گفت: این قبیل تغییرات زمینه فرار مدیران را نیز از زیر بار مسئولیت خود فراهم آورد. مطمئنا رئیسی که در فاصله یک یا دو ماه به المپیک در راس یک فدراسیون قرار می‌گیرد نتایج ضعیف فدراسیون متبوعش را برعهده نخواهد گرفت و رئیس پیشین هم مدعی خواهد بود که تغییرات بی‌موقع زمینه این ناکامی را به وجود آورده است.

 وی با اشاره به اینکه تفکر و تعقل در بحث تغییر روسای فدراسیون‌ها نبوده، در رابطه با خطر تعلیق فعالیت برخی از فدراسیون‌ها اظهار کرد: من نمی‌دانم چه فضایی بر ورزش کشور حاکم است. آقایان مدعی‌اند که خبری از تعلیق نیست و همه چیز روال عادی خود را طی می‌کند اما واقعا اگر مشکلی نیست پس این همه جنجال و سر و صدای رسانه‌ها برای چیست؟ اگر مشکلی هم هست بهتر است دوستان خیلی راحت به اشتباهات خود اعتراف کنند.

 مدیرعامل سابق باشگاه استقلال افزود: من اگر وزیر ورزش بودم مطمئن باشید هیچ‌گاه این چنین بهانه‌ای را نه به دست روسای فدراسیون‌های جهانی می‌دادم و نه به روسای جدید و قدیم فدراسیون داخلی آن رشته.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا سایه تعلیق و مشکلات اخیر تاثیر منفی بر عملکرد کاروان ورزش کشور در المپیک، خواهد داشت، گفت: بدون شک وقتی حرف از تعلیق به میان می‌آید، معلوم است که ورزشکاران بخشی از انگیزه خود را از دست می‌دهند. به نظر من وزیر ورزش با برخی اقدامات خود انگیزه‌کشی کرد و این موضوع تاثیر روحی و روانی بسیار نامطلوبی بر ورزشکاران در المپیک خواهد گذاشت.

 آشتیانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه اندازه مشاوره‌های اشتباه، وزیر ورزش را در مسیر پرداختن به این اشتباهات قرار داده، تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از این تصمیمات اشتباه نشات گرفته از مشاوره‌های غیر کار‌شناسی به وزیر ورزش است. آنها اگر فضای بین المللی ورزش را می‌شناختند کمی با حوصله‌تر عمل کرده و حتی در صورت اصرار به تغییر می‌توانستند یک مجمع نمایشی برگزار کنند و فرد مورد نظر خود را جایگزین روسای قبلی فدراسیون‌ها می‌کردند.

 قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی در ادامه به هزینه‌های میلیاردی فوتبال اشاره کرد و گفت: فوتبال در تمام دنیا یک تافته جدا بافته بوده و ارقامی که در آنجا جا‌به‌جا می‌شود بسیار نجومی است. البته فوتبال دنیا کاملا متمایز از فوتبال ماست، همانطور که ورزش دنیا هم کاملا متمایز از ورزش در ایران است.

 وی افزود: من اعتقاد دارم فوتبال ایران به یک بن بست هویتی رسیده و هزینه‌های میلیاردی آن نه برای اهالی ورزش و نه برای سایر افراد جامعه قابل هضم نبوده و نگران کننده است. ما امروز مشکلات اقتصادی بسیاری در داخل کشور داریم و جابه‌جایی این همه پول نگران کننده است.

 واعظی آشتیانی تصریح کرد: من مطمئن هستم این فضایی که ایجاد شده سایر ورزشکاران رشته‌های دیگر را با بی‌انگیزگی و نگرانی مواجه خواهد کرد و مسیر خوبی را پیش پای آنها قرار نخواهد داد. البته این را هم بگویم که به شخصه عامل اصلی این موضوع را برخی مدیران عامل باشگاه‌ها و سرمربیان تیم‌ها می‌دانم.

 وی با اشاره به اینکه وزیر ورزش می‌توانست در یک کار مثبت جلوی بخشی از ناپاکی‌های فوتبال را بگیرد، گفت: اگر محمد عباسی فوتبال را از وجود برخی مدیران عامل باشگاه‌ها که آدم‌های فسیل شده‌ای بوده و در فوتبال ما تبدیل به داروغه‌هایی شده‌اند که یادآور آدم‌های چاقو به دست‌ها، قیصرها و... هستند، پاک و یک نوسازی در این مسیر انجام می‌داد اکنون شرایط فوتبال ما به این روز نمی‌افتاد.

 واعظی آشتیانی در پایان گفت: عملکرد مدیران ارشد ورزش کشور در بحث فوتبال نشان می‌دهد که آنها میلی به تغییر ساختار این فوتبال ندارند.

کد خبر 178378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز