گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات از آمار واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در چند سال گذشته نشان می‌دهد که از زمان انتصاب مدیرعامل جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام شرکت‌های دولتی عموما به‌دلیل بدهی‌های دولت به شرکت‌های دیگر فروخته شده است؛ ضمن اینکه منابع خبری از استعفای وی در ابتدای هفته جاری خبر می‌دهند.

به گزارش همشهری، هرچند قطار خصوصی‌سازی‌ از سال‌های 85تا 89روند رو به رشدی را دنبال کرد اما روند واگذاری‌ها در چند سال گذشته به‌شدت تغییر کردو اگرچه سازمان خصوصی‌سازی‌ بودجه پیش‌بینی شده مجلس را محقق کرده است، اما اطلاعات رسمی از آمار واگذاری سهام شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد که اولا ارزش واگذاری سهام شرکت‌ها در چند سال گذشته از طریق بورس به‌شدت کاهش یافته است، دوم اینکه سهام شرکت‌های دولتی عموما بابت رد دیون دولتی واگذار شده و سوم اینکه بخش زیادی از واگذاری‌ها مربوط به اقساط فروش سهام مربوط به سال‌های 85تا 88است.

پیمان نوری مدیرعامل مستعفی سازمان خصوصی‌سازی‌ که از شهریور سال 89بر صندلی این سازمان تکیه زد رویه کاملا متفاوتی نسبت به همتای قبلی خود یعنی غلامرضا حیدری کردزنگنه داشت. در واقع هر قدر کرد زنگنه به روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به همراه دو معاون اصلی خود یعنی اسماعیل غلامی و سیدمهدی عقدایی سرعت بخشید اما در مقابل پیمان نوری پشت درهای بسته سرعت واگذاری سهام شرکت‌ها را کند کرد.

نهایتا نتیجه آن شد که وی در ماه‌های گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در یک فرار رو به جلو اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ به دبیرخانه هیأت واگذاری تبدیل شده است و این سازمان عملا اختیاراتی ندارد. کارشناسان معتقدند که رویکرد اصلی پیمان نوری در انجام بازاریابی سهام و همچنین حرکت درخفا از دلایل نا موفق بودن وی در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بوده است. صراحتا می‌توان گفت از زمان تصدی نوری به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ وی هیچ نشست مطبوعاتی برگزار نکرده و فعالیت‌های این سازمان کمتر در دید عموم قرار داشته است.

پیمان نوری پیش از این مدعی بود بودجه سالانه سازمان خصوصی‌سازی‌ را محقق کرده است اما باید به این نکته توجه کرد که نزدیک به 1500تا دو هزار میلیارد تومان ازارقام سالانه واگذاری‌ها در طول دو سال گذشته مربوط به فروش سهام شرکت‌های مخابرات، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس در طول سال‌های 85تا 88 بوده است؛ ضمن اینکه آمار‌های رسمی سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد که از مجموع کل واگذاری‌های انجام شده در سال گذشته، بخش زیادی بابت بدهی‌های دولتی بوده است. این اطلاعات نشان می‌دهد در سال90در مجموع 37هزارو 565میلیارد تومان سهام واگذار شده که از این میزان 34هزارو976میلیارد تومان آن بابت رد دیون یا بدهی‌های دولتی به شرکت طلبکار از دولت فروخته شده است.

به این ترتیب از مجموع کل واگذاری‌های انجام شده در سال 90فقط چهار هزارو 846میلیارد تومان آن به بخش خصوصی فروخته شده است.این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد حرکت خصوصی‌سازی‌ در سال‌جاری به‌شدت کند شده و این سازمان در سال‌جاری فقط 275میلیارد تومان سهام فروخته است.

این در حالی است که قرار بود واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از طریق بورس در سال 90و 91 سرعت بیشتری بگیرد. قرار بود فروش میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های وزارت نفت تحت‌عنوان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از شهریور سال گذشته آغاز شود اما به‌هیچ‌کدام از این وعده‌ها عمل نشد.

آمار کند واگذاری‌ها در بورس

اطلاعات عملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ ازسال84تاکنون همچنین نشان می‌دهد روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس به‌شدت کند شده است؛ به‌طوری که از مجموع کل واگذاری‌های انجام شده در سال‌جاری فقط یک صدم درصد آن از طریق بورس فروخته شده است. این میزان در سا ل گذشته هم 21درصد بود.

کد خبر 179320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز