گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: 1تعطیلات تهران در زمان اجلاس جنبش عدم‌تعهد دلیل ایجاد تأخیر در تشکیل سازمان بیمه سلامت بوده‌است اما این سازمان تا دوهفته‌ دیگر تشکیل خواهد شد.

 عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر گفت:ظرف یکی دو هفته آینده تشکیل سازمان بیمه سلامت با انتخاب هیأت‌‌امنا‌، ‌هیأت مدیره و انتخاب مدیرعامل آغاز خواهد شد. براساس اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت مصوب هیأت وزیران و شورای نگهبان انتخاب هیأت امنا براساس ماده واحده قانون اصلاح ماده 113قانون مدیریت خدمات کشوری انجام خواهدشد و اعضای هیأت مدیره پنج نفره این سازمان نیز با رعایت مفاد ماده 17قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی انتخاب می‌شوند.

به گفته‌ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با تشکیل این سازمان خدمات تحت پوشش بیمه پایه درمان به فهرستی واحد برای تمامی صندوق‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای تبدیل خواهد شد و تمامی سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند براساس این فهرست به بیمه‌شدگانشان خدمات ارائه دهند.

عزیزی توضیح داد: در حال حاضر چند نوع بیمه پایه ازجمله بیمه شرکت نفت، ‌بانک‌ها، ‌تأمین اجتماعی،‌ خدمات درمانی و... در کشور به بیمه‌شدگان خدمات ارائه می‌دهند اما تفاوت‌هایی در خدمات ارائه شده از سوی این سازمان‌ها وجود دارد؛ به این معنا که خدمتی که از سوی یک بیمه پایه پوشش داده می‌شود از سوی دیگر سازمان بیمه‌ای در فهرست خدمات بیمه پایه جایی ندارد، ‌یعنی مردم بسته به اینکه از بسته بیمه پایه کدام صندوق استفاده کنند خدمات دریافتی‌شان متفاوت است اما تشکیل سازمان بیمه سلامت خط پایانی بر این تفاوت‌ها خواهد بود.

او در پاسخ به اینکه بسیاری از بیمه‌شدگان نسبت به تشکیل این سازمان اظهار نگرانی می‌کنند، گفت:به‌نظر من جای نگرانی برای بیمه‌شدگان نیست به این دلیل که همه مردم در شرایط یکسان از بیمه پایه درمان برخوردار خواهند شد. البته گروهی از بیمه‌شدگان معتقدند که تشکیل این سازمان باعث بروز ناهماهنگی در میان مراکز ارائه خدمات و سازمان بیمه خواهد بود و ممکن است مردم برای دریافت خدمات دچار درد سر شوند.

بیمه تأمین اجتماعی

بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی ازجمله مخالفان ادغام بخش درمان غیرمستقیم این سازمان هستند. آنها می‌گویند: در حال حاضر خدمات ارائه شده از سوی بخش بیمه سازمان تأمین اجتماعی مناسب است اما درصورتی‌که قرار باشد بخش درمان غیرمستقیم‌ این سازمان در سازمان بیمه سلامت ادغام شود خدمات دریافتی دیگر مختص بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی نخواهد بود. علی حیدری کارشناس تأمین اجتماعی هم ازجمله منتقدان این نوع ادغام است و می‌گوید:ادغام بخش درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های زیادی به سازمان بیمه‌گر تحمیل می‌کند.

او معتقد است که هزینه‌هایی که به این وسیله بر دوش سازمان تأمین اجتماعی تحمیل می‌شود قابل کنترل نیست؛ از این‌رو سازمان تأمین اجتماعی را با مشکلاتی نظیر مشکلات صندوق بیمه بیکاری روبه‌رو خواهد کرد چرا که تأمین اجتماعی اگرچه ناچار است هزینه بیمه بیکاری افراد را بپردازد اما هیچ دخل و تصرفی بر کاهش روند بیکار شدن کارگران ندارد و فقط هزینه‌ها را باید پرداخت کند. به گفته حیدری، سازمان تأمین اجتماعی از پول حق بیمه میلیون‌ها بیمه‌شده شکل گرفته و نباید به همین راحتی برای این صندوق تصمیم‌گیری کرد.

سازمان بیمه سلامت

تشکیل سازمان بیمه سلامت در برنامه پنجم توسعه بر عهده دولت گذاشته‌شده و قانونگذار خواسته که دولت تا پایان سال 90این کار را انجام دهد. این سازمان از تجمیع بخش بیمه درمان تمامی صندوق‌های بیمه‌گر در صندوق خدمات درمانی تشکیل خواهد شد و مهم‌ترین دستاوردش تعریف یک بسته واحد تحت عنوان خدمات پایه درمان خواهد بود که تمامی سازمان‌های بیمه‌گر می‌بایست این بسته را با شرایطی که سازمان بیمه سلامت تعیین می‌کند به بیمه‌شدگانشان ارائه دهند.

کد خبر 183769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز