چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گرگان: حاجی آباد از روستاهای‌ کوهپایه‌ای کردکوی است که اهالی آن با محرومیت و معلولیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

روستای حاجی آباد

نکته جالب و البته قابل تأمل در این روستا این است که به‌دلیل نبود جاده مناسب و صعب‌العبور بودن مسیر، برای انتقال بیماران از تابوت استفاده می‌شود.

به گزارش مهر، حاجی‌آباد روستایی است که بیشترین شمار معلولان گلستان را در خود جای داده و برای رفتن به این روستا باید مسیر 75کیلومتری مرکز شهرستان تا روستا را گاه پیاده و گاه با ماشین‌های شاسی‌بلند، سوار بر وانت، نیسان یا موتور طی کرد. اکنون که تابستان است و فصل گرمای هوا، تا حدی مسیر کوهستانی و صعب‌العبور جاده ییلاقی حاجی‌آباد برای تردد مناسب است اما پیمودن این مسیر در ماه‌های سرد و زمستان، مشکل و حادثه‌خیز است و به گفته اهالی تردد در ماه‌های سرد سال از این مسیر تقریباً غیرممکن است. طبق سرشماری سال 85، این روستا حدود 230نفر جمعیت در قالب 66خانوار دارد که درصد بالایی از این اهالی به‌دلیل کمبود امکانات کوچ را برگزیدند یا به‌صورت ییلاق و قشلاق در این منطقه سکونت دارند.

عضو شورای روستای حاجی‌آباد کردکوی با بیان اینکه از کدام مشکل بگویم عنوان کرد: این روستا با ییلاق‌نشینانش 150نفر معلول دارد که اکنون حدود 60 تا 70نفر ساکن دارد. رجبعلی ساوری افزود: به‌دلیل نبود امکانات اهالی مجبور به مهاجرت هستند؛ به‌عنوان مثال اهالی برای تحصیل فرزندانشان به مناطق دیگر ازجمله گرگان می‌روند. وی اظهار داشت: این روستا هنوز برق و مدرسه ندارد و دانش‌آموزان باید به دیگر مناطق بروند. وی با بیان اینکه شمار معلولیت در روستا زیاد است، اظهار داشت: بخشی از‌ معلولیت‌ها به‌دلیل دورافتادگی و نبود امکانات بهداشتی است.

ساوری بیان داشت: همچنین رسوم‌ سنتی و وصلت‌های خانوادگی سبب شده تا تعدادی از افراد دچار معلولیت شوند. این روستایی عنوان کرد: هنوز جاده مناسب نداریم و جاده‌ای صعب‌العبور داریم که یک‌سوم سال وسیله نقلیه از آن تردد نمی‌کند. وی یادآورشد: در فصل تابستان جاده باز است ولی در فصل سرد و زمستان مواردی در گذشته داشته‌ایم که زائو و نوزاد در مسیر انتقال به مراکز درمانی از بین رفته‌اند. ساوری گفت: برای انتقال بیمار در فصل‌های سرد به‌دلیل نبود وسایل نقلیه باید آدم زنده را در تابوت بگذاریم و پنج تا شش‌کیلومتر به سمت پایین دست بیاوریم تا بتوانیم وسیله‌ای جور کنیم و بیمار را به مراکز درمانی انتقال دهیم. وی با اشاره به طرح جابه‌جایی روستای حاجی آباد گفت: اجرای این طرح کند پیش می‌رود.

توقف معلولیت در حاجی‌آباد

اما رئیس اداره بهزیستی کردکوی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده، روند ابتلا به معلولیت در منطقه ازجمله روستای حاجی‌آباد متوقف شده است، گفت: از مجموع معلولان این روستا، هفت خانوار از 32خانوار دارای معلول تحت‌پوشش بهزیستی است و مابقی‌خانوار‌ها تحت پوشش کمیته امداد هستند. علی جعفری افزود: در عین حال این نهاد به ارائه خدمات توانبخشی و آموزشی به معلولان حتی افراد غیرپوشش اقدام می‌کند ولی این دسته از کمیته امداد مستمری دریافت می‌کنند. وی عنوان کرد: ‌ معلولیت ساکنان روستای حاجی‌آباد از نوع جسمی - حرکتی یا بینایی و شنوایی است و در مجموع در این روستا بیشتر خانوارها به نوعی درگیر معلولیت هستند. وی عنوان کرد: در شهرستان 1967معلول پیش ما پرونده دارند و اکنون ابتلا به معلولیت کمتر است و نوزاد معلول نمی‌بینیم و بیشتر بچه‌های 12سال به بالا دچار معلولیت هستند. رئیس اداره بهزیستی کردکوی گفت: با آنکه دسترسی به روستا سخت است اما تاکنون چندین نوبت با حضور مسئولان ازجمله فرماندار با اهالی روستا نشست داشته‌ایم. وی عنوان کرد: همچنین بخشی از برنامه‌ها و کلاس‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از معلولیت در دستور کار است که در مکان جدید روستا به اجرا در می‌آید.

اجرای طرح جابه‌جایی

بخشدار کردکوی نیز گفت: روستای حاجی‌آباد به حاجی‌آباد کوهپایه معروف است و از بعد مسافت، 75کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد و جزو دهستان چهارکوه است. احمد حسینی اظهار داشت: علت معلولیت‌ها را هنوز آسیب‌شناسی نکرده‌ایم ولی معلولان تحت پوشش بوده و اهالی روستا یا تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند. وی عنوان کرد: طرح جابه‌جایی روستا در حال اجراست که سابقه جابه‌جایی آن به قبل از سال 82برمی‌گردد. اقدامات لازم انجام شده و اکنون 25سازه با 80 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی ساخته شده که تا پایان شهریور آماده واگذاری می‌شود. بخشدار کردکوی افزود: مکان جدید روستا به قلعه‌پشت معروف است و از روستای قدیم 12کیلومتر نزدیک‌تر به شهرستان است و سیل‌گیر نیست و در زمستان راهش بسته نمی‌شود. وی بیان داشت: در مکان جدید امکانات لازم تأمین شده و امیدواریم با تکمیل سازه‌ها مشکلات اهالی منطقه رفع شود.

کد خبر 183570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز