گروه اقتصادی: کارگروه ارزی مستقر در بانک مرکزی از تصمیم اولیه خود برای افزایش نرخ مرجع ارز عقب نشست و این بار تصمیم گرفت تا با حفظ نرخ مرجع 1226تومانی به ازای هر دلار آمریکا، قیمت دوم ارز در بورس ارزی تعیین شود تا به این ترتیب قیمت سوم ارز یعنی همان نرخ بازار آزاد را کاهش دهد، تصمیمی که آشکارا سه نرخی شدن ارز را تأیید خواهد کرد.

به گزارش همشهری، چند روز پس از اظهارنظر رسمی محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اعلام نرخ جدید مرجع در کمتر از 10روز آینده، قیمت ارز در بازار آزاد تا مرز 2200تومان هم پیشروی کند و صرافی‌ها هم قیمت ارز را از روی تابلوی خود حذف کنند، اما فشار روانی ناشی از تقاضا برای ارز باعث شد تا مسئولان دولتی سیاست عقبگرد را در پیش بگیرند، عقبگردی که سال گذشته هم در پی افزایش نرخ ارز رسمی در خردادماه تکرار شده بود.

وضعیت بازار ارز و تنگناهای ناشی از نقل و انتقال ارز سرانجام باعث شد تا ابتدا محمد رضا فرزین که نه مسئولیتی در بانک مرکزی دارد و نه وزارت اقتصاد از منتفی شدن افزایش نرخ مرجع ارز خبر دهد و یک ساعت بعد در اوج سردرگمی رسانه‌ها و فعالان اقتصادی مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر رئیس صندوق توسعه ملی را تأیید کرد. تمام این فعل و انفعالات ارزی باعث افت 83تومانی دلار در بازار آزاد و ایستادن روی قیمت 2115تومان شد.

تازه‌ترین خبر اینکه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از تصمیم دیروز کارگروه ویژه ارزی برای عدم‌تغییر نرخ 1226تومانی ارز مرجع خبر داد و گفت: قرار شد نرخ دوم ارز در بورس بر اثر عرضه و تقاضا کشف و نیز دلالی ارز حذف شود. به گزارش فارس، غلامرضا مصباحی‌مقدم در مورد نتایج نشست اخیر کارگروه ویژه ارزی مرکب از نمایندگان مجلس، دولت و بورس و اینکه آیا نرخ مرجع افزایش می‌یابد، گفت:

هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده، ولی نرخ مرجع برای کالاهای ضروری و اساسی همان 1226تومان بدون تغییر خواهد بود که این کالاها شامل دارو و مواد غذایی مورد نیاز مردم است که البته معلوم نیست آیا مواداولیه کارخانه‌ها هم جزء کالای ضروری به شمار برود یا نه. وی افزود: قرار شد نرخ دوم ارز در بورس بر اثر عرضه و تقاضا کشف شود که کارگروهی در این زمینه تشکیل خواهد شد و از مجموعه دولت، مجلس و بورس در آن حضور خواهند داشت.

وی تأکید کرد: قیمت آزاد ارز در بورس به راحتی قابل کشف است و بازار فرعی ارز تا‌حد زیادی جمع می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به برخی بحث‌ها مبنی بر اصلاح اولویت‌های ۱۰گانه تخصیص ارز مرجع، گفت: تغییری در مورد این اولویت‌ها صورت نخواهد گرفت و حذف ارز مرجع نیز فعلاً منتفی است.

کد خبر 180461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز