مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه شهری: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به دیوان عدالت اداری اعلام کرد که خانه تاریخی مینایی تنها به ثبت ملی رسیده است و در تملک سازمان میراث فرهنگی نیست.

به گفته یکی از مالکان خانه مینایی این سازمان اعلام کرده که مالکان خانه تاریخی مینایی به‌دلیل آنکه این خانه تاریخی در تملک سازمان میراث فرهنگی نیست قادر به فروش این خانه تاریخی هستند.روزنامه همشهری چند روز پیش در گزارشی از وضعیت خانه تاریخی مینایی اعلام کرده بود که مالکان این خانه تاریخی خواستار خرید این خانه تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی یا شهرداری تهران و یا خروج این خانه موروثی از فهرست میراث ملی کشور و رسیدن به حقوق قانونی خود هستند.

حمیده مینایی یکی از مالکان خانه تاریخی مینایی با اعلام خبر پاسخ سازمان میراث فرهنگی به دیوان عدالت اداری درخصوص این خانه تاریخی به روزنامه همشهری گفت: در مراجعه به سازمان میراث فرهنگی، مسئولین آن سازمان اعلام کردند که در نامه‌ای به دیوان عدالت اداری پاسخ آن دیوان را داده‌اند.

حمیده مینایی افزود: براساس آنچه سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده آنها در نامه خود خطاب به دیوان عدالت اداری اعلام کرده‌اند که سازمان میراث فرهنگی تملک خانه مینایی را در اختیار ندارد و مالکین می‌توانند این خانه تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور را بفروشند.

وی افزود: این اعلام سازمان میراث فرهنگی در حالی است که سرمایه‌گذاران خواستار خرید خانه ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور نیستند چون امکان ایجاد تغییر در املاک ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور را ندارند.مالک خانه مینایی همچنین خواستار خروج این خانه تاریخی از فهرست میراث ملی کشور یا خرید آن از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور شد تا دیگر مالکان خانه تاریخی مینایی نیز به حقوق قانونی خود برسند.

براساس آنچه حمیده مینایی به همشهری گفته، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز در نامه‌ای به زیرمجموعه خود اعلام کرده است که با بررسی بودجه این اداره کل امکان خرید این خانه تاریخی را بررسی کنند.حمیده مینایی گفت: درصورتی که مسئولان سازمان میراث فرهنگی درخصوص خرید خانه تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور تصمیم سریع نگیرند پشیمان می‌شوند چون با مراجعه دوباره به دیوان عدالت اداری موضوع خروج این خانه تاریخی از فهرست میراث ملی کشور را پیگیری می‌کنیم.

کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران نیز با ارسال نامه‌ای به خبرنگار همشهری اعلام کرد: خاندان مینایی در بهمن‌ماه سال گذشته نامه‌ای به دیوان عدالت اداری فرستادند و در آن اعلام کردند که به‌رغم خواسته قلبی و وصیت پدرشان این خانه را از آثار ملی کشور خارج کند. براساس این نامه در هفتم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز دیوان عدالت اداری نخستین جلسه خود را به‌منظور تعیین تکلیف این خانه تشکیل داد که نماینده سازمان میراث فرهنگی در این جلسه حضور نیافت.

کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران همچنین از صدور رأی قطعی دیوان عدالت اداری در یک‌ماه آینده به‌منظور مشخص شدن وضعیت خانه تاریخی مینایی خبر داد. خانه مینایی روزگاری جزو املاک «منیریه» زن کامران میرزا نایب السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه بود که بعداز فوت کامران میرزا، زمین‌های این محله به عبدالحسین میرزا فرمانفرما نوه عباس میرزا، یکی از شاهزاده‌های قاجار و نخست‌وزیر ایران فروخته شد. معماری خانه تاریخی مینایی همچنین مربوط به معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بازمی‌گردد.

کد خبر 178856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز