همشهری آنلاین: گردهم آمده ایم تا در خصوص تحولات جدیدی که جهان ما را تحت تأثیر قرار داده مشورت و بررسی کنیم.

"علی اکبر صالحی" در آغاز شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد با خوش آمد گویی به هیات های کارشناسی ارشد کشورهای عضو گفت: در این برهه از زمان ایران تمامی تلاش خود را برای ارتقای اهداف کلی جنبش از طریق همبستگی میان اعضاء که لازمه یک جنبش متنفذ و کارآمد است، بکار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری نم، وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران درصد کمک به تقویت و حیات جدید جنبش عدم تعهد است، ادامه داد: جمهوری اسلامی امیدوار است در دوره سه ساله آینده، جنبش بتواند به اهداف خود جامعه عمل بپوشاند.

صالحی با تشکر از ریاست مصر بر جنبش طی سالهای گذشته و با ابراز خرسندی به عنوان یکی از اعضای جنبش عدم تعهد نسبت به تشکیل اجلاس مقامات ارشد در تهران، ادامه داد: گردهم آمده ایم تا در خصوص تحولات جدیدی که جهان ما را تحت تأثیر قرار داده مشورت و بررسی کنیم.

صالحی گفت: بر ماست که دوراندیش و مقاوم بوده و برابر چالش‌های 5 دهه گذشته که برایمان به ارث رسیده قدرت‌مان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در مقابل چالش‌ها باید ظرفیت‌های کامل جنبش را برای استقرار صلح و عدالت بکار گیریم، افزود: در چنین برهه‌ای که روابط بین‌الملل از ذهنیت مخربی برخوردار شده و قدرت‌ها تلاش دارند بر اوضاع مسلط شوند، نیازمند اقدامات دسته جمعی برای ایجاد جهانی امن هستیم که در آن احترام به حقوق بین‌المللی بخصوص تعیین سرنوشت و حق انتخاب محترم شمرده شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه جنبش عدم تعهد را باید بر اساس شرایط امروز جهان تنظیم و تقویت مجدد کرد، اظهار داشت: سیاست‌های خودخواهانه و دخالت جویانه استکبار همچنان فعال است.

به گفته وی جنبش عدم تعهد در حال حاضر نقش مهمی در گفت‌وگو و نزدیکی تمدن‌ها و مذاهب ایفا می‌کند تا صلح و ثبات ایجاد شده و تبعیض‌ها برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل پس از 6 دهه نیازمند اصلاحات اساسی برای هماهنگی و تطبیق با شرایط جهانی است، خاطر نشان کرد: ما در نگرانی بسیاری از اعضا در قبال کاهش توانایی‌ها و وظایف مجمع عمومی شریک هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مجمع عمومی بر اساس منشور سازمان ملل وظایف مهمی دارد، گفت: این اعتقاد وجود دارد که ایجاد شورای امنیت دموکراتیک باید مدنظر قرار گیرد، چرا که هیچ رویکرد خودمدارانه‌ای نباید تحمیل و تحمل شود.

به گفته وی اصلاحات در سازمان ملل باید فراگیر، شفاف و کارآمد باشد تا این سه اصل نقش اساسی در تحقق اصلاحات ایفاکند.

وی در ادامه به تحولات منطقه اشاره کرد و ادامه داد: اکنون بیش از یک سال است که با علاقه تحولات بسیاری از مناطق را دنبال کرده و با دقت به پیام آنها گوش داده‌ایم.

وزیر خارجه با بیان اینکه مردم منطقه خاورمیانه خواهان آزادی، کرامت و عدالت هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند مطالبات مشروح آنها را نادیده بگیرد، گفت: با در نظر گرفتن تجربه خود بر این باوریم که گفت‌وگو، احترام به حقوق بشر و برآورد نیازهای اساسی مردم تنها راه غلبه بر چالش‌های حکومت‌های استبدادی است.

رییس دستگاه دیپلماسی مداخلات خارجی در کشورهای منطقه را غیر قابل قبول دانست و تصریح کرد: این موضوع روندهای حقیقی و مردم سالارانه را در تعیین سرنوشت خود با مشکل روبرو می‌کند.

وی فلسطین را به عنوان کانون درگیری‌های منطقه خواند و تصریح کرد: جنبش عدم تعهد به عنوان بخش اصلی جامعه بین‌الملل خواهان سیاستی عادلانه برای تعیین سرنوشت فلسطینیان و مخالفت با اقدامات نامشروع رژیم صهیونیستی است.

صالحی وجود و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید امنیتی منطقه دانست و افزود: صلح در منطقه با حمایت از تروریسم کور رژیم صهیونیستی، اشغال و شکنجه حاصل نمی‌شود.

وی خواستار پایان اشغال سرزمین‌های فلسطین، سوریه، لبنان و بازگشت آوارگان فلسطینی و همچنین ایجاد سازوکاری دموکراتیک برای تعیین سرنوشت مردم فلسطین را عامل ایجاد آرامش و حل موضوع فلسطین شد و تصریح کرد: بسیاری از ما قربانی اقدامات زشت تروریستی هستیم.

وزیر امورخارجه با تاکید بر مبارزه ریشه ای با تروریسم که محصول استعمارگری ابرقدرت‌ها است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی یکی از منابع تروریسم است و آمریکا با سوء استفاده از حوادث 11 سپتامبر زمینه ساز ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه شده است.

وی زمان کنونی را بهترین وقت برای برداشتن گام‌های مؤثر در جهت خاتمه دادن به همه اشکال تروریسم بخصوص دولتی مورد حمایت غرب خواند و بیان کرد: آخرین نمونه این تروریسم دولتی، ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان است.

صالحی مصرانه خواستار اجرای ماده 6 "ان پی تی" درباره نابودی سلاح‌های هسته‌ای شد و اظهار داشت: هیچ چیزی نباید ما را از توجه به تداوم مدرن سازی این سلاح‌ها و دکترین‌های نظامی در زمینه کاربرد احتمالی در مقابل کشورهای فاقد آن منحرف کند.

وی گفت: زمان بندی برای حذف سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2025 تنها در صورتی تحقق می‌یابد که با قاطعیت آن را اجرا کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه عدم تعهد باید با تحمیل قوانین داخلی و اعمال فرامرزی آن و اقدامات اقتصادی و تحمیلی مالی شامل تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی که توسط کشورهای مشخصی علیه کشورهای عدم تعهد اتخاذ شده است، مقابله جدی کند، خاطر نشان کرد: البته این جنبش همواره و بدون شرط با یک چنین اقداماتی مخالفت کرده و اینگونه شیوه‌ها را که در تضاد با منشور سازمان ملل و مغایر با حقوق بین‌المللی و همچنین به عنوان ضربه شدید در تجارت و سرمایه‌گذاری است، محکوم کرده است.

وی حقوق بشر را منعکس‌کننده عالی‌ترین خواسته‌های بشریت دانست و افزود: حقوق بشر نباید به مثابه ابزاری در انحصار کشورهای مشخص قرار گیرد که برخی از آنان دارای بیشترین سوابق هولناک در زمینه نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌ دوستانه در تاریخ معاصر هستند.

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه ما به طور کامل می‌پذیریم که تمام ابعاد حقوق بشر به ویژه حق توسعه، امری غیرقابل تفکیک و مرتبط با هم است، افزود: موضوعات حقوق بشری باید از طریق رهیافت سازنده، غیرتقابلی و مبتنی بر گفت‌وگو و نیز بر اساس احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی، بی‌طرفانه و با در نظر داشتن ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی کشورها مورد بررسی قرار گیرند.

وی به شعار و موضوع محوری اجلاس سران در تهران، به عنوان "صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی" اشاره کرد و گفت: سه موضوع توسعه، پیشرفت و صلح از ابتدای تاسیس از جمله اهداف اصلی جنبش بوده و همچنان نیز از چالش‌های اصلی آن به حساب می‌آید.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه صلح و توسعه لازم و ملزوم یکدیگرند و یکی بدون دیگری به مقصد نمی‌ رسد، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی و به دلیل وابستگی متقابل و فزآینده، سیاست‌ گذاری در سطح جهانی برای مواجهه با چالش‌های مشترک که همه ملت‌ها در سراسر جهان را تهدید می‌کنند، یک بحث توسعه‌ای است.

وی کشورهای در حال توسعه را ذینفع در این موضوع دانست و خاطر نشان کرد: هماهنگی و همکاری در زمینه سیاست‌گذاری در حوزه‌های مورد علاقه یا نگرانی‌های مشترک جهانی که بعضا با عنوان مدیریت جهانی از آنها یاد می‌شود طی چندین سال گذشته در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار داشته و سازمان ملل توجه فزآینده‌ای بدان معطوف کرده است.

صالحی خاطر نشان کرد: ساختار فعلی تصمیم‌ گیری بین‌المللی در حوزه صلح و امنیت در مقایسه با ساختار تصمیم‌ سازی در حوزه اقتصاد جهانی بسیار عقب‌مانده‌تر است و در برابر هرگونه تغییری مقاوم بوده و بدین ترتیب از پاسخگویی به چالش‌های نوین جهانی قاصر است.

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه بدون شک طراحان سیاست‌هایی ناعادلانه به زودی در خواهند یافت که اینگونه سیاست‌ها محکوم به شکست است، گفت: بنابراین ما نیازمند اتخاذ رویکردی جامع و دسته‌جمعی برای پیشبرد اصول منشور ملل متحد بر مبنای روابط دوستانه و مسالمت‌آمیز، احترام متقابل، منافع مشترک و برابر کلیه دولت‌های عضو سازمان ملل متحد هستیم.

وی خاطر نشان کرد: مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود آمادگی دارد تا مسئولیتی که از سوی اعضای جنبش عدم تعهد بر آنها نهاده شده را بر دوش گرفته و در جهت ارتقای نقش و جایگاه جنبش در امور جهانی و نیز برای پیشبرد اصول اهداف عالیه آن، همه تلاش و توان خود را به کار گیرد.

صالحی با تشکر از مشارکت چشم‌گیر کشورهای عضو دراین اجلاس از طرف دولت و ملت ایران، گفت: برای تحقق ارتقای جایگاه جنبش عدم تعهد، مشارکت و حمایت کامل از تمامی دولت‌های عضو برای پیشبرد اهداف جنبش بسیار حیاتی است.

 

 

 

کد خبر 182344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز