همشهری آنلاین: توطئه شومی برای آماده کردن مقدمات یک درگیری نظامی در سوریه از طریق اعلام منطقه پرواز ممنوع به گوش می‌رسد و این هشدار را به همه کشورهای منطقه می‌دهد که متوجه عواقب این اقدامات آمریکایی صصهیونیستی باشند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سطح حضور کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس غیرمتعهدها در تهران، اظهار کرد: شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها از 5 تا 10 شهریورماه در تهران برگزاری می‌شود. اقدامات همه جانبه‌ای برای برگزاری هرچه بهتر این اجلاس در دست انجام است. حدود دو سوم هیات‌های شرکت‌کننده در این اجلاس مشخص شده و میزان استقبال برای مشارکت در این اجلاس بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

او ادامه داد: تاکنون حضور بیش از 50 هیات در سطح رییس‌جمهور،‌ نخست‌وزیر، معاون رییس‌جمهور و وزیر خارجه قطعی شده است و در حال افزایش است. هر چه تعداد سران و مسوولان ارشد کشورها در این اجلاس افزایش یابد امکان رایزنی و تصمیم‌گیری‌های بزرگ‌تر برای حل بحران‌های منطقه‌یی و بین‌المللی بیش‌تر فراهم می‌شود. در شرایط حساسی که به سر می‌بریم و تحولات زیادی که در سطح بین‌المللی و منطقه‌یی وجود دارد این اجلاس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استقبال کشورها برای شرکت در بالاترین سطح ما را برای داشتن مصوبات بهتر امیدوار می‌کند.

توطئه آمریکایی‌ها برای مقدمات ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه

مهمان‌پرست در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ارائه طرح "ساعت صفر" درباره سوریه و طرح منطقه پرواز ممنوع که از سوی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شده به گونه‌ای که می‌خواهد پروژه عراق و افغانستان را در سوریه اجرا کند، گفت: متاسفانه نقش آمریکایی‌ها درباره تحولات خاورمیانه نقش مخربی است. آمریکا بعد از خرابی‌ها و کشتار در افغانستان و لیبی و سایر کشورها برای سوریه هم‌چنین تدارکی را دارد و سعی می‌کند بالاترین تلفات را در میان مردم سوریه و مردم مسلمان منطقه داشته باشد، آن‌ها سعی می‌کنند بیش‌ترین بهره‌برداری را به همراه متحدان‌شان داشته باشند.

وی گفت: توطئه شومی برای آماده کردن مقدمات یک درگیری نظامی در سوریه از طریق اعلام منطقه پرواز ممنوع به گوش می‌رسد و این هشدار را به همه کشورهای منطقه می‌دهد که متوجه عواقب این اقدامات آمریکایی صصهیونیستی باشند؛ فتنه بزرگی که به دنبال درگیری بین کشورهای اسلامی در منطقه است و این جریان آمریکایی ـ صهیونیستی برای دسترسی به اهداف سیاسی خود به دنبال درگیری‌ها و از بین بردن جان انسان‌های بی‌گناه و ایجاد خسارت‌های فراوان در منطقه به نفع رژیم صهیونیستی هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: کشورهای منطقه نباید اجازه چنین کاری را بدهند و باید بدانند جریانی که به دنبال فتنه‌انگیزی در سوریه است در مراحل بعد همین کشورها را نیز هدف قرار می‌دهد.

مهمان‌پرست درباره سوالی مبنی بر درخواست رییس معارضان سوریه برای مذاکره برای آزادی زایران ایرانی ربوده شده در سوریه گفت: از همه راه‌های ممکن اقدامات لازم برای آزادی آن‌ها، دنبال می‌شود و تلاش می‌شود از طریق افراد و کشورهایی که با ربایندگان ارتباط دارند مقدمات آزادی آن‌ها را فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین در مورد آخرین اقدامات وزارت خارجه برای پیگیری سرنوشت 48 زائر ربوده شده در سوریه گفت: این افراد متاسفانه توسط افراط‌گریان در سوریه ربوده شده‌اند. ضمن محکومیت این نوع اقدامات که جان انسان‌های بی‌گناه را بی‌خطر می‌اندازد بلافاصله اقدامات همه جانبه‌ی از سوی وزارت خارجه و سایر دسته‌ها برای آزادی آن‌ها آغاز شد و از طریق دولت سوریه و دستگاه‌های امنیتی این کشور موضوع پیگیری شد.

فعالیت منافقین در سوریه دور از انتظار نیست

مهمان‌پرست، هم‌چنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر حضور گروهک تروریست منافقین در خاک سوریه نیز گفت: اخباری که در مورد حضور و فعالیت منافقین در سوریه به گوش می‌رسد دور از انتظار نیست. ماهیت فتنه‌هایی که در سوریه دنبال می‌شود ماهیت آمریکایی و صهیونیستی است و استفاده از گروه‌های تروریستی برای رسیدن به اهداف نشان می‌دهد که پشت صحنه این اتفاقات جریان صهیونیستی به شدت فعال است. ارتباطات منافقین با این جریان بر کسی پوشیده نیست و جنایتی که از دست آن‌ها برآید تا بتوانند به مقاومت اسلامی در منطقه ضربه‌ی وارد کنند و فضای برای امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کنند در سوابق‌شان بارها بوده است.

وی ادامه داد: باید این انتظار را داشته باشیم که اگر صحنه داخلی سوریه به درگیری‌ها و ناامنی منجر شود شاهد چنین اتفاقات و حضور جریان‌های تروریستی در این کشور باشیم. امیدواریم مردم سوریه متوجه خطر اصلی باشند و اجازه ندهند که کشورشان محل تاخت و تاز فعالیت تروریست‌ها شود و با حمایتی که از نظام‌شان می‌کنند بتوانند راهی را در پیش گیرند تا با توقف خشونت‌ و درگیری فضای مسالمت‌آمیز برای گفت‌وگوهای ملی و انجام اصلاحات لازم به خواسته‌های اصلی خود برسند.

خبرنگار دیگری درباره پیگیری نتایج نشست مشورتی تهران درباره سوریه پرسید که دستیار ویژه وزیر خارجه ایران گفت: این نشست برای کمک به مردم سوریه و انجام اصلاحات لازم در این کشور برگزار شد و با استقبال بسیار خوبی کشورهای مختلفی از سراسر دنیا روبه‌رو شد. حضور 29 کشور در این اجلاس و نمایندگان سازمان ملل نشانگر توجه آن‌ها به حل مسالمت‌آمیز مساله سوریه دارد. تصمیمات مناسبی در این اجلاس برای توقف درگیری‌ها و خشونت‌ها گرفته شد.

او با اشاره به مواد بیانیه‌ی پایانی اجلاس مشورتی تهران گفت: از همه‌ی امکانات موجود در فضا و فرصت‌هایی که پیش رو داریم از جمله برگزاری جنبش‌ غیرمتعهدها استفاده خواهیم کرد تا هر چه سریع‌تر وضعیت با ثبات و امنی در سوریه برقرار شود و در روند معقول مردم بتوانند به خواسته‌های خود دسترسی پیدا کنند و فضای لازم را برای انجام اصلاحات به‌وجود آورند.

تهدیدات رژیم صهیونیستی را جدی نمیگیریم

مهمان‌پرست درباره تهدیدهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌یی ایران گفت: این اظهارات تکرار ادعا‌های بی‌پایه و اساسی است که مرتبا شاهد آن هستیم. ما زمینه‌یی برای این اقدامات نمی‌بینیم و بیش‌تر طرح این ادعاها به مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی باز می‌گردد. اختلافات شدیدی که بین آن‌ها وجود دارد و بحران اجتماعی گسترده‌ی که در سرزمین‌های اشغالی رخ داده است که نشان‌دهنده بی‌هویتی و به پوچی رسیدن اهدافی است که این رژیم نامشروع دنبال می‌کند است، آن‌ها را وادار کرده است برای این که نشان دهند هم‌چنان حضور تاثیرگذاری دارند این ادعاها را مطرح کنند حتی اگر کسی در بین مسوولان این رژیم نامشروع پیدا شود که قصد انجام چنین اقدام ناعاقلانه‌ی را داشته باشد در داخل همین سرزمین اشغالی به وی اجازه داده نمی‌شود که چنین اشتباه بزرگی انجام دهد. ما نیز در محاسبات‌مان  بر این ادعاها توجه جدی نداریم زیرا آن را بی‌ارزش و بی‌پایه می‌دانیم.

مهمان‌پرست درباره اعلام هم‌دری مقامات کاخ سفید نسبت به کشته‌شدگان زلزله در آذربایجان شرقی نیز گفت: این اتفاقی است که ممکن است در هر کشوری رخ دهد. انتظار همه‌ی کشورها اعلام هم‌دری از موضع انسانی و اقدامات انسان‌دوستانه است. کشورهای مختلفی در منطقه و بیرون از آن بلافاصله ابراز هم‌دری و اعلام آمادگی برای کمک‌رسانی کردند.

امیدواریم شاهد حضور مرسی در اجلاس غیرمتعهدها باشیم

وی درباره حضور محمد مرسی، رییس جمهور مصر در اجلاس تهران به اخبار منتشر شده درباره تحت فشار بودن وی برای سفر نکردن به تهران اشاره و اظهار کرد: سفر بقایی به مصر و ارائه‌ دعوت‌نامه به مرسی در فضای خوب و مناسبی انجام شد و ملاقات‌های بسیار خوبی با رییس جمهور و نخست‌وزیر این کشور انجام شد و در فضای صمیمانه و دوستانه گفت‌وگوهایی صورت گرفت و امیدواریم شاهد حضور مرسی در این اجلاس باشیم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: سران بسیاری از کشورها برای شرکت در اجلاس اعلام آمادگی کردند. ریاست اجلاس سران از مصر به ایران واگذار می‌شود و طبیعی است که انتظار می‌رود که مصر با عنوان رییس فعلی در سطح بسیار خوبی در اجلاس شرکت کند. امیدواریم شاهد هم‌فکری سران کشورها در چنین گردهمایی مهمی باشیم و از همه‌ی کشورهایی که ظرفیت بالایی برای حل مشکلات دارند و آمادگی دارند تا با عزم و اراده جدی رایزنی کنند می‌خواهیم در این اجلاس حضور شایسته خود را به نمایش بگذارند و تحت تاثیر کشورهای که موافق گردهمایی و نزدیکی کشورهای مستقل نیستند قرار نگیرند.

جانشین کوفی عنان طرح شش ماده‌یی وی را پیگیری کند

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره جانشین کوفی‌عنان به عنوان نماینده سازمان ملل در بحران سوریه نیز گفت: این مساله بسیار مهمی است. امیدواریم هر فردی برای این کار انتخاب شود ظرفیت‌های لازم را برای ایفای نقش بی‌طرفانه برای عزم و اراده جدی در توفق خشونت‌ها و درگیر‌ها و ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگوهای ملی در سوریه و انجام اصلاحات داشته باشد. طرح شش ماده‌یی کوفی‌عنان طرح مناسبی است که قابلیت پیگیری دارد که هر فردی که برای انتخاب می‌شود امیدواریم بتواند این طرح را دنبال کند و حتما از حمایت کشورهای مختلفی برای صلح و امنیت منطقه نگران هستند برخوردار خواهد بود.

مایل به اجرای قرارداد اس ـ 300 هستیم

وی در مورد مباحث مطرح شده اخیر در مورد قرارداد تحویل سامانه‌ی دفاعی اس ـ300 به ایران از سوی روسیه نیز گفت: پرداختن بیش از حد که از جانب برخی رسانه در این‌باره انجام می‌شود چندان واقعی نیست. آن چه که بین و ما روسیه وجود دارد قراردادی است که امضا شده و مایل به اجرای این قرارداد هستیم که مسیر خود را طی می‌کند. معلوم است برخی از رسانه‌ها، کشورها و جریان‌های سیاسی به دنبال طرح مسائلی هستند تا روابط خوب بین دو کشور را خدشه‌دار کنند. قراردادی مانند بسیاری از قراردادهای دیگر امضا کرده‌ایم و مایل به اجرای آن هستیم.

به هیچ وجه با تعلیق سوریه در سازمان همکاری اسلامی موافقت نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعلیق کشور سوریه در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: به هیچ عنوان با این طرحی موافقت نخواهیم کرد و فکر نمی کنیم طرح درستی باشد. بی‌توجهی نسبت به خطر اصلی در منطقه و فتنه‌های صهیونیستی منجربه طرح چنین مسائلی خواهد شد.

مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد آخرین فهرست شرکت‌کنندگان در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران نیز گفت: 120 کشور عضو و 18 کشور ناظر را برای شرکت در اجلاس دعوت کرده‌ایم و تعدادی نیز مهمان ویژه حضور دارند. تاکنون اسامی حدود 90 کشور مشخص شده است اما هنوز هیات‌های زیادی باقی مانده‌اند معمولا در آخرین روزها معلوم می‌شوند چند هزار میهمان برای این اجلاس خواهیم داشت و بیش از هزار نفر از خبرنگاران این اجلاس را پوشش خواهند داد.

وی درباره رای یک دادگاه فدرال آمریکا درباره پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه 11 سپتامبر از سوی ایران نیز گفت: از این گونه تصمیمات در برخی از دادگاه‌های آمریکا گرفته می‌شود. این احکام تحت شرایطی که باید در روابط میان کشورها براساس قوانین است رسیدگی شود معمولا چنین احکامی قابلیت طرح و اجرا ندارند شاید برای قوانین داخلی آن کشور توجیه داشته باشد و در سطح بین‌الملل ارزشی برای پیگیری ندارد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست وقوع زلزله و کشته‌شدن جمعی از هموطنان‌مان را در آذربایجان شرقی تسلیت گفت و آروزی رحمت برای کشته‌شده‌ها و صبر و بردباری برای خانواده‌های‌شان کرد و گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر با کمک ملت بزرگ صدمات وارد شده به خانواده‌ها کاهش یابد.

او در ادامه برای پروفسور علی اصغر خدادوست، جراح چشم‌ پزشک ایرانی که در آمریکا به علت عارضه قلبی در کما به سر می‌برد آرزوی شفاء و سلامتی کرد.

مهمان‌پرست هم‌چنین ترور ناجوانمردانه‌ی مدیرعامل خبرگزاری سانا در سوریه را محکوم کرد و افزود: امیدوارم سایه شوم اقدامات تروریستی و افراط‌گریانه از سر مردم سوریه به دور باشد.

او هم‌چنین گفت: 28 مرداد سالگرد کودتای نگین آمریکا در کشور ماست و این یکی از خصومت‌ها و دشمنی‌های محسوب می‌شود که آمریکا علیه مردم ما کرده است و با وجود ادعاهای آن‌ها در مورد حمایت از مطالبات مردمی در کشور ما، علیه دولت مردمی کودتا کردند و صفحه تاریکی را در تاریخ روابط خود با ایران به ثبت رسانند.

 

کد خبر 181126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز