گروه ادب و هنر: مراسم احداث سالن شماره3 تماشاخانه ایرانشهر با پیامی خوش از سوی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همراه بود: «پس از بهره‌برداری از سالن‌های تماشاخانه ایرانشهر و به‌دنبال رفع کمبود سالن‌های تئاتر، 10سالن نمایشی به بهره‌برداری می‌رسد که از این میان می‌توان به سه مجموعه نمایشی مجموعه تئاتر ایران در خاوران که روزهای پایانی احداث خود را طی می‌کند، مرکز هنرهای نمایشی آیینی در شریعتی که با معماری فوق‌العاده‌ای ساخته شده و مجموعه‌هایی نیز در اراضی عباس‌آباد و باغ کتاب تهران اشاره کرد.»

بهره برداری سالن تئاتر ایرانشهر

سرانجام شروع عملیات احداث سالن شماره3 تماشاخانه ایرانشهر که از هشت ‌ماه پیش وعده آن داده شده بود، شامگاه 23مردادماه با حضور محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجید سرسنگی، رئیس تماشاخانه ایرانشهر، رضا حداد مدیر پروژه احداث سالن شماره3 و جمعی از هنرمندان در محل احداث این سالن (باغ هنر) انجام شد.

پیش از این، ساخت این تماشاخانه به‌دلیل وجود منبع آب منتظر نظر کارشناسی کارشناسان شهرداری منطقه شش بود که با حل این مشکل به‌زودی تماشاخانه جدیدی به مجموعه‌های تئاتری کشور اضافه می‌شود؛ امری که به گفته مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان در آن کم کاری شده‌است. وی در ادامه افزود: «توجه به زیر بنای تئاتر در این سال‌ها همواره مورد غفلت قرار گرفته و متولیان فرهنگ و هنر کشور به تئاتر توجه جدی نداشته‌اند و برخی مدیران فرهنگی نیز از بخش عمده‌ای از وظایف خود غفلت کرده‌اند، درحالی‌که مدیران نسبت به حال و آینده برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور مسئول هستند و باید به هر دوی اینها توجه جدی داشته باشند، زیرا آینده فرهنگ و هنر کشور در گرو برنامه‌ریزی‌های آنهاست اما متأسفانه نگاه آنها بیشتر متوجه مسائل روزانه و جاری بوده است.»

کمبود سالن یکی از مشکلات بزرگ تئاتر است؛ به‌طوری‌که معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این‌باره گفت: باید با همکاری بخش خصوصی به‌طور جدی اقدام به ساخت سالن‌های تئاتری در سطح شهر تهران کنیم.ساخت سالن شماره 3 تماشا خانه ایرانشهر به کوشش معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و تماشاخانه ایرانشهر، شهرداری منطقه شش و تلاش‌های رضا حداد در مقام سرمایه‌گذار صورت گرفته‌است. ایازی با اشاره به نقش مدیران تصریح کرد: «هنر ازجمله موضوعاتی است که مدیران باید از آن حمایت کنند؛ البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این راستا انجام شده اما در دهه‌های گذشته آنطور که باید به این مهم توجه نشده است.»

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به ظرفیت‌های بخش خصوصی اشاره کرد وگفت: «به‌دلیل عقب‌ماندگی در احداث سالن‌های تئاتری، باید به‌طور جدی به این موضوع پرداخته شود و برای رسیدن به این مهم باید از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.»

در این نشست ایازی این وعده را داد که در بوستان‌های دیگر از اینگونه سالن‌ها ساخته می‌شود. گرچه او اعتقاد دارد که مسئول اصلی این کار دستگاه‌های دولتی هستند. او در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های دولتی متولی اصلی چنین اقداماتی هستند و شهرداری مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارد اما به‌دلیل دغدغه خاصی که به این موضوع داریم و می‌دانیم که اگر به فرهنگ نپردازیم روزبه‌روز نابهنجاری‌های اجتماعی بیشتر می‌شود به این مسئله به‌طور جدی توجه خواهد شد.این همان نکته‌ای است که مجید سرسنگی به آن اشاره دارد: «ساخت یک سالن تئاتر یعنی توجه به هنجارهای جامعه و تربیت نسل جوان. مدیران و مسئولان باید به آینده فرهنگی کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر امروز یک سالن با ظرفیت 400نفر تماشاگر افتتاح می‌کنیم که در طول سال تعدادی از کارگردانان بتوانند در آن فعالیت کنند، تنها آغاز راه است؛ این موضوع می‌تواند توجه مدیران و سازمان‌های فرهنگی را به‌خود جلب کند. اگر ما در طول سال یک سالن افتتاح می‌کردیم امروز دیگر شرمنده جوانان هنرمند و مستعد نبودیم.»

مدیرعامل خانه هنرمندان نقش شهرداری را در این امر مهم تلقی کرد و از زحمات دکتر محمدباقر قالیباف به‌دلیل اقدامات فرهنگی به‌ویژه در حوزه نمایش تشکر کرد و گفت: این مکان با بهره‌برداری مناسب می‌تواند تبدیل به بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی کشور و خاورمیانه شود. در همین راستا از دکتر قالیباف و مهندس ایازی خواهش می‌کنم همانطور که در یک سال گذشته مراتب مساعدت و همکاری در فعالیت‌های مختلف را با ما در این مرکز داشته‌اند، کمک کنند تا باغ هنر به یک مرکز هنری بزرگ تبدیل شود.تماشاخانه ایرانشهر نزدیک به سه سال است که به جمع سالن‌های تئاتری کشور پیوسته و دراین مدت به خوبی توانسته است مخاطبان خود را پیدا کند. با این حال به گفته سرسنگی تناسبی بین متقاضیان و امکانات اجرایی وجود ندارد.

وی در ادامه تأکید کرد: در احداث این سالن، بخش خصوصی به کمک تئاتر آمد، تاکنون ما احداث سالن‌های سینما به شکل خصوصی را تجربه کرده بودیم اما افتتاح این سالن با استفاده از امکاناتی که شهرداری در اختیار بخش خصوصی گذاشت تا یک جریان مثبت را به‌وجود آورد، برای نخسیتن‌بار است که در تئاتر اتفاق می‌افتد.رئیس تماشاخانه ایرانشهر در انتها از دکتر قالیباف و مهندس ایازی خواست سالن شماره 3 تماشاخانه ایرانشهر به‌عنوان الگوی قابل تکثیر مورد توجه قرار بگیرد تا در سایر مکان‌های فرهنگی نیز چنین مراکزی احداث شود.به گفته رضا حداد احداث این سالن نزدیک شدن به آرزوهای گروه‌های تئاتری است. او در ادامه صحبت‌های خود را متوجه مسئولان کرد: از مسئولان توقع زیادی ندارم تنها درخواست می‌کنم که مشابه این اقدام را برای همه گروه‌ها و کارگردان‌های تئاتری به‌وجود آورند. اگر شهرداری تهران در سطح شهر تهران اقدام به ساخت چنین فضاهای تئاتری کند هم اشتغال‌زایی ایجاد کرده و هم ما صاحب‌خانه می‌شویم.

کد خبر 181206

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز