همشهری‌آنلاین: نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه با شعار «نفی خشونت، گفتگوی ملی» با حضور هیئت‌های نمایندگی 29 کشور جهان در تهران آغاز شد

iran-syria

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، این نشست با حضور مسئولان دستگاه‌های دیپلماسی روسیه، چین، بلاروس، موریتانی، قرقیزستان، گرجستان، پاکستان، ترکمنستان، بنین، سریلانکا، اکوادور، مالدیو، افغانستان، الجزایر، اندونزی و عراق برگزار می‌شود.

زیمبابوه، عمان، ونزوئلا، تاجیکستان، هند، قزاقستان، ارمنستان، نیکاراگوئه، کوبا، سودان، اردن و تونس از دیگر کشورهای شرکت کننده در این نشست مشورتی هستند.

در نشست مشورتی تهران درباره سوریه که در محل هتل آزادی در حال برگزاری است نماینده سازمان ملل متحد نیز حضور دارد .
ترکیب هیئت‌های خارجی شرکت کننده در این نشست شامل، چهار وزیر، هفت معاون وزیر، دو مدیر کل وزارت خارجه و نماینده سازمان ملل در تهران و 15 سفیر است.

از پاکستان و زیمبابوه وزرای خارجه و از عراق وزیران خارجه و امنیت ملی در این نشست حضور دارند. قرار است مهمانان شرکت کننده در این نشست پس از پایان جلسه با رییس جمهور کشورمان دیدار کنند.

صالحی: گفتگو، تنها راه حل بحران سوریه

وزیر امورخارجه گفت: تنها راه حل بحران سوریه از طریق گفتگوی جدی و فراگیر ملی مخالفان دارای پایگاه مردمی با دولت سوریه و با پیش زمینه برقراری آرامش و ثبات در این کشور امکان پذیر خواهد بود.

صالحی در اغاز نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه با عنوان نفی خشونت، گفتگوی ملی خطاب به شرکت کنندگان افزود: ضمن تشکر از قبول دعوت و مشارکت شما عزیزان در این گردهمایی جای دارد از رهنمودهای دلسوزانه و داهیانه رهبر عزیز و فرزانه انقلاب که این نشست نتیجه عینی آن است و نیز حمایت های بی دریغ رئیس جمهور محترم و همچنین تلاش شبانه روزی همکارانم در وزارت امورخارجه برای برگزاری این گردهمایی مهم تشکر و قدردانی کنم.

وی افزود: این نشست مشورتی به منظور کمک به مردم سوریه و یافتن راه حلی برای برون رفت آن کشور از بحران است و جای بسی خوشحالی است که اعلام کنیم قریب 30 کشور از مناطق مختلف جهان در این اجلاس شرکت دارند.
صالحی در ادامه خطاب به رؤسای هیأت های سیاسی کشورهای مختلف گفت: از قبول دعوت و مشارکت شما عزیزان در این نشست مشورتی به منظور کمک به مردم سوریه و یافتن راه حلی برای پایان خونریزی، خشونت و برون رفت این کشور از بحران قدردانی می‌کنم.

وزیر امورخارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه بر اولویت راهکارها و اقدامات سیاسی و مسالمت آمیز برای بازگشت آرامش به سوریه به منظور اجرای اصلاحات سیاسی و تحقق خواسته ها و مطالبات مردم فهیم و مقاوم سوریه در فضایی آکنده از همگرایی ملی تأکید داشته و از هیچ کوششی در این خصوص فروگذار نکرده است.
وی اضافه کرد : جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید به خواسته ها و مطالبات مردم در فرایند تحولات منطقه پاسخ داده شود و با کشتار مردم و شهروندان غیرمسلح از سوی هر طرفی مخالف است.

صالحی گفت: حمایت تهران از اقدام دبیرکل سازمان ملل متحد در تعیین آقای کوفی عنان به عنوان نماینده ویژه خود و همچنین اعزام ناظران بین المللی مؤید این امر است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول مدت مأموریت آقای عنان و دو مرحله سفر وی به تهران تمام تلاش خود را به کار بست تا طرح وی حداکثر موفقیت را کسب کند، همچنین با وجود حضور نیافتن تهران در اجلاس ژنو از نتایج این اجلاس در حمایت از اجرای کامل طرح آقای عنان حمایت کردیم.

وزیر امورخارجه گفت: در عین حال همانطور که آقای عنان در متن استعفای خود اعلام کرده است مسلح کردن برخی گروه ها و همکاری نکردن طرف های حامی آنان از طرح وی موجبات شکست این اقدام بشردوستانه شد که موجب تأسف بسیار است.
وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران در سالیان گذشته همواره جزئی از راه حل بحران های منطقه ای بوده و در مسائل بحرانی همچون موضوع افغانستان، عراق و لبنان نقش مثبت و تأثیرگذار خود را در چارچوب برقراری آرامش و در جهت منافع ملت ها با تأکید بر اهمیت مذاکره و راهکار سیاسی به اثبات رسانده است.

صالحی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه نیز اعتقاد راسخ دارد که تنها راهکار حل بحران مزبور از طریق گفتگوی جدی و فراگیر ملی مخالفان دارای پایگاه مردمی با دولت سوریه و با پیش زمینه برقراری آرامش و ثبات در این کشور امکان پذیر خواهد بود.

وزیر امورخارجه گفت: در این راستا تهران برای میزبانی گفتگوی مخالفان با دولت سوریه برای پیشبرد روند دموکراتیک و تحقق مطالبات سیاسی مردم همواره اعلام آمادگی کرده است.
صالحی افزود: شایان ذکر است که تحریم های بین المللی نه تنها در خدمت منافع ملت سوریه نیست بلکه موجب رنج مضاعف آنان شده است.

وی افزود: در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران با ارسال کمک های انسان دوستانه ازجمله کمک های دارویی، پزشکی، امبولانس و نیازهای ضروری مردم سوریه تلاش نموده است تا قدری از محنت آنان بکاهد.
وی گفت: تمامی کشورهای منطقه و جهان که به نوعی در بحران سوریه نقش دارند باید این واقعیت را بپذیرند که مؤلفه های سیاسی جمعیتی و ژئوپلتیک سوریه به شکلی است که حل این بحران را تنها از طریق گفتگوی داخلی و سیاسی امکان پذیر می سازد در غیر این صورت تشدید بحران تسلیح گروه های مسلح و مهیا نمودن فضای فعالیت گروه های افراطی ازجمله القاعده به حل بحران نمی کند بلکه موجب تسری التهاب به دیگر کشورهای منطقه می گردد و در این صورت مدیریت این امر قطعاً بسیار مشکل تر از وضع موجود خواهد شد.

صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد بدون اراده تمامی جهات درگیر برای بازگشت آرامش و ثبات به سوریه نمی توان انتظار داشت روند اصلاحات سیاسی در جهت منافع کلان مردم صبور و مقاوم این کشور پیش رود چرا که وقوع انفجارها، گروگان گیری شهروندان عادی و زائران کشورهای دیگر، استفاده از سپر انسانی و افزایش روزافزون فعالیت گروه های افراطی مسلح در سوریه و حمایت برخی طرف های منطقه ای و بین المللی نشان از اهداف فراسوریه ای دارد.

وی افزود: از این رو ذکر این نکته ضروری است که هزینه استقرار و ثبات سوریه و نیز قربانی کردن مردم مقاوم این کشور آثار زیانباری خواهد داشت که به هیچ وجه به ثبات و استقرار منطقه و جهان کمک نخواهد کرد.
وزیر خارجه ادامه داد: اکنون آتش نزاع در سوریه موجب کشته شدن هزاران تن از شهروندان سوری، آوارگی دهها هزار تن از اتباع این کشور در شهرهای مختلف و پناهندگی به دیگر کشورهای منطقه شده است.

صالحی گفت: قطعاً وظیفه اولیه انسانی ایجاب می کند تا با استمرار تلاش های صلح آمیز مسالمت جویانه همه جانبه جلوی کشتار و خونریزی در این کشور گرفته شود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد هر گونه مداخله خارجی و نظامی در بحران سوریه از اقدام دبیرکل سازمان ملل متحد برای حل مسالمت آمیز بحران این کشور حمایت و پشتیبانی می کند.

صالحی گفت: در روزهای پایانی مأموریت کوفی عنان که با تشدید خشونت ها در سوریه همراه شده است مردم بزرگ سوریه و دیگر ملل مقاوم منطقه در انتظار ایفای نقش اصولی دبیرکل سازمان ملل متحد در تعیین فوری نماینده ای بی طرف برای جلوگیری از گسترش بیشتر خشونت ها و افزایش خونریزی در کشور سوریه می باشند که در این راستا تمدید مأموریت ناظران بین المللی در سوریه تا حصول آرامش و ثبات حداقل اهتمام بین المللی خواهدبود.

وی افزود: بر این اساس بر انیم تا با مشورت سازنده با شما همکاران محترم، تلاش مجدانه خود را برای برقراری آرامش در سوریه به منظور شکل گیری گفتگوی فراگیر ملی و ایجاد ساز و کار مناسب برای عبور از بحران کنونی در سوریه در راستای منافع آحاد ملت جمهوری عربی سوریه بکار بندیم.

وزیر امور خارجه در پایان خطاب به حاضران گفت: بار دیگر از حضور شما در این هم اندیشی تشکر می کنیم و بی تردید راهنمایی ها و نظرات عالمانه شما همکاران محترم در تحقق اهداف نشست مشورتی تهران، کارساز و سازنده خواهد بود.

کد خبر 180518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز