دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همگام با ادامه نبرد ارتش سوریه با شورشیان مسلح در شهرهای مختلف، مقام‌های قاهره از رایزنی با طرف‌های منطقه‌ای درباره ابتکار عمل محمد مرسی، رئیس‌جمهور این کشور درباره سوریه خبر دادند.

مرسی

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، وزیر خارجه مصر در چارچوب فعال‌سازی‌ ابتکار عمل کشورش درباره بحران جاری در سوریه، رایزنی‌های خود را با مقام‌های بلندپایه سه کشور ایران و ترکیه و عربستان سعودی ادامه داد.عمرو رشدی، سخنگوی وزارت خارجه مصر با اشاره به اینکه محمد کامل عمرو با برخی از مقام‌های عربستان سعودی درباره یافتن راهی برای برون‌ رفت از بحران جاری در سوریه گفت‌وگو کرده است، تأکید کرد که محمد کامل عمرو پیش از این، با همتایان ترک و ایرانی خود در این باره به رایزنی پرداخته بود.

محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر در نشست فوق‌العاده و اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه، ضمن مطرح‌کردن ابتکار عمل خود درباره بحران سوریه، پیشنهاد داد کارگروهی چهارجانبه مرکب از ایران، عربستان سعودی، ترکیه و مصر برای یافتن راه‌حلی منطقه‌ای و نه بین‌المللی در این باره ایجاد شود.

هنوز جزئیات و تفاصیل این ابتکار عمل به رسانه‌ها درز نکرده است و طرف‌های غربی هم درباره آن اظهارنظری نکرده‌اند اما پیش‌بینی می‌شود عضویت دو کشور عربستان سعودی و ترکیه در این کارگروه مخالفان مسلح را از مخالفت با این ابتکار عمل بازدارد. قرار است جزئیات این ابتکار عمل در جریان نشست سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران به بررسی گذاشته شود.

اما در نخستین واکنش‌های رسانه‌های غربی، روزنامه فایننشال تایمز این ابتکار عمل را در راستای بازگشت نقش دیپلماتیک مصر در خاورمیانه دانسته و نوشته است: محمد مرسی با ارائه این ابتکار عمل می‌کوشد تا اولویت‌های امنیت ملی کشورش را از طریق گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهایی که مصر روزگار مبارک آنها را نادیده می‌گرفته، بازتعریف کند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، ابتکار عمل مرسی و تأکید بر ضرورت مشارکت ایران در این راه‌حل، با تلاش‌های غربی‌ها و اسرائیلی‌ها به‌منظور منزوی‌سازی‌ تهران در عرصه بین‌الملل در تعارض است. با این حال، مرسی می‌کوشد تا نقش از دست رفته کشورش را طی سال‌های گذشته در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بازیابد.

اما در چارچوب ابتکار عمل مرسی برای بحران سوریه، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به تشکیل کارگروه چهارجانبه در این باره، تأکید کرد که اتحادیه عرب از هر ابتکار عملی برای حل بحران سوریه استقبال می‌کند خاصه آنکه این کارگروه شامل دعوت چهار کشور مهم و مؤثر خاورمیانه برای حل بحران است.

سقوط بالگرد سوریه

تلویزیون سوریه از سقوط یک بالگرد نظامی در نزدیکی مسجد الغفران در منطقه قابون در دمشق خبر داد. تلویزیون سوریه اما به جزئیات و علت سقوط این بالگرد اشاره‌ای نکرد. این درحالی است که یک سایت وابسته به مخالفان سوریه احتمال داد که این بالگرد هنگام مشارکت در درگیری‌های میان دو منطقه حرستا و عربین در شرق پایتخت، سقوط کرده باشد.

ساعاتی بعد اما یک پایگاه خبری در سوریه خبر داد که کادر پروازی این هلی‌کوپتر همگی سالم فرود آمده‌اند. هنوز هیچ طرف مستقلی اظهارات هر دو طرف درگیر در این باره را تأیید یا تکذیب نکرده است.در همین حال، شبکه خبری المیادین گزارش داد که همزمان با تسلط ارتش سوریه بر منطقه باب‌الحدید یکی دیگر از مناطق شهر حلب در شمال سوریه و حرکت به سوی باب النصر، درگیری‌های شدیدی با افراد مسلح درگرفته است. در این درگیری‌ها، ارتش سوریه مواضع گروه‌های شورشی در منطقه سیف الدوله را بمباران کرد. ارتش سوریه علت کندی پیشروی خود در این شهر را وجود تک تیراندازها اعلام کرد.

تشدید فعالیت القاعده در سوریه

درحالی‌که ارتش سوریه عملیات پاکسازی بخش‌های گسترده‌ای از شهر حلب در شمال کشور را ادامه می‌دهد، رسانه‌های خبری از بالا‌گرفتن فعالیت گروه‌های جهادی وابسته به القاعده در سوریه خبر دادند.به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جبهه النصره یکی از گروه‌های جهادی وابسته به شبه نظامیان القاعده علاوه بر درگیری با ارتش سوریه در شهر حلب، در شهرهای حمص، ادلب و بخشی از حومه دمشق فعال است و تاکنون مسئولیت شماری از عملیات‌های انتحاری و منفجرسازی خودروهای بمبگذاری شده را به‌عهده گرفته است.

این روزنامه در گفت‌وگو با ابو‌ابراهیم، فرمانده این گروه مسلح در نزدیکی حلب، نوشت: بنا به اظهارات ابو‌ابراهیم، تیم وابسته به وی مرکب از 300نفر است که اغلب آنها به‌صورت داوطلبانه از کشورهای عربی و غیرعربی نظیر روسیه، تونس، لیبی، لبنان و عراق وارد سوریه شده‌اند. ابو ابراهیم همچنین تصریح کرده که تیم وی زیرشاخه لشکر التوحید فعالیت می‌کند که اخیرا در حلب شکل گرفته است.

در همین حال دیروز روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از خالد محمود، نماینده حزب کارگر انگلیس اعلام کرد که 30جوان انگلیسی که اساسا سوری تبار نیستند و از کشورهای پاکستان، بنگلادش و سودان هستند عازم این کشور شده‌اند. این جوانان توسط گروه‌های جهادی وابسته به القاعده جذب می‌شوند.

گروه‌های جهادی با کافر خواندن نظام حاکم در سوریه، ضمن واجب‌دانستن جهاد در راه خدا، جوانان و افراد میانسال را از کشورهای مختلف عربی و غیرعربی به این اقدام تشویق کرده و آنها را به سوی سوریه هدایت می‌کنند. تاکنون از کشورهای لبنان، فلسطین، اردن، لیبی، تونس، عراق، مصر، عربستان سعودی، کویت، چچن، انگلیس، فرانسه و مراکش، افرادی تحت عنوان جهاد وارد سوریه شده‌اند که در میان آنها دندانپزشک، مهندس نفت، وکیل و مهندس کامپیوتر دیده می‌شود.

کد خبر 182580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز